Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Onderzoeken

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Kim

Onderzoeken

Bericht door Kim »

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier (heb mezelf voorgesteld in het voorstel topic). Momenteel heb ik een oogzenuwontsteking. Er gaat nog een heel verhaal aan vooraf, maar daar gaat het (nu) niet over. Binnenkort heb ik een MRI scan. Heb er al eens een keer in gelegen, maar dat was met mijn been. Hoe gaat zo’n MRI scan er aan toe? Daar ben ik toch wel heel benieuwd naar. Alhoewel ik niet claustrofobisch ben, lijkt het me wel spannend. Wat nou als ik moet hoesten of me verslik of iets waardoor ik beweeg..

Daarnaast vertelde de neuroloog dan een vervolg stap een ruggenprik, om hersenvocht af te nemen, zou kunnen zijn. Wanneer doen ze dit? Stel er is niks te vinden, wat uiteraard fijn zou zijn, gaan ze die dan nog doen? Want ik heb een aantal verhalen gelezen waarbij mensen alsnog een ruggenprik krijgen en er niks te zien is op de scan. Moet ik dan aandringen bij de neuroloog om zo’n ruggenprik te krijgen, gewoon om het zeker te zijn?

Ik hoor het graag van jullie! :)

Groetjes, Kim
Klick

Re: Onderzoeken

Bericht door Klick »

welkom hier kim!

een mri is een soort tunnel waar je in komt te liggen, maar ze hebben de laatste jaren veel vooruitgang geboekt. lag ik 6 jaar terug nog volledig los en in een nauwe tunnel is dit ruimer geworden en ze zetten je hoofd vast (wat ik erg fijn vindt idd dan kan ik het ook niet bewegen een zorg minder) ik merkte de laatste keer ook frisse buitenlucht…
als het trouwens wel gebeurd dan is er niks aan de hand, kunnen ze een stukje over doen, maar hoeft niet de hele sessie.

een ruggenprik heb ik nog nooit gehad, het kan dat ze het nodig vinden om dingen uit te sluiten of juist te bevestigen. wat ze nu vaak doen als er leasies in de hersenen te zien zijn op ms plaatsen, dan wachten ze een volgende af. dan is eerst de diagnose cis en kan daarna ms worden (hoeft niet). als ze niet willen afwachten kan ook een ruggeprik duidelijkheid geven. leasies met bandjes in het hersenvocht is ook genoeg om een diagnose te kunnen geven.
1207

Re: Onderzoeken

Bericht door 1207 »

Kim schreef: 21 jul 2021, 19:33 Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier (heb mezelf voorgesteld in het voorstel topic). Momenteel heb ik een oogzenuwontsteking. Er gaat nog een heel verhaal aan vooraf, maar daar gaat het (nu) niet over. Binnenkort heb ik een MRI scan. Heb er al eens een keer in gelegen, maar dat was met mijn been. Hoe gaat zo’n MRI scan er aan toe? Daar ben ik toch wel heel benieuwd naar. Alhoewel ik niet claustrofobisch ben, lijkt het me wel spannend. Wat nou als ik moet hoesten of me verslik of iets waardoor ik beweeg..
ik ben al in slaap gevallen in een mri :). monotoon geluid in combinatie met oververmoeidheid

mri is niets, duurt gewoon lang en je schuift daar dus helemaal in nu (hoofd en rug).
hoofd duurt iets van een 20 minuutjes, rug kan oplopen tot 40 minuutjes (moet niet) en bij mij doen ze het nooit samen.
ruggeprik is iets vervelender, zeker nadien als je te overmoedig te snel te veel wil doen.

diagnose is een combinatie van je verhaal (klachten), mri en ruggeprik
Dat laatste niet altijd dwingend nodig maar in zijn totaliteit moet je je geen zorgen maken.
Steenbokje76

Re: Onderzoeken

Bericht door Steenbokje76 »

Hi Kim,

Hoelang het duurt hangt ook af van de leeftijd van de MRI scanner. Ik heb zeer recent MRI van hersenen en ruggenmerg gehad en was na 35 min al klaar. (Lag in een MRI scanner van nog maar 2 jaar oud.) Ze kunnen idd fragmenten gewoon opnieuw doen als je per ongeluk beweegt oid.
No worries. Voor MRI hersenen krijg je een koptelefoon op en/of oordopjes tegen het geluid.
Je hoort dan alsnog het geklop/geluid van de MRI scanner maar wel een stuk minder.

Zelf vond ik de ruggenprik spannend (vooral vooraf), maar bij mij deed geen pijn (uiteraard wel even een prikje).
Wel even minimaal 24 uur of langer rust nemen na het onderzoek.
Echt plat liggen heb ik zelf niet gedaan maar wel echt 24 uur rustig aan/ bankhangen.

Sterkte met je onderzoeken en succes vooral met de uitslagen! :thumbup:
leeuwtje-nl

Re: Onderzoeken

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik moest 2 uur plat na de prik, maar zodra ik naar huis mocht, kon en mocht ook gewoon alles. Ik ging die avond meteen met de bus naar een weekendje weg. Dat rustig aan doen is dus echt heel relatief, en is mij ook nooit gezegd. Gewoon doen wat goed voelt!
Marina

Re: Onderzoeken

Bericht door Marina »

Welkom hier, Kim!

Ik heb weinig toe te voegen aan wat de andere forumdeelnemers al hebben geschreven.

Een dingetje misschien nog: tijdens mijn allereerste MRI kreeg ik het wel even benauwd. Wat me toen geholpen heeft is om te vragen of de ventilatie wat hoger gezet kon worden waardoor er koelere, frissere lucht binnen stroomde. Dat hielp wel om het benauwde gevoel tegen te gaan.

Ook doe ik tegenwoordig altijd mijn ogen dicht, al voordat ik de tunnel in ga. De eerste keer heb ik even mijn ogen geopend maar dat bleek juist een oorzaak te zijn van het benauwde gevoel dus dat doe ik niet meer.

Sterkte!
Kim

Re: Onderzoeken

Bericht door Kim »

Hoi allemaal,

Super bedankt voor alle reacties! Heel fijn!

Het is nog even wachten (10 augustus) voor dat ik er in mag liggen, maar merk dat ik het wel steeds spannender ga vinden. Niet de MRI, maar de gedachte dat het eventueel MS zou kunnen zijn. Maar.. Ik blijf gewoon positief en ga er vanuit dat er niks aan de hand is en dat het alleen een oogzenuwontsteking is :)

Mochten jullie nog tips hebben omtrent het gesprek met de neuroloog na de MRI scan dan hoor ik die ook heel graag. Gelukkig gaat en mag er iemand met mij mee, want met z'n twee onthoudt je toch een stuk meer dan alleen haha!

Groetjes, Kim
Klick

Re: Onderzoeken

Bericht door Klick »

een tip voor tijdens het gesprek is neem een lijstje mee..

je lijstje vragen en klachten die je verzameld hebt omdat het lijstje steeds op tafel lag, je kon alles opschrijven (ook kleine dingen of wat er voor jou niks mee te maken heeft)

en schrijf op wat hij zegt, als je iets niet helemaal begrijpt vraag het hem, als je buiten staat kan het niet meer.

logisch dat je zenuwachtig bent, maar ook dan zijn lijstjes handig.. ik streep ze altijd af.
D-Cheryl

Re: Onderzoeken

Bericht door D-Cheryl »

Ik vond de eerste MRI ook spannend!! En ik had niet goed gelezen dat je er niet in je spijkerbroek in mocht (haha), dus lag uiteindelijk gewoon in mijn onderbroekje onder een ziekenhuisdekentje, en dat is best fris!

Mijn tip dus: trek een fijne joggingbroek of pyjamabroek aan (let erop dat er geen metalen oogjes ofzo aan zitten, anders moet hij alsnog uit), een BH zonder beugels of metalen sluiting (zo'n topje van de Action is ideaal!) en een fijne trui. Doe thuis vast even al je oorbellen uit, scheelt ook veel gepruts in het ziekenhuis. En drink niet teveel van tevoren: er worden meerdere series foto's gemaakt, en bij sommige schokt de tunnel iets. Niet eng, maar wel vervelend als je erin ligt met een volle blaas. :p

En als je moet niesen, of om een andere reden beweegt: tja, dan mislukt die fotoreeks, meer niet. :weetniet:
Dan heb je wel een kans dat ze hem nu, of een andere keer, opnieuw willen doen, maar de wereld vergaat niet en niemand wordt boos op je. Jij kunt als patiënt niet zomaar iets fout doen, tenzij je je sleutels bijvoorbeeld in je broekzak laat zitten. Daarnaast hebben ze een microfoon in de MRI hangen, en krijg je een noodknop in je hand. Ik heb eenmaal die knop ingedrukt, en dan zetten ze de foto's meteen stil en vragen ze wat er is, en halen je er eventueel uit. De verpleegkundigen zitten achter een glazen wand en kunnen je dus ook zien. Het voelt misschien alsof je alleen bent omdat jij naar je voeten kijkt, maar er zijn altijd mensen heel dichtbij.

Komt echt goed, succes op 10 augustus.

Voor het gesprek erna (vergeet niet de afspraak voor de uitslag te maken, zoals ik deed, haha): inderdaad zoals Klick zegt: lijstje maken met je vragen, en bereid ook iets voor als de uitslag anders is. Vragen als "wat is nu het verdere traject" en "welke behandeling stelt u voor" kun je ook stellen als het geen MS blijkt te zijn. Want waar denkt hij/zij dan wel aan?

Verder is het heel fijn dat je iemand meeneemt, en zou je het gesprek ook nog op kunnen nemen: er zijn simpele apps voor mobiele telefoons die dat doen en dan kun je het later thuis nog even terugluisteren. Wel even vragen of je neuroloog dat goed vindt, en benoemen dat het alleen voor eigen gebruik is en het dus niet op bv social media delen.
Billy

Re: Onderzoeken

Bericht door Billy »

Dat heb ik dus ooit gehad mijn sleutelbos 😂...

Ik neem inderdaad mijn joggingbroek altijd mee. Ik ben ter info ook hartstikke suf van de oxazepam 🤭. Ik moest er ook pas 's avonds om half 10 in, MRI was eerder die week kapot dus ze waren aan het inhalen.

Ik mocht dus ineens mijn spijkerbroek gewoon aanhouden. Helemaal niet aan gedacht dat daar mijn sleutels nog inzaten! Ik dacht dat mijn kont klem zat, nee die zat hartstikke vast aan het plafond 😂. Man vond het ook niet erg hoor, weer stukje eruit, sleutels uit mijn zak, en weer terug. Ik ga altijd in de open MRI.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp