Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

aantal bandjes in hersenvocht

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Ikke1201

aantal bandjes in hersenvocht

Bericht door Ikke1201 »

ik heb een vraagje,

kun je aan de hand van het aantal bandjes die worden gevonden in het hersenvocht opmaken hoe erg de ontstekingen zijn? of kan er andere info uit het aantal bandjes gehaald worden?
Bram_MSinbeeld

Re: aantal bandjes in hersenvocht

Bericht door Bram_MSinbeeld »

We hebben een hele videoserie gemaakt om uit te leggen hoe zo'n lumbaalpunctie en de analyze werkt en ook wat het bijdraagt bij de diagnose:
Afbeelding

In het kort:
Ikke1201 schreef: 25 apr 2022, 12:27 Kun je aan de hand van het aantal bandjes die worden gevonden in het hersenvocht opmaken hoe erg de ontstekingen zijn?
Misschien dat je uit de dichtheid van de lijntjes (bandjes) zou kunnen afleiden of er veel ontstekingsactiviteit is (dit is niet te kwantificeren). Over de locatie van een ontsteking zegt zo'n lumbaalpunctie niks en bij ontstekingen in het centrale zenuwstelsel is de plek waar ze zitten belangrijker dan hun grootte. Dus kort gezegd: Je kunt zien dàt er waarschijnlijk een ontsteking is in het centrale zenuwstelsel, maar uit de lumbaalpunctie weet je niet hoe 'erg' deze is.
Ikke1201 schreef: 25 apr 2022, 12:27 Of kan er andere info uit het aantal bandjes gehaald worden?
De aanwezigheid van MS-specifieke 'bandjes' ''kan ondersteunend zijn voor de diagnose. Vice versa kunnen bevindingen uit het hersenvocht die niet passen bij MS helpen bij het uitsluiten van MS. Dingen zoals een verhoogde eiwitconcentratie, verhoogd aantal witte bloedcellen, de aanwezigheid van afweercellen die daar niet 'horen', of afwijkende cellen kunnen horen bij andere ziektebeelden.
Ikke1201

Re: aantal bandjes in hersenvocht

Bericht door Ikke1201 »

hallo @Bram_MSinbeeld ,

Bedankt voor je reactie, ik heb gisteren inderdaad de hele videoserie over de lumbaalpunctie bekeken.
Ik vond er echter niks over of hoeveelheid bandjes nog informatie toevoegd.

Dit was voor mij de laatste stap op 100% de diagnose te krijgen.

Ik had reeds 2 MRI's gehad waarop op verschillende plekken leasies te zien zijn, en doormiddel van de contrastvloeistof was ook de verschillende plekken in tijd aan te tonen.

10 mei de 2e behandeling met Tysabri en een gesprek met de neuroloog, ik las online in mijn dossier dat hij wil overstappen naar een ander medicijn, dus afwachten.
Bram_MSinbeeld

Re: aantal bandjes in hersenvocht

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Ikke1201 schreef: 26 apr 2022, 06:58 Ik heb gisteren inderdaad de hele videoserie over de lumbaalpunctie bekeken.
Ik vond er echter niks over of hoeveelheid bandjes nog informatie toevoegd.
Bandjes klinkt best wel discreet, maar volgens mij is het niet zo duidelijk en zijn ze vrij vaag. De MS-diagnose richtlijnen hebben het alleen over wel of niet aanwezig zijn van die bandjes... Dit is wellicht de reden:
Afbeelding
Ikke1201

Re: aantal bandjes in hersenvocht

Bericht door Ikke1201 »

@Bram_MSinbeeld , ik lees in het verslag dat er meer dan 10 bandjes zijn gevonden, daarmee dat ik me afvroeg of de hoeveelheid er nog toe doet.
Bram_MSinbeeld

Re: aantal bandjes in hersenvocht

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Ikke1201 schreef: 26 apr 2022, 09:14 @Bram_MSinbeeld , ik lees in het verslag dat er meer dan 10 bandjes zijn gevonden, daarmee dat ik me afvroeg of de hoeveelheid er nog toe doet.
Hier is onderzoek naar gedaan. In dat onderzoek schrijven de auteurs: "Quantification of CSF OCBs remains an insensitive prognostic indicator and should not be used to influence decisions regarding therapy."
Ofwel:
'Het kwantificeren van oligoclonale banden in het hersenvocht blijft een ongevoelige prognose-indicator en dient niet gebruikt te worden om beslissingen te maken omtrent de behandeling."

Daarom wordt er alleen gekeken naar:
  • OB-positief (2 of meer oligoclonale bandjes)
  • OB-negatief (1 of minder oligoclonale bandjes)
Wist ik zelf ook niet trouwens, weer wat geleerd. Bedankt voor je vraag.
Bram_MSinbeeld

Re: aantal bandjes in hersenvocht

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Bram_MSinbeeld schreef: 27 apr 2022, 04:03 Daarom wordt er alleen gekeken naar:
  • OB-positief (2 of meer oligoclonale bandjes)
  • OB-negatief (1 of minder oligoclonale bandjes)
In de 'labgids' van het Slingeland ziekenhuis staat hoe ze daar 'Oligoclonale banden' verslaan. Of dat in alle centra gelijk is weet ik niet, maar het geeft een idee.


Aanvraagindicatie: Verdenking multiple sclerose

Bij het onderzoek naar (oligo)clonale banden in liquor en serum kunnen de volgende uitslagen gevonden worden:
  1. Geen oligo- of monoclonale banden aantoonbaar in liquor en serum: normaal beeld
  2. Oligoclonale banden uitsluitend in de liquor aantoonbaar: passend bij MS
  3. Dezelfde oligiclonale banden in zowel liquor als serum aantoonbaar: passend bij systemische immuunpathologie
  4. Unieke oligoclonale IgG banden in liquor plus identieke oligoclonale banden in liquor en serum: dit kan passen bij multipele sclerose of een systemische ontsteking met uitbreiding naar het CZS.
  5. Dezelfde monoclonale band in liquor en serum: passende bij M-proteïnemie.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp