Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Blaas/plasklachten

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Sara

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door Sara »

Hi Jasper,

als je héél goed op je lopen let, krijg je de indruk dat je balans misschien een ietsje minder is.

En je kunt gewoon plassen, maar merkt bij het starten van de straal dat het iets meer moeite kost dan vroeger.

Alles functioneert dus eigenlijk vrijwel 100%. Ik hoop dat je hier gerustgesteld bent, en je aandacht op andere, leukere dingen kunt richten.

Onderschat niet het effect van aandacht. Ik ben ook wel es met fikse kiespijn naar de tandarts gegaan die over was, zodra hij gekeken had en niks gevonden.

Een fijne zomer, om te beginnen!
Jasper5555

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door Jasper5555 »

Bedankt voor de geruststellende woorden, Sara. Ik ga zeker genieten van de zomer, al enkele dingen gedaan met vrienden. De evenwichtsproblemen kunnen placebo zijn, maar de blaasklachten zeker niet. Momenteel functioneert alles eigenlijk nog oke, maar uiteraard moet het ergens beginnen en gaat je plasfunctie niet op een jaar tijd volledig verloren. Ook een mooie zomer gewenst.
1207

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door 1207 »

Jasper5555 schreef: 19 jun 2021, 19:54 Bedankt voor de geruststellende woorden, Sara. Ik ga zeker genieten van de zomer, al enkele dingen gedaan met vrienden. De evenwichtsproblemen kunnen placebo zijn, maar de blaasklachten zeker niet. Momenteel functioneert alles eigenlijk nog oke, maar uiteraard moet het ergens beginnen en gaat je plasfunctie niet op een jaar tijd volledig verloren. Ook een mooie zomer gewenst.
wat blaasproblemen betreft raad ik je gewoon aan zo snel mogelijk contact op te nemen met urologen ed. heel veel mogelijkheden om niet de hele dag met schrik rond te lopen
Nessa

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door Nessa »

Ik lees in je verhaal geen redenen om aan MS te denken. Wél aanleiding om eens naar een bekkenbodemfysio te gaan.

De uroloog heeft niets afwijkends gevonden, dus de blaas zelf is in orde. Maar om goed te kunnen plassen, moet je je bekkenbodemspieren goed kunnen gebruiken. De moeite met het starten van plassen en de moeite met uitplassen die jij ervaart, wijst erop dat daar een probleem zit. En dat is heel goed te verhelpen met bekkenbodemfysio.
1207

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door 1207 »

Nessa schreef: 20 jun 2021, 14:23 De uroloog heeft niets afwijkends gevonden, dus de blaas zelf is in orde.
is er een cystoscopie of urodynamisch onderzoek gebeurt? Ik lees daar niets over
Nessa

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door Nessa »

Jasper5555 schreef: 14 jun 2021, 10:25 Ik ben vorig jaar met deze klachten naar een uroloog gegaan maar die zei dat alles in orde was; niets te zien op echo, sterke plasstraal en geen residu in blaas.
Er is dus een echo gedaan en gezien de opmerking over de plasstraal ook een UDO, neem ik aan.

Maar Jasper kan ons het beste vertellen wat de uroloog aan onderzoek heeft gedaan.

Ik vraag me trouwens ook af wat de uroloog aan advies heeft meegegeven? Ook al heeft de uroloog geen afwijkingen gezien, er zijn wél klachten.
Billy

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door Billy »

Nessa schreef: 20 jun 2021, 14:23 De moeite met het starten van plassen en de moeite met uitplassen die jij ervaart, wijst erop dat daar een probleem zit. En dat is heel goed te verhelpen met bekkenbodemfysio.
Dat was mijn reactie ook, maar geen reactie op terug.
Jasper5555

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door Jasper5555 »

Ik heb eerst moeten plassen in een trechter, waarbij met een sensor de kracht van mijn plasstraal werd gemeten. Daar zat alvast geen probleem. Vervolgens heeft de uroloog een echo van mijn blaas en prostaat genomen om te zien als ik alles heb uitgeplast en dat was volgens hem ook het geval. Ik kan uit ervaring zeggen dat dit verre van altijd zo is, maar die keer waren er waarschijnlijk maar kleine beetjes tot niets over. Er was dus eigenlijk geen probleem te zien, ondanks de klachten. Ik heb alvast de raad meegekregen om mijn plas wat langer in te houden zodat ik minder vaak ga, maar dan met grotere hoeveelheden.
Jasper5555

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door Jasper5555 »

Ik heb inderdaad al een en ander opgezocht over die bekkenbodemfysio en dat lijkt me wel een goed idee. Zal nog even zien hoe het evolueert en dan misschien eens een afspraak maken, bedankt voor de raad!
1207

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door 1207 »

Jasper5555 schreef: 20 jun 2021, 19:07 Ik heb alvast de raad meegekregen om mijn plas wat langer in te houden zodat ik minder vaak ga, maar dan met grotere hoeveelheden.
een overactieve blaas behandel je niet met "plas langer ophouden". heeft hij gemeten hoeveel je uitplast en vanaf wanneer je aandrang voelt?

er zijn klachten die je dagelijks functioneren beïnvloeden dus moet je verder zoeken.
en ja, als de problemen in de zenuwen/aansturing liggen dan kan het inderdaad zo zijn dat je periodiek last hebt en op andere momenten niet. Dan kunnen allerlei externe invloeden een impact hebben.

denk aan vermoeidheid, hitte, stress, ...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp