Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Onderzoeken

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
D-Cheryl

Re: Onderzoeken

Bericht door D-Cheryl »

Lol Billy!
Nou ja, dat dus. :p
Oxazepam is inderdaad nog een optie als je je veel zorgen maakt, en misschien wat angstig bent.
Kim

Re: Onderzoeken

Bericht door Kim »

Super bedankt allemaal voor de tips! :)

Gelukkig hadden ze al meteen een afspraak ingepland voor de uitslag, die is 17 augustus! Ik ga inderdaad dan maar eens een lijstje maken voor vragen tijdens die afspraak. Nog meer tips zijn natuurlijk altijd welkom haha!
Klick

Re: Onderzoeken

Bericht door Klick »

ik kan een lijstje geven van dingen waar k zelf last van had maar dat gaat je niet helpen je eigen dingen op een rij te zetten, voor iedereen is het anders.

wat gaat anders als vroeger, ook waar je al oplossingen voor bedacht hebt. daarom is het belangrijk dat het lijstje bij de hand ligt.
vergeet de kleine dingetjes niet..
Kim

Re: Onderzoeken

Bericht door Kim »

Nee daar heb je zeker gelijk in! Ik wil alleen niet alle klachten die ik heb linken aan symptomen of MS zelf. Probeer ook zo min mogelijk op te zoeken qua klachten. Dus dat maakt zo’n lijstje maken ook wel lastig. Maar had de neuroloog daar ook niet van te voren naar moeten vragen i.p.v. na de mri scan?
Klick

Re: Onderzoeken

Bericht door Klick »

Ik wil alleen niet alle klachten die ik heb linken aan symptomen of MS zelf.
dit is precies wat je zelf NIET moet doen, laat het wel of niet linken aan een aandoening aan de arts. maak een compleet lijstje.

je wil nl. niet iets niet vertellen omdat jij het een niks zeggende klacht vindt terwijl het misschien de missing link is die de arts nodig heeft.

ik heb in het begin iets niet gezegd, toen 2x door de huisarts voor n periode van 3wk naar huis gestuurd met oefeningen, bij het 3e bezoekje aan de huisarts vertelde ik die klacht en kreeg een verwijzing naar de neuroloog met erop “ms?”
en voor mij was het een niet belangrijke niet beperkende klacht.
die ik zelf totaal niet kon linken aan de voor mij beperkende klacht waarvoot ik bij de arts kwam.
leeuwtje-nl

Re: Onderzoeken

Bericht door leeuwtje-nl »

Denk maar zo: je gaat niet naar de arts om diagnose MS te krijgen, maar om te weten wat er aan de hand is. En daarvoor zijn alle klachten van belang. ;-)
Kim

Re: Onderzoeken

Bericht door Kim »

Hoi allemaal,

Wederom bedankt voor jullie reacties! Heel tegenstrijdig met wat ik hiervoor zei, maar ik heb natuurlijk wel gegoogeld (probeer het zo min mogelijk te doen). Toen ben ik klachten tegengekomen waarvan ik dacht “hee dit komt me wel bekend voor”. Ik ben er gewoon een beetje bang voor dat de neuroloog mij niet gelooft of dat het soort van selffulfilling prophecy is. Klinkt heel stom, ik weet het. Ben in het verleden al vaker niet geloofd door artsen, waardoor ik het maar aan de kant zette. Ook heel stom.

Maar, de scan zit er op! Het viel gelukkig mee. In het begin was ik wel zenuwachtig en werd ik heel bewust van mijn lichaam omdat ik natuurlijk niet mocht bewegen. Ook heb ik contrast vloeistof gehad, geen idee waarom. Het stond niet in de brief, maar dat viel ook reuze mee. Wel gek dat ik in eens een naald in m’n arm kreeg zonder het te zien haha!

Nu nog een weekje wachten voordat ik de uitslag krijg. Zou ik mijn neuroloog nog een berichtje moeten sturen met klachten voordat ik de uitslag heb of gewoon tot volgende week wachten op het gesprek?

Groetjes Kim
Marina

Re: Onderzoeken

Bericht door Marina »

Hi Kim,

Fijn dat de MRI je meeviel :) . Wat het contrast aangaat heb ik ook nooit vantevoren mee gekregen dat dat zou gebeuren trouwens. Een reden om contrastvloeistof te gebruiken is om zo duidelijk mogelijke MRI-beelden te verkrijgen en een andere reden is dat het gebieden met een actieve ontsteking duidelijk aantoont. Er zijn daar dan aankleurende plekjes te zien door het contrast.

Wat betreft het googlen op MS-klachten. Ik vind het wel begrijpelijk hoor. En het is vervelend dat je die ervaringen hebt met andere artsen om niet geloofd te worden en nu daardoor misschien angst dat er iets gemist wordt in de diagnose? of als je geen MS-achtige klachten kunt noemen dat je niet serieus wordt genomen?
Toch lijkt het me het beste om gewoon alles op te noemen in je lijstje wat je aan klachten hebt ervaren in de loop der jaren (of het nu wel of niet MS-gerelateerd lijkt of is), zodat ze een zo neutraal en uitgebreid mogelijk beeld krijgen van je klachten.

Het lijstje zou je ook van tevoren kunnen sturen met als onderwerp 'overzicht klachten' o.i.d..
Wat ik wel een beetje mis in je verhaal is wat er tot nu toe besproken is met je neuroloog. Met de kennis daarvan kunnen we je misschien wat makkelijker tips en adviezen geven nog.
Kim

Re: Onderzoeken

Bericht door Kim »

Hoi Marina!

Super bedankt voor je reactie!

Ik ben vooral bang dat de neuroloog gaat denken dat ik deze klachten benoem omdat ik het ergens gelezen heb. Maar ik ga jullie advies opvolgen en haar een berichtje sturen!

Er gaat echt een super lang verhaal aan vooraf, maar de oogarts had dus een oogzenuwontsteking geconstateerd. Heb hier nu vanaf begin mei last van en zie nog steeds wazig. Geen prednison kuur gehad want de neuroloog vond het daar te laat voor. Het lichamelijk onderzoek was gewoon normaal, daar had ze niks op aan te merken. Ze wilde mij toch voor de zekerheid door de molen halen door middel van een mri scan en eventueel een ruggenprik. Voor de rest heeft ze qua onderzoek niks anders benoemd.

Ik weet niet of je ook de klachten wil weten, maar die ik niet verteld heb aan de neuroloog is dat (in eerste instantie omdat ik dit ook niet wist) zijn dat ik zo lang ik het me al kan herinneren dat ik nooit uitgerust ben en uitgerust wakker wordt. Als het 21:00 is voelt het alsof het al 01:00 is. Ook de laatste tijd merk ik dat mijn concentratie echt slecht is. Dan ben ik bijvoorbeeld mijn telefoon kwijt, terwijl ik die gewoon in m’n handen en ook veel dingen vergeet. Ik ben echt een zeef. Ik struikel ook vaak over m’n woorden en soms kom ik er niet eens op. Ik kamp ook al jaren met rugpijn. Ik weet niet of dit gerelateerd is, maar ik heb ook last van slaapverlamming sinds een paar jaar. Wat ze wel weet is dat ik heel vaak blaasontsteking heb gehad in het verleden, maar ze gaf zelf aan dat dit niet echt relevant is.

Groetjes, Kim
Klick

Re: Onderzoeken

Bericht door Klick »

lijstje mailen en meenemen is idd een goed idee.

blaasontsteking zou ik ook weer gewoon neerzetten met daarbij de vraag ‘niet goed uitplassen?’ dat zou nl. kunnen en dat kan blaasontsteking geven, als je plas-trigger niet goed meer werkt…

rugpijn? is je lopen al eens beoordeeld door de fysio? als je een scheve belasting hebt kan dat vervelende klachten geven. ook rug-slapen (niks met ms te maken) kan klachten veroorzaken) ik zou ook dat weer op het lijstje zetten met de vraag erbij of fysio de belasting wil controleren.

contrastvloeistof, o ja dat klopt.. is mij ook steeds gegeven. is idd voor het beter aankleuren en zien van actieve leasies.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp