Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nodig om langs de huisarts te gaan?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Mandyb

Nodig om langs de huisarts te gaan?

Bericht door Mandyb »

Hallo allemaal,

Ik vind het eerlijk gezegd stiekem best spannend om gebruik te maken van dit forum, al lees ik toch al sinds een aantal maanden regelmatig mee.

Mijn naam is Mandy en ik ben 25 jaar oud. Afgelopen zomer kreeg ik mijn eerste oogzenuwontsteking. Dit was een spannende tijd, met veel onderzoeken en een stootkuur prednison waarbij ik in het ziekenhuis werd opgenomen.
Uit mijn MRI is in principe niets alarmerends naar voren gekomen. Ze vonden alleen één aspecifieke wittestoflaesie. Maar dit was niet iets waar de neuroloog zich zorgen om maakte. We hebben afgesproken dat ik in september dit jaar opnieuw een MRI laat maken om te kijken of er plekjes bij zijn gekomen.

Nu merk ik de laatste tijd dat ik veel meer last krijg van tintelingen en spasmes in mijn lichaam en ledematen. Geregeld voelt dit ook alsof iemand met een naald in mijn lichaam prikt. Dit heb ik af en toe in mijn rug (met name onderrug) en in mijn armen. Het komt voornamelijk (bijna dagelijks) terug in mijn benen. Mijn partner merkt deze spasmes ook op. Bijvoorbeeld als wij samen, tegen elkaar aan, op de bank zitten en mijn been ineens een gekke beweging maakt.
Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed of dit direct een raakvlak heeft met MS of dat het een andere oorzaak heeft. Ik vraag me vooral af of ik hierover contact moet zoeken met de huisarts? Ik ben bang om over te komen als een hypergondiër of iemand die zich aanstelt.

Hopelijk kunnen jullie mij hierin adviseren.

Alvast bedankt voor het meedenken :)
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Nodig om langs de huisarts te gaan?

Bericht door Toeter »

Hey Mandy,

Ik snap dat je je zorgen maakt na zo'n grote schrik van die ozo!

Doordat jouw gevoelsstoornissen niet continue aanwezig zijn vind ik ze eigenlijk niet MSachtig klinken.

Ook spasmes in je benen zouden kunnen komen door andere dingen. Restless legs bijvoorbeeld.

Hoe lang is je laatste mri geleden? Je kunt altijd een extra belafspraak met de neuroloog maken.

Naar de huisarts heeft denk ik niet zo'n zin met deze klachten.
Klick

Re: Nodig om langs de huisarts te gaan?

Bericht door Klick »

hoi Mandy
welkom hier :zon:

ik ben het eens met Toeter.
omdat het niet continu is klinkt het niet als MSachtig.

de tintelingen (soort slapen gevoel, maar wel anders), pijnlijke prikken en spasmen zijn wel allemaal neurologische klachten en ik zou dan ook niet naar de huisarts (onnodig tussenstation) maar contact zoeken met de neuroloog (of verpleegkundige van de neuroloog)
D-Cheryl

Re: Nodig om langs de huisarts te gaan?

Bericht door D-Cheryl »

Ik lees er ook niks MS-achtigs in, maar zou er wel eerst mee naar de huisarts gaan.
Misschien ligt dat aan de band die ik heb met mijn huisarts: hij heeft 40 jaar praktijkervaring en kan juist even met een brede bril kijken, voordat ik opnieuw naar het ziekenhuis zou gaan.
Mandyb

Re: Nodig om langs de huisarts te gaan?

Bericht door Mandyb »

Bedankt voor jullie reacties!

Het stelt mij in ieder geval gerust dat jullie er niet direct een link met MS in zien.
Mijn laatste MRI was afgelopen september. Er zit dus straks een jaar tussen beide MRI's.

Vooralsnog beperken de spasmes en prikkelingen mij niet in mijn dagelijkse bezigheden, dus ik denk dat ik het nog even aankijk. Mocht het erger worden dan zal ik eens naar mijn neuroloog bellen. Dat is misschien inderdaad wel handiger dan eerst langs de huisarts. Ik heb wel een hele vriendelijke huisarts, maar ze gaf al aan weinig tot geen ervaring te hebben met patiënten met MS (of MS gerelateerde klachten). Dus ze zal mij dan toch wel doorverwijzen naar de neuroloog.
D-Cheryl

Re: Nodig om langs de huisarts te gaan?

Bericht door D-Cheryl »

Mag ik je dan het advies geven om een dagboekje met notities bij te houden?

Wanneer begon welke klacht (liefst tot op de dag), en hoe zag de klacht eruit. Veranderde de klacht, of verdween die misschien weer? Was het specifiek na bijvoorbeeld inspanning of kou? Is het 's ochtends erger dan 's avonds? Etc.

Straks bij de neuroloog zul je jezelf dankbaar zijn dat je het hebt bijgehouden. ;)
Ruby+

Re: Nodig om langs de huisarts te gaan?

Bericht door Ruby+ »

Dat bijhouden van je klachten is zeker een goede tip. Dit is belangrijke informatie voor de neuroloog.

Bijkomend voordeel is dat je al nadenkt over het omschrijven van je klachten. Want het kan soms lastig zijn om dit direct goed te verwoorden. Hoe beter jij je klachten kan omschrijven, des te beter kan de neuroloog inschatten wat de mogelijke oorzaak is en welke onderzoeken moeten gebeuren.
Mandyb

Re: Nodig om langs de huisarts te gaan?

Bericht door Mandyb »

Bedankt voor de tip, D-Cheryl en Ruby+! Ik begin er direct mee. Zal inderdaad schelen bij de neuroloog, maar ik denk ook wel voor mijzelf. Ik probeer soms ook na te gaan of er inderdaad een verband zit tussen wat ik doe en wanneer de spasmes e.d. optreden, maar heb er nog niet aan gedacht om dit gewoon eens bij te houden. Dus dat ga ik zeker doen! :)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp