Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Blaas/plasklachten

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Jasper5555

Blaas/plasklachten

Bericht door Jasper5555 »

Ik ben een 22-jarige man, met voor alle duidelijkheid geen MS. Ik heb wel enkele klachten die soms op MS kunnen wijzen en wou hier eens iets over vragen. Het gaat voornamelijk over plas/blaasklachten. Sinds anderhalf jaar heb ik last van zaken die je normaal slechts op oudere leeftijd krijgt. Ik zal enkele voorbeelden geven.

Eerst en vooral moet ik bij het op gang krijgen van de plasstraal altijd een soort van “barriere” overwinnen. Ik denk dat dit misschien te maken heeft met een te strak gespannen sluitspier van de blaas? Eenmaal ik dan aan het plassen ben, heb ik geen last van een zwakke straal of dergelijke, maar wat ik wel heb is dat ik vrijwel nooit in 1 keer mijn hele blaas kan ledigen. Ik moet bijna altijd binnen een minuut of 2 terugkeren om het “restje” uit te plassen.

Ik ben vorig jaar met deze klachten naar een uroloog gegaan maar die zei dat alles in orde was; niets te zien op echo, sterke plasstraal en geen residu in blaas. Ik heb de indruk dat het residu nu wel groter geworden is, waardoor ik vaak lang op het toilet zit om er toch maar alles uit te krijgen. Vaak heb ik het gevoel dat dit dan zo is, maar binnen de paar minuten merk ik dan toch opnieuw een klein residu op.

Als ik het me goed herinner zijn al deze klachten begonnen met een week pijnlijk plassen, met vaak een branderig gevoel. Dat branderige gevoel is nu reeds lang weg, maar de andere klachten dus niet. Ik vroeg me af als dit bij een van jullie bekend voorkomt.

Naast deze plasklachten heb ik eigenlijk weinig of geen klachten die wijzen op MS, ik wil niet de indruk wekken dat ik per se denk dat ik MS heb, maar ik vroeg me toch af als enkele zaken van wat ik verteld heb jullie bekend voorkomen.

Met vriendelijke groeten
Jasper
Laatst gewijzigd door Jasper5555 op 14 jun 2021, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Toevoeging witregels ivm leesbaarheid.
Jasper5555

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door Jasper5555 »

Wat ik de laatste tijd soms wel merk, is dat ik soms minder stevig op mijn voeten lijk te staan, een lichte evenwichtsstoornis, maar evengoed is dit gewoon placebo dus ik vermeld het niet echt als een symptoom.
1207

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door 1207 »

Mijn blaas was een evolutie van enkele jaren, van merken dat er een probleem is tot sonderen.
Ben je ongerust adviseer ik een huisarts/neuroloog en gooi je angsten/vermoedens op tafel.

Die onderzoeken dat en geven uitsluitsel
Jasper5555

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door Jasper5555 »

Bedankt voor de reactie. Merkte je een progressieve achteruitgang gedurende die periode? Bij mij is het nu 18 maanden sinds de eerste klachten en er is eigenlijk nog amper iets veranderd.
Laatst gewijzigd door Jasper5555 op 14 jun 2021, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Klick

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door Klick »

welkom! dat je geen ms diagnose hebt maakt niet uit, iets brengt je hier..

ik heb zelf ook problemen met plassen..

enkele jaren geleden kon ik mijn plas niet ophouden, neuroloog verwees me door en toen ben ik de hele molen door geweest bij de uroloog.

toen de onderzoekjes gedaan werden was mn klacht verandert van niet kunnen ophouden naar niet kunnen starten met plassen.

onderzoekjes:
plassen op een meet apparaat, cameratje in de blaas en een soort aandrangtest waarbij de blaas gevuld werd met water om te kijken waar de aandrang begint.

toen was alles ok en waren medicijnen nog niet nodig.
hij zag wel afwijkingen in het plasgedrag.

nu jaren later is er niks veranderd en heb ik nog vaak last met starten. maar inmiddels ben ik daar aan gewend.

ik zou je verhaal bespreken met je huisarts, ook van je balans problemen.
een huisarts kan een testje doen om de balans te checken.
alles wat niet normaal is voor iemand van je leeftijd zou ik bij je arts neerleggen, want hoe klein ook ieder puzzelstukje is er 1 en maakt dat hij een beter beeld krijgt.

ik zei iets over een voor mij niks zeggende klacht en daarmee gingen bij mijn huisarts de alarmbellen rinkelen, het zit soms in kleine dingetjes.
Jasper5555

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door Jasper5555 »

Ik moest van de uroloog ook een dagboek bijhouden, en hij zei ook dat ik te vaak plas. Hij zei dat je bij elke plasbeurt toch zeker 200 ml moest uitplassen, ik zat soms rond de 100 ml. Nu, ik denk er eerlijk gezegd niet al te veel van aangezien dat eerder een gewoonte was, soms ging ik bv voor ik anderhalf uur ging studeren nog eens “preventief” gaan plassen, zodat ik tijdens het studeren later niet moet gaan. Ik ging dus niet omdat ik per se een aandrang voelde, in tegendeel. Ik heb geen moeite met het uren op te houden, dat is geen probleem, het probleem zit hem bij het plassen zelf.
Jasper5555

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door Jasper5555 »

Eerlijk gezegd denk ik dat mijn balansproblemen gewoon placebo zijn, dat ik er te veel op focus. Ik zeg dit omdat ik nooit iets merk wanneer ik bijvoorbeeld met vrienden aan het wandelen ben, of ergens anders mee bezig ben. Het begint pas lichtjes wanneer ik er ook echt op let. Welke symptomen heb je nog buiten het moeilijk op gang krijgen van de plasstraal?
Billy

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door Billy »

Wat je misschien zou kunnen helpen is een bekkenbodemfysio. Deze kan je leren de bekkenbodem ook te ontspannen, zodat het starten een minder groot probleem misschien zal zijn.

Succes
Klick

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door Klick »

met mn blaas?

geen problemen verder.
ik heb wel bekkenbodem fysio gehad.
1207

Re: Blaas/plasklachten

Bericht door 1207 »

Jasper5555 schreef: 14 jun 2021, 10:50 Bedankt voor de reactie. Merkte je een progressieve achteruitgang gedurende die periode? Bij mij is het nu 18 maanden sinds de eerste klachten en er is eigenlijk nog amper iets veranderd.
2012 eerste klachten tot 2017 definitief sonderen
het begon met een overactieve blaas,
nooit ongelukken maar toch 's nachts een keertje vaker als nodig zou mogen zijn op mijn leeftijd. ook is daar dan de plotse aandrang bijgekomen en op een bepaald moment stel je vast dat je nooit meer uitplast
dat is dan doorgeëvolueerd naar medicatie en in het begin af en toe sonderen, nu altijd zo

heb je seksueel ook last
(ik gok erop dat je een man bent)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp