Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Symptomen herkenbaar?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Missbelle

Symptomen herkenbaar?

Bericht door Missbelle »

Hoi

Mijn zoon van 23 heeft sedert een aantal maanden last van wat vage klachten. Al zijn die voor ons niet hoorbaar.
Het begon een goede maand na de operatie aan zijn wijsheidstanden.
Hij kreeg last van zijn darmen. Soms wat meer naar toilet, krampen, soms misselijk in de ochtend... De huisarts zei vermoedelijk prikkelbare darm syndroom.
Ergens in oktober vroeg hij me of hij zich soms verspreekt. Hij hoort dit maar wij niet. Voornamelijk woorden met de letter R .
Ook soms een ijl gevoel in hoofd.
Daarbij komt hij soms niet op een woord.
Sedert december heeft hij soms last van tintelingen, koud/warm gevoel of gevoel van dikke handen. Altijd beide handen samen.
Zijn bloedwaarden toonden wel zeer lage vitamine D en af en toe ook foliumzuur tekort.
Vitamine B12 staat normaal in orde maar dat is ook maar aan de hand van 1 waarde berekend.
Nu vroeg ik mij af of we ons zorgen moeten maken? Hij gaat op 14 mei wel eens een MRI laten doen van de hersenen. De huisarts vond het niet hoogdringend en maakt haar nog niet echt zorgen,
Wat je hebt als je begint op te zoeken qua symptomen kom je altijd de ergste dingen tegen
Klick

Re: Symptomen herkenbaar?

Bericht door Klick »

sommige dingen zijn herkenbaar en andere niet.
het idee hebben dat je raar praat (ik noemde het dronken praten) hoorde bij mij ook niemand. woordvinding problemen had ik ook.

dit kan echter wel heel veel oorzaken hebben en inderdaad kom je op internet veel slechte verhalen tegen (iemand zet er niet op dat alles goed gaat)

bloedtest is wel een heel goed startpunt, die wordt nog wel eens overgeslagen.
ik weet niet wat de norm is voor b12 in Belgie maar hier in nl is de norm van de huisarts te laag, net als vitamine D. (er staat veel info over op dit forum)

is hij ook bij een neuroloog geweest?
Missbelle

Re: Symptomen herkenbaar?

Bericht door Missbelle »

Nee nog niet maar hij gaat onder MRI op 14 mei. Hij voelt het niet als dronkemanspraat. Eerder gewoon verspreken. Hij heeft ook wel veel stress en is altijd bang dat hij ernstig ziek is. Ik vermoed wel dat er meerdere symptomen zouden zijn moest het MS zijn?
Klick

Re: Symptomen herkenbaar?

Bericht door Klick »

stress doet hele rare dingen met een mens en bang zijn om ernstig ziek te zijn geeft ook stress.

stress zet het brein onder druk en daar wordt alles geregeld van het lichaam. daar zou een oorzaak kunnen liggen.

sommige van dit soort klachten zijn typische klachten afkomstig van de zenuwbanen (dit kan veroorzaak worden door stress, ms of vele andere aandoeningen)
Missbelle

Re: Symptomen herkenbaar?

Bericht door Missbelle »

Ergens stelt het mij min of meer gerust dat de huisarts niet echt ongerust is.
Klick

Re: Symptomen herkenbaar?

Bericht door Klick »

dat is idd een eerste indicatie, een huisarts kent de patient en kan dus een inschatting maken van het stressniveau.

om andere oorzaken uit te kunnen sluiten is een mri een heel goed beginpunt.

o ja, ook vitamine overschotten kunnen nare klachten veroorzaken. B6 bijvoorbeeld (vaak toegevoegd aan sportdrankjes enz) mijn advies is altijd lees ingredientenlijstjes (ook van vitamine pillen) en gebruik geen miltivitamines.
1207

Re: Symptomen herkenbaar?

Bericht door 1207 »

missbelle

wacht het onderzoek af
pas als ze een lumbaalpunctie willen doen mag je je zorgen beginnen maken, en zelfs dan
Missbelle

Re: Symptomen herkenbaar?

Bericht door Missbelle »

Dank voor jullie reacties
Het kan dus veel verschillende dingen zijn, als ik het begrijp
leeuwtje-nl

Re: Symptomen herkenbaar?

Bericht door leeuwtje-nl »

Persoonlijk zie ik er niet direct MS in, maar wacht de MRI voorlopig eerst even af. Het kan inderdaad nog veel zijn.
Missbelle

Re: Symptomen herkenbaar?

Bericht door Missbelle »

Zijn handen blijven op en af doof of stram aanvoelen en sedert vrijdag heeft hij het gevoel slappe benen en op kussens te lopen. Is het bij MS zo dat het direct beide ledematen in één keer zijn?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp