Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Helse pijn bovenrug

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Johanna

Helse pijn bovenrug

Bericht door Johanna »

Beste allemaal,

Al decennia lang heb ik af en toe een verschrikkelijke pijn in mijn bovenrug. Het komt uit het niets, meestal aan het einde van de dag of 's nachts. Ik schiet dan overeind.

Het is een afschuwelijke, gekmakende pijn, ongeveer ter hoogte van mijn bh- bandje, als een streep over mijn rug. En het straalt vaak uit naar mijn gezicht en naar mijn borstbeen. Paracetamol doet niet veel. Ik neem direct een halve bromazepam. En het allerbelangrijkste: een elektrisch warmtekussentje er tegenaan.

Zo kreeg ik het altijd onder controle. Na een paar uur kon ik weer platliggen.

Maar nu heb ik het voor het eerst al 48 uur. Ik slaap niet veel en rechtop, met de stand van het kussentje op heet.
Platliggen gaat meteen fout.
Ik weet me dan echt geen raad van de pijn.
Als dit morgen nog zo is, bel ik de huisarts of de neuroloog.

Is dit soort pijn iets wat jullie herkennen?
Zijn er eventueel tips?

Vriendelijke groet,
Johanna Bergen
Klick

Re: Helse pijn bovenrug

Bericht door Klick »

hi johanna
ik zou morgen gelijk je neuroloog bellen en niet alleen als je deze klacht nog hebt.

heb je eergister/gister nog contact gezocht met je neuroloog?

gewoon doen! en niet in de afwachtende modus gaan.
je hebt klachten met je zenuwbanen dat hoort bij de neuroloog thuis.
1207

Re: Helse pijn bovenrug

Bericht door 1207 »

Johanna schreef: 26 mei 2021, 15:58 Beste allemaal,
Al decennia lang heb ik af en toe een verschrikkelijke pijn in mijn bovenrug. Het komt uit het niets, meestal aan het einde van de dag of 's nachts. Ik schiet dan overeind.
je rug al laten onderzoeken door huisarts/fysio neem ik aan? evtl een fotootje? Niet dat je ergens met een hernia zit hé

als het echt zenuwpijn is dan wordt dat de inderdaad neuroloog
ik zit ook met helse rugpijnen soms maar dat is een gevolg vd enorme spierspanning in mijn lijf, die trekt tot achter mijn oren met momenten.
Johanna

Re: Helse pijn bovenrug

Bericht door Johanna »

@ Klick
Ik had gisteren nog een onderzoek bij de reumatoloog. Daar heb ik even op gewacht. Maar hij ziet geen reumatologische oorsprong van mijn huidige klachten.

Ik ga zeker morgen de neuroloog bellen. Dit gaat zo niet verder, ik heb de ene na de andere klacht. En wordt steeds zwakker.
Dank je wel.

@ 1207 Dank je wel.
De reumatoloog heeft me onderzocht, hij dacht aan spierspanning. En een paar jaar geleden is er een foto gemaakt. Er was artrose te zien, maar dit verklaarde mijn nare pijnen niet. Ik vind de pijn moeilijk te beschrijven. Het ontneemt me de adem soms en ik ga het proberen weg puffen alsof ik een kind ga krijgen. Ik ben er wel eens van flauwgevallen.
Klick

Re: Helse pijn bovenrug

Bericht door Klick »

en hoe ging het gesprek met je neuro?

ik las dit en moest aan je denken.. geen idee of het ergens op slaat hoor:

https://www.telegraaf.nl/lifestyle/2016 ... r-optillen

gaat over iemand met klachten die pas laat herkend worden NTOS heet het.
Johanna

Re: Helse pijn bovenrug

Bericht door Johanna »

Hoi Klick,
Bedankt voor het meedenken!
NTOS lijkt toch iets anders dan wat ik ervaar. De pijn is nu gelukkig weggeëbd. Ik hoop dat het dit keer wat langer wegblijft.

Bij het 1e consult had de arts-assistent-neurologie mij gezegd dat ik de poli mag bellen voor een afspraak als er weer iets geks gebeurt, zodat ze me kan zien als het gaande is.

Ik heb dit 3x geprobeerd, helaas zegt de receptionist en de dienstdoende neuroloog dat het via de huisarts moet. De receptionist heeft het nog per mail geprobeerd, richting de arts- assistent. Ik heb er niks meer van gehoord.

Dus ik spaar nieuwe klachten maar weer op en ga dan naar de huisarts.
Klick

Re: Helse pijn bovenrug

Bericht door Klick »

dat is wel een vervelende omweg dan.. dat iemand van de receptie of het afsprakenbureau zoiets zegt kan ik me nog iets bij voorstellen. Heb je de poli neurologie ook gebeld?
mijn ervaring is dat als je daar zegt met de neuroloog te hebben afgesproken dat je bij klachten moest bellen, dat je dan wel een stapje verder komt.
Johanna

Re: Helse pijn bovenrug

Bericht door Johanna »

Hoi Klick,

Ja, het was de poli.
Ik heb later gezien wat er in het dossier staat. Het spreekt elkaar tegen. In de slotalinea staat dat ik zelf contact op mag nemen met de poli voor een afspraak.
Onderaan staat echter:
- terug naar de huisarts
- consult op indicatie

En dat ' terug naar de huisarts', krijg ik steeds te horen, als ik bel.
Klick

Re: Helse pijn bovenrug

Bericht door Klick »

dan je huisarts bellen en die tegenstrijdigheid uitleggen en weer n verwijzing fixen. ik zou proberen zonder consult, t is een administratief dingetje, consult kost je alleen maar tijd en energie.
D-Cheryl

Re: Helse pijn bovenrug

Bericht door D-Cheryl »

Hi Johanna,

Ik lees in je andere bericht van 20 mei dat je al enkele diagnoses hebt, maar nog niet de diagnose MS. Je laatste MRI is van vorig jaar, maar daar kwam niets uit. Klopt dat?
Want dan is het niet heel erg vreemd dat men je eerst toch langs de huisarts stuurt hoor.

Ondertussen heb ik zelf ook al een tijd veel last van pijn door spierspanning, en of dat bij jou nou de MS is of niet, het is absoluut naar!
Bij mij hielp geen pijnstiller, spierontspanner of fysio: de neuroloog zei niks voor me te kunnen betekenen hierin. En sinds dit voorjaar heb ik wel baat bij acupuntuur, en af en toen een hasj-brownie. - omdat je de hash voor het bakken verwarmt ga je er niet heel erg van spacen ofzo, maar wordt je vooral lekker rustig en ontspannen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp