Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Terechte angst voor MS?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Anoniempje

Terechte angst voor MS?

Bericht door Anoniempje »

Dag iedereen,

Eerst en vooral; bedankt voor jullie tijd bij het lezen van mijn post! Graag zou ik van jullie weten, gevoelsmatig (een echte diagnose wordt gesteld door onderzoeken en neuroloog, daar ben ik me van bewust), of jullie in de richting van MS denken. Ikzelf ben namelijk zeer angstig hiervoor en zie zelf niet echt een andere verklaring...

Mijn verhaal; ik ben een vrouw van 30+ en een aantal maanden geleden voor de eerste keer mama geworden van een prachtig 😍 kindje! Tijdens de zwangerschap had ik continue last van tintelingen in mijn rechtervoet en been + nam ik ook verschillende vitaminen wegens tekorten; vitamine D, B12 en calcium. Voor mij op dat moment nog geen reden voor ongerustheid; dit hoorde bij de ‘kwaaltjes’ van een zwangerschap.

Na zwangerschap werden regelmatig mijn vitaminen gecontroleerd; momenteel enkel een bewezen vitamine D tekort (vrij laag; 16). Hiervoor neem ik dus nog steeds supplementen. Calcium en B12 zijn voldoende hoog.

Toch blijven mijn klachten bestaan; tinteling in rechtervoet (voornamelijk onderkant), soms tot in onderkant - en bovenkant been. Met uitbreiding naar hand, arm, gezicht, lippen (niet binnenkant mond). Meestal aan rechterkant, maar ook af en toe linkerkant. Trillend rechterooglid. Klachten zijn niet continue aanwezig, maar wel grootste deel van tijd. Ik heb ook wel last van spiertrekkingen (voornamelijk bij knieën) en kramp in voeten (zowel links als rechts), hiervoor moet ik nu magnesium bijnemen. Vermoeidheid heb ik sowieso; maar ik heb dan ook nog een
klein kindje dat s nachts om voeding vraagt.
Mijn aanvoelen is dat de symptomen pas terug begonnen zijn, na het stoppen van borstvoeding (kolven was voor mijn lichaam een uitputtingsslag).

Ik heb wel een redelijk stressy periode achter de rug; pas mama en Corona. Voor mij wel een combinatie waarin ik, samen met mijn lieve partner, nog een weg moet zoeken.
Huisarts denkt dus eerder in de richting van stress, vermoeidheid,...
Maar aangezien ik zo angstig ben (ben wel ook soms boos op mezelf; ik wil positief naar toekomst met ons kindje kunnen kijken, maar dit lukt uit angst voor MS momenteel niet) heb ik doorverwijzing naar neuroloog gekregen. Komende maand staan alle testen (EMG, 2 MRI’s) gepland.

Graag jullie eerlijke mening. Ben ik een aansteller of zouden jullie ook ongerust zijn? ☺️

Vele groetjes en nog een fijne dag gewenst.
Klick

Re: Terechte angst voor MS?

Bericht door Klick »

welkom hier @Anoniempje

ik herken niet direct ms in je klachten, het wisselen van kant gebeurd bij mij nooit.

het lijken me wel klachten veroorzaakt door je zenuwen. (evt door stress of vitamine gebrek of teveel aan vitamine..)

je vitamine D niveau is echt heel heel laag! bedenk dat de norm van de huisarts (50) een norm is om botontkalking te voorkomen, het is niet een norm die ook iers zegt over de andere systemen die vitamine D regelt. het is een norm uit de jaren 50 (zoiets).
voor mijn ms wil ik een vitamine D waarde tussen de 100-150!
slik je D-cura (of een andere ampul via de huisarts 25000ie?..) die heb je echt nodig!

er valt hier veel te lezen over vitamines. ook dat je lijf misschien wel meer b12 nodig heeft dan de norm van de huisarts.

het is goed dat je onderzocht gaat worden, maar vergeet niet dat je hele leven is verandert..
Anoniempje

Re: Terechte angst voor MS?

Bericht door Anoniempje »

@Klick

Dank je wel voor je reactie!

Ik neem inderdaad Vitamine D 25 000, dit was 1x/maand (maar waarde dus 16) en is nu dus 1x/2weken. Ik vind alleen dat de huisarts daar niet echt verder op ingaat; ik kreeg niet gevoel dat er veel belang aan wordt gehecht (dat dit dus niet echt (veel) gevolgen kan hebben dit tekort). Ik neem zeker een kijkje op forum bij gesprekken over vitamines!

Ik weet ook niet waarom ik mezelf niet gekalmeerd krijg, is niet echt eigen aan mij, die angst. Ben meestal ‘praktisch’ ingesteld. Maar inderdaad een kindje krijgen is een prachtige, maar ook zeer ingrijpende, verandering.

Nog een extra vraagje; indien je last hebt van tintelingen, is dit dan op vastere momenten (ochtend, avond, na eten,...) tijdens de dag? Of eerder continue?

Vele groetjes!
1207

Re: Terechte angst voor MS?

Bericht door 1207 »

Anoniempje schreef: 09 mar 2021, 10:09 Graag jullie eerlijke mening. Ben ik een aansteller of zouden jullie ook ongerust zijn? ☺️
je hebt klachten die je in ej dagelijks functioneren aanzienlijk storen
dan meot je zoeken wat het zou kunnen zijn. MS is een worstcasescenario maar schrik?
moest het zo zijn dan heb je het nu al.

wacht gewoon de onderzoeken af, meer kun je echt niet doen
Anoniempje

Re: Terechte angst voor MS?

Bericht door Anoniempje »

@1207

Bedankt voor reactie. Je hebt inderdaad gelijk; ik ben me er zeker van bewust dat ik enkel onderzoeken kan afwachten.

Helaas heb ik meermaals per dag echt momenten waarop de angst me overvalt en ik mezelf moeilijker gekalmeerd krijg ☹️.

Fijne avond nog!
Klick

Re: Terechte angst voor MS?

Bericht door Klick »

@Anoniempje ik gebruik al dik 5jr 2x per week dezelfde d-cura 25000, dus 50000 per week..
en mijn waarde was hoger dan die van jou (in het begin 26 zoiets geloof ik)
dus wat mij betreft is je supplement te laag, zeker als het nog niet boven de 50 zit.

nu weet ik wel dat ik een uitzondering ben, dat ik op zo een hoge dosis zit is niet echt normaal. een normaal persoon krijgt dat maar enkele weken.

ik gebruik ook magnesium spray, sinds ik dat gebruik is mn D gaan stijgen boven de 80.

let op een gegeven moment wel op je calcium inname, als je D hoger komt dan heb je kans op verkalking van organen. ik neem zelf geen calcium, geen melk en haast geen kaas.
laat de waarde na een poosje weer testen, je waarde mag ook weer niet te hoog. (200 ofzo).
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Terechte angst voor MS?

Bericht door Toeter »

Je hebt rare klachten, maar het klinkt inderdaad niet heel MS-achtig.

Omdat de klachten bij MS worden veroorzaakt door schade aan de hersenen of de zenuw, is er eigenlijk geen sprake van 'soms wel soms niet', want de schade is er altijd.

Zeker omdat je meerdere malen per dag wordt overvallen door angst en dan moeilijk kalmeert, vind ik stress best aannemelijk.

Toch denk ik dat het goed is dat er verder gekeken wordt.

Misschien kun je dan daarna de ruimte vinden om met je angst en stress aan de gang te gaan.

Onderschat je hormonen niet, ze doen gekke dingen met je. Iedereen kent tegenwoordig wel de postnatale depressie, maar wat veel vaker voorkomt is een postnatale angst stoornis/stress stoornis.

Heeft je huisarts hulp aangeboden bij de stress?
Anoniempje

Re: Terechte angst voor MS?

Bericht door Anoniempje »

@Klick dank je wel alweer voor je informatie! Ik vind het fijn om eens iemand te horen die vitaminen ook belangrijk vindt. De artsen gaan hier zo snel over naar mij gevoel.

Toch denk ik dat dit effectief bij mij een groot verschil kan zijn; goede waarden of niet. Ik reageer ook zeer ‘gevoelig’ op mijn schildklierwaarden, die staan wel binnen norm (operatie gehad) maar de ene waarde is de andere toch niet 😉 (momenteel staan deze wel 👍).

@Toeter
Super bedankt voor je mening en je lieve bericht. Ik heb wel inderdaad het gevoel dat ik psychologisch goed wordt ondersteund en gehoord bij mijn huisarts.

Zelf heb ik ook al ingezien dat met alle veranderingen; kindje, corona, hormonen ik toch ook op dat gebied wat ondersteuning kon gebruiken en ben ik dus ook in behandeling bij psycholoog voor die angsten.

Ik vind het zeer belangrijk dat ik de best mogelijke versie voor mijn lieve kindje en partner ben, dus wil dit allemaal ‘aanpakken’. Ik denk wel net dat dit ook bijdraagt aan de grote angst voor MS, de onzekerheid die de toekomst met zich dan kan meebrengen. Dus chapeau voor alle leden hier die er zo goed mee kunnen omgaan en een steun zijn voor de onzekeren/zoekenden onder ons!

Vele groetjes!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Terechte angst voor MS?

Bericht door Toeter »

Dat wij er zo goed mee om kunnen gaan, komt ook doordat we er al jaren mee dealen.

Na de diagnose maken de meeste van ons een heftige periode door van intense rouw.

En uiteindelijk komt de acceptatie en kun je weer gelukkig zijn. Zelfs met de wetenschap dat je een nare chronische progressieve ziekte hebt.

En ook dan is het af en toe weer moeilijk als de ziekte actief is.

Wat goed dat je hulp krijgt voor je angsten!

Heel veel sterkte met alles
Klick

Re: Terechte angst voor MS?

Bericht door Klick »

artsen gaan idd vaak luchtig om met vitamines.

wat mee telt is (naar mijn mening) dat de farmaceuten er niks aan verdienen.
daardoor is het hele vitamine deel een heel klein onderdeel in de opleiding van de artsen.

de meeste huisartsen worden angstig als de vitamine D bijvoorbeeld te ver boven hun norm komt.

als je mazzel hebt dan tref je een arts die je ondersteund bij het behalen van een hogere waarde en die meewerkt aan het monitoren of deze niet doorschiet (2x per jaar een meting)

heel goed dat je ondersteuning krijgt! daar zul je echt baat bij hebben.
succes met alles :bloem:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp