Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

weinig afwijking in hersenscan wel in ruggemerg??

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
lilyrose

weinig afwijking in hersenscan wel in ruggemerg??

Bericht door lilyrose »

Zijn er mensen bij wie die tijdens hun zoektocht weinig tot geen plekken op de hersenscans te zien waren, maar wel in het ruggemerg of/hersenvocht? Of bij wie pas na meerdere mri's nodig waren om tot de diagnose MS te komen. Er is bij mij wel een typische ms afwijking gevonden maar nog niet voldoende om tot diagnose te komen.
leeuwtje-nl

Re: weinig afwijking in hersenscan wel in ruggemerg??

Bericht door leeuwtje-nl »

Zeker! Bij de eerste scan 2 plekjes gevonden in de hersenen, en veel meer in het ruggenmerg. Elke 3 maanden nieuwe MRI van de hersenen gehad, en na 1 jaar was daar 1 plekje bij gekomen. Pas toen officiële diagnose gekregen, en in de 10 jaar daarna is de MS in mijn hersenen nog steeds stabiel met dezelfde 3 vlekjes. In het ruggenmerg echter wel steeds meer laesies.
Klick

Re: weinig afwijking in hersenscan wel in ruggemerg??

Bericht door Klick »

de diagnose wordt nooit op 1 mri gegeven. wat gevonden is kan toevallig die locatie hebben, het kan van alles zijn.

pas als er vlekjes bijkomen geven artsen een diagnose.
lilyrose

Re: weinig afwijking in hersenscan wel in ruggemerg??

Bericht door lilyrose »

Dank jullie wel,

Hadden jullie ook symptomen? Zoals moeite met lopen etc? Want dat is bij mij dus sinds een tijdje dat ik ineens stramme spieren hebben tot het punt dat lopen ineens haast niet meer ging en nu gaat het weer wel, maar niet zoals voorheen.
Klick

Re: weinig afwijking in hersenscan wel in ruggemerg??

Bericht door Klick »

ik had last van duizeligheid, wat langzaam veranderde naar evenwichtsstoornis.
verder keek ik toen niet, want met mij was helemaal niks mis en dit ging wel weer over...
leeuwtje-nl

Re: weinig afwijking in hersenscan wel in ruggemerg??

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik had wekenlang "slapende voeten", achteraf gezien mijn eerste schub. Alsof je te lang op je voeten hebt gezeten, en je bloed weer gaat stromen. Daardoor kon ik toen ook haast niet lopen. Na een week of 6 was dit weer weg, en toen zat ik in de medische molen met "wordt vermoedelijk wel MS, maar nu nog geen diagnose".
lilyrose

Re: weinig afwijking in hersenscan wel in ruggemerg??

Bericht door lilyrose »

Ja die slapende voeten heel herkenbaar. Wat ironisch eigenlijk mijn voet slaapt beter dan ikzelf :p
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp