Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Is dit nu een ozo geweest ?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Kim1982

Is dit nu een ozo geweest ?

Bericht door Kim1982 »

Hoi iedereen,
2 jaar geleden begonnen mijn klachten ( dove brandende plekken op huid, beenpijn, tinteling etc.)

Mri gehad en er was geen neurologische verklaring.
Toch heb ik deze klachten altijd gehouden en niemand die ik ken die het ook zo maar had.
Drie maand geleden werd ik wakker met een doof/ pijnlijk gevoel in de rechterhelft van mn gezicht. Het draaien van mn oog was ook pijnlijk en het indoen van mijn lens in dit oog deed ook echt pijn. De pijn was na een dag weg dus ik dacht mooi.. een week later zag ik misschien wat minder maar ik dacht dat ik mn lenzen verkeerd om had ( heb ik wel vaker). Sinds die drie maanden heb ik geregeld een pijnlijke steek in mn oog of gezicht. Alsof er een vuurvonk springt. Maar die is er niet. Morgen ga ik naar de huisarts voor een nieuwe doorverwijzing maar moet ik dan naar de oogarts of naar de neuroloog? Ik heb nog steeds de dove plekken op mn huid of ineens voor 2 weken een stemvorkgevoel in mn voet. Ik ben erg angstig dacht 2 jaar geleden dat ik dit achter me kon laten, toen nog gekozen voor een derde kindje. Ik voel me bang dat ik wel ms heb en dat het dan ppms is ( nog nooit schub gehad alleen al 4 jaar been klachten en de andere klachten)
leeuwtje-nl

Re: Is dit nu een ozo geweest ?

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi Kim, ik snap je onzekerheid! Wat je schrijft over je oog doet wel denken aan een ozo, met 1 belangrijk verschil: een echte ozo duurt weken tot maanden! Je hebt dan te maken met pijn en (gedeeltelijk) gezichtsverlies. Als bij jou de pijn na een dag weg was, en je na een week iets minder zicht had en je nu af en toe een steek hebt, dan denk ik niet echt aan een ozo.

Goed dat je wel even naar de huisarts gaat. Je hebt het over dove plekken en iets in je voet. In dat geval lijkt een neuroloog me beter op z'n plek, maar je huisarts zal beslissen of je een doorverwijzing krijgt en zo ja, naar wie dan.

Succes morgen, laat je even weten wat er uit komt?
Kim1982

Re: Is dit nu een ozo geweest ?

Bericht door Kim1982 »

Bedankt voor je reactie! Voelt allemaal zo beangstigend fijn dat iemand dan reageert.
Dove plekken heb ik al wel 4 jaar en 2 jaar geleden konden ze dit niet verklaren adhv mri rug en hoofd zeg maar.

Ik heb die pijn in mn oog ook genegeerd omdat mn gezicht ook zeer deed dus dacht dat het van mn huidzenuw kwam. dus weet niet eens of ik echt wat minder zag of dat mn lenzen echt verkeerd om zaten maar minder zien was bij mij ook minimaal. Wellicht dat bij een ozo het zicht echt merkbaar minder is?

Ik ga morgen de huisarts om een doorverwijzing vragen voor de neuroloog. Mag ik je nog vragen kan een neuroloog achteraf ( nu drie maand dus) een ozo terugzien op mri bijv?
Voel me ook een koe dat ik toen niet meteen heb gehandeld. Ik laat nog weten hoe het was en heel erg bedankt dat ik hier mijn vragen mag stellen!
leeuwtje-nl

Re: Is dit nu een ozo geweest ?

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi Kim, die onzekerheid kennen we allemaal! Goed dus dat je je vragen hier durft te stellen. Ik heb zelf diverse ozo's gehad aan mijn linkeroog, ik zag een waas in mijn zicht, maar kon daar wel "omheen kijken", zeg maar. Ik moest dus duidelijk meer moeite doen om scherp te zien, maar had in de praktijk geen zichtverlies. Aan mijn rechteroog was ik binnen 24 uur ineens volledig blind, dat heeft 3 weken geduurd, daarna kwam mijn zicht langzaam terug. Elke MS is anders, elke klacht is anders, elke ozo is anders.

Wat betreft je vraag: ik durf het niet te zeggen... Ik kreeg een VEP-onderzoek bij mijn ozo's, maar ook daar is het niet altijd meer op terug te zien. Of het achteraf zichtbaar is op een MRI weet ik eigenlijk niet. Misschien iemand anders?
Marietje

Re: Is dit nu een ozo geweest ?

Bericht door Marietje »

Hoi Kim,
Als je ook pijn in je gezicht hebt zou je ook kunnen denken aan Trigeminus neuralgie/ aangezichtspijn.
Ik heb ms en sinds een paar maanden last van aangezichtspijn in de linkerhelft van mijn gezicht.
Dit uit zich in pijn, maar ook een doof of tintelend gevoel in mijn gezicht.
Soms gaan die pijnscheuten door tot in mijn oog.
De bovenste tak van die zenuw heeft ook uitlopers in het oog ...
Misschien kan je er iets mee.
Inderdaad goed om naar de dokter te gaan en dus ook die pijn in je gezicht te benoemen!

Succes.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Is dit nu een ozo geweest ?

Bericht door Toeter »

Als je maar 1 dag verminderd zicht hebt gehad, is het geen ozo.

De vuistregel is dat een klacht sowieso pas als MS-klacht kan worden aangerekend als deze 48 uur non-stop aanwezig is.

Het zou een oogmigraine geweest kunnen zijn. Heb ik ook wel eens gehad. Ik had al MS en dacht ook ozo, maar neuroloog zei van niet, omdat het binnen 48 uur opgeklaard was.

Ze kunnen nu niet zien of je een kleine ozo hebt gehad, maar je bent niet stom dat je niet naar de dokter bent geweest, want het is cru, maar áls het MS is, heeft het geen haast. Dat blijft toch wel.

Het is niet waarschijnlijk dat je ppms zou hebben, want dan werden je klachten steeds erger. Je oog werd snel weer beter, dus dat is iig geen ms.

Neemt niet weg dat je erg vervelende klachten hebt. Ik hoop dat ze je kunnen helpen.
D-Cheryl

Re: Is dit nu een ozo geweest ?

Bericht door D-Cheryl »

Of je door de huisarts naar de neuroloog of naar de oogarts wordt gestuurd, maakt niet heel erg uit: beide disciplines kunnen ook weer naar elkaar doorverwijzen, mijn inschatting is dat je naar beiden toe zult moeten.

Als je een MS-aanval hebt (een 'schub', een ontsteking in hersenenweefsel of ruggemerg) laat deze eigenlijk altijd littekenweefsel achter. Dit weefsel kan in de loop van jaren wel vervagen, zoals littekens op je huid ook vervagen, maar enkele maanden later zijn deze nog zeker zichtbaar. Dus ook als er een ontsteking is geweest aan je oogzenuw, zal de oogarts dit kunnen zien.

Daarna is het aan de neuroloog om de puntjes te verbinden: wanneer had je last van welke klacht, en hoe lang? Wat zeggen de MRI/VEP/eventueel het liquor? Een lijstje van wanneer tot wanneer je welke klachten hebt ervaren (het liefst tot op de dag!) kan de neuroloog hierbij helpen.

Ik heb ook de aangezichtspijn gehad, en inderdaad heb je drie vertakkingen van een gezichtszenuw. Mijn rechter gezichtshelft voelde doof, maar tegelijkertijd was het gebied hyper-gevoelig. Ik kon duidelijk de grens tussen de tweede en derde (onderste) zenuwtak onderscheiden: van mijn kin had ik geen last, maar mijn wang, neus, voorhoofd, hoofdhuid... Douchen was een ramp!

Veel succes vandaag, en laat bij vragen gerust opnieuw van je horen.
Laatst gewijzigd door D-Cheryl op 21 dec 2020, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Kim1982

Re: Is dit nu een ozo geweest ?

Bericht door Kim1982 »

Bedankt dat jullie allemaal reageren. Inmiddels bij de huisarts geweest en hij begreep mijn zorgen. Hij gaat volgende week bellen met de neuroloog die mij 2 jaar geleden heeft onderzocht wat hij wijs vindt. Reden om weer opnieuw onderzocht te worden of is het niet noemenswaardig genoeg voor nieuw onderzoek. Ik vind het frustrerend dat je zo veel lagen hebt. Het liefst bel ik de beste man zelf even om mijn klachten uit te leggen haha. Maar goed ik wacht maar af. Doet me zo goed day jullie reageren echt bedankt
D-Cheryl

Re: Is dit nu een ozo geweest ?

Bericht door D-Cheryl »

"Het liefst bel ik de beste man zelf even om mijn klachten uit te leggen haha"
Begrijpelijk! En fijn dat de huisarts je begreep en serieus neemt.

We moeten natuurlijk zuinig zijn op de zorg momenteel, dus bij niet-spoedeisende zorg is het begrijpelijk dat ze er gezien de huidige COVID-belasing geen hele grote haast achter zetten. Krijg je ooit last van uitval - je been doet het niet meer, kunt niks meer zien aan een oog, laat al je urine lopen, etc. - dan kun je gewoon nogmaals bellen en zetten ze er alsnog spoed achter hoor!

Afhankelijk van de vorm is het aan te raden om vlot met remmers te beginnen, maar dit hangt niet op een week of een maand.
Kim1982

Re: Is dit nu een ozo geweest ?

Bericht door Kim1982 »

Hoi iedereen
Inmiddels bij de neurlooog geweest. Hij gaat een vep doen om te kijken of het een oogzenuwontsteking is geweest of niet.en een nieuwe mri.

Nu komt mijn vraag. De ontsteking als dat het was. Was begin okt. Nu zei de neuroloog we doen een vep binnen 4 week. Echter er is geen plek pas, 18 febr. Ik heb de planning al gebeld dat het binnen 4 week moest maar ze zeiden er is geen plek en het is maar 2 week later.
Maar is dit nu erg denken jullie als het pas over 6 week kan ipv over 4 week? Moet ik ze de neuroloog laten vragen of zou 4 of 6 week niks uitmaken? Of zou het sowieso wel te zien zijn met een vep of het een oogzenuwontsteking is geweest ook nog half februari.

Sorry voor mn vragen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp