Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Humira veroorzaakte MS klachten?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Beebsy

Humira veroorzaakte MS klachten?

Bericht door Beebsy »

Hi allemaal,

Sinds 2016 was gebruiker van Humira ivm mijn psoriasis. Een auto-immuun ziekte. In de zomer van 2018 kreeg ik ineens last duizeligheid. Een vage klacht. Toen ik na de vakantie weer ging werken merkte ik dat mijn spraak niet goed ging, ik zakte door mijn been en mijn rechter hand viel uit waardoor ik niet goed kon schrijven. Het hele proces met klachten heeft weken aangehouden.

Ik kwam terecht bij een neuroloog die in het MS centrum in het VU heeft gewerkt. Dus heel fijn.
Ik kreeg uiteindelijk te horen dat ik een CIS had gehad. Mijn ruggenmerg was schoon maar wel ontstekingen in mijn hersenen.
Ze zei dat ik per direct moet stoppen met de Humira omdat dit de veroorzaker kon zijn van de plekjes in mijn hersenen.

Nu in 2021 ineens weer last met praten na een oogontsteking en het COVID vaccin. De Neuroloog geeft aan dat het oude plekken kan doen uitlokken. Dat gebeurd ook vaak bij een griep is haar ervaring. Dus nog steeds geen officiële diagnose MS. Ik krijg een MRI om de lokatie te bepalen van de ontstekingen. Dus wordt vervolgt.

Heeft iemand ervaring met MS klachten door Humira gebruik?

Laatst gewijzigd door Beebsy op 04 jul 2021, 08:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: Humira veroorzaakte MS klachten?

Bericht door Klick »

welkom hier!
dat wist ik niet.
het zijn idd ms-achtige klachten..

wat ik wel weet.. iets heel anders.. is dat tecfidera (een ms remmer) de naam is voor een middel wat al jaren gebruikt wordt voor psoriasis. maar daar hebben jullie het vast wel over gehad welk middel dan geschikt zou zijn.
Beebsy

Re: Humira veroorzaakte MS klachten?

Bericht door Beebsy »

Hi,
Ja deze bijwerking staat onder het kopje 'zeer zeldzaam' en is eerder gezien door de Neuroloog in het MS centrum. Overigens onbekend bij de Dermatoloog dus wel echt zeldzaam.

Wij hebben het niet over dat medicijn gehad. Vooral omdat de diagnose MS er niet is en behandeling van MS dus niet noodzakelijk is. Ik ben in 2018 iom de dermatoloog overgestapt op Stellara. Dit gaat heel goed en heeft dus niet de bijwerkingen van Humira omdat het anders aangrijpt.
Wel is fumaarzuur een keer voorbij gekomen. Maar dit heb ik al eerder gebruikt. Het hielp tegen de psoriasis maar ik had behoorlijk last van de bijwerkingen (maag/darm) dus waarschijnlijk geen optie.....

Ik ben zelf al 20 jaar apothekersassistente dus dat scheelt wel wat betreft medische teksten lezen. Haha. Maar het blijft heel veel info dat voorbij komt dus ik bennieuwsgierig naar lotgenoten. Elk verhaal is echt uniek.



Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Humira veroorzaakte MS klachten?

Bericht door Toeter »

Hier is iemand die het ook heeft meegemaakt. Ik hoor het niet vaak op het forum.

Wat ik lees veroorzaakt het niet alleen MS-klachten, maar ontwikkelen mensen daadwerkelijk ook ms. Heftig.

viewtopic.php?t=5663

Hoe lang hielden je klachten aan na vaccinatie? Er loopt hier ook een vaccinatie-topic en er zijn maar weinig MS'ers die een pseudoshub krijgen van de vaccinatie. De meeste hebben nergens last van.

Ik heb een paar uur beetje sleepbeen gehad na de eerste vaccinatie. Na de tweede niks.

Het is goed dat ze een MRI gaan doen. Sterkte met je klachten.
Beebsy

Re: Humira veroorzaakte MS klachten?

Bericht door Beebsy »

Hi,

Ja je kan MS ontwikkelen maar weet nooit of het door de TNF alfa blokker is versnelt omdat het al in je lijf zat. Ik heb de leeftijd om MS te ontwikkelen dus zal nooit weten of dit door de Humira komt. Om deze rede laat ik het maar los. Daarmee bedoel ik dat ik niet weet of ik MS ontwikkel en dat Humira daar de oorzaak van is of dat dit het proces heeft versnelt. Feit blijft dat Humira de klachten opriep. De vraag blijft of er niets meer bijkomt nu ik geen Humira meer gebruik.

Ik had mijn 2e COVID vaccin (pfeizer) 20 juni. 2 weken geleden en de klachten zijn nu eindelijk zo goed als weg. Maar het heeft dus wel 2 weken aangehouden. Ik had bij de 1e prik trouwens geen last. Maar bij de 2e had ik ook een oogontsteking. Het was een hoornvliesontsteking dus hoorlijk heftig. Wellicht heeft deze combi de pseudo-schub veroorzaakt.

De MRI moet uitwijzen of het een nieuwe plek is of dat het werkelijk een pseudo-schub was. Laten we hopen op het 2e.... Alles is al 3 jaar onzeker en ik ben vrij nuchter. Het kan 2 kanten op. Eenmalige CIS door Humira of de MS ontwikkeld zich toch. De neuroloog zegt dat hoe dan ook mijn uitgangspunt goed is omdat ik heel lang geen last heb gehad. Daar hou ik mij maar aan vast.





Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp