Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Toch MRI aanvragen?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Kim2112

Toch MRI aanvragen?

Bericht door Kim2112 »

Hoi!
Na een onderzoek bij de huisarts ben ik toch online even verder gaan kijken. Ze heeft zo'n neurologisch onderzoekje gedaan. Dit naar aanleiding van mijn angst voor MS. Ik heb namelijk wat vage klachten. Zij vindt, omdat het onderzoek goed was en de klachten steeds heel kort zijn (wel vaak op een dag), dat het niet in het patroon van MS past. Echter, als ik online lees zou dit wel heel goed mogelijk zijn. Hierbij moet je denken aan tintelingen/branderig gevoel voeten en handen (dat wel weer wegtrekt redelijk snel) maar meerdere keren per dag en voornamelijk als ik erop let, jeuk aanvallen die enkele dagen aanhouden, soms een shockje van een spier (niet dat me hand of been opeens schopt, maar voel het spiertje dan), soms een steek.. Dat soort dingetjes. Wat stijve benen na tijdje zitten bijvoorbeeld. Oh en soms vochtige ogen en bibberig van binnen (al weet ik van dat laatste niet of dit ondertussen van de angst komt).

Mijn b12 was te laag, maar met vitamines weer snel goed gekregen. D is ook wat te laag kwamen we daarna achter, daar slik nu ook vitamines voor. Moet zeggen ben net een vampier dus dit verbaast me niets haha. Moet echt meer daglicht opzoeken.

Ik merk in ieder geval dat ik het niet los kan laten.. Dit zorgt dat ik elke dag nerveus ben en er heel erg op let. Ik word zelfs snachts automatisch wakker om te checken of ik niet opeens dubbel zie of een oogontsteking heb, en of m'n ledenmaten het nog doen. Angst/stress kunnen ook veel problemen en symptomen veroorzaken, dus dat houdt de cirkel in stand. Ik denk dat ik daarom toch een MRI ga aanvragen bij m'n huisarts. Nu vroeg ik me af of iemand zich in mijn verhaal herkent en hoe heb je toch gezorgd dat je een MRI hebt gekregen? Hoe lang moet je daar trouwens op wachten (en uitslag)?

Groetjes!
Helly

Re: Toch MRI aanvragen?

Bericht door Helly »

Ik herken hier geen MS in. MS schubs duren langere tijd denk aan weken, maanden. Ze trekken niet gedurende een dag weg en komen dan weer terug. Ze zijn gewoon de hele dag er niet en dat gedurende langere termijn.

Kan het feit dat je er op let er ook niet voor zorgen dat het zich juist manifesteert? Stress kan ook hyperventilatie veroorzaken, daar krijg je ook tintelingen van. Buiten dat kan vitamine te kort ook weer zorgen voor bepaalde klachten die je beschrijft.

De mri gaat via een neuroloog. Je huisarts ziet geen reden om je door te sturen. Ik zou eerst de vitamines op orde krijgen en kijken hoe het dan gaat.
Kim2112

Re: Toch MRI aanvragen?

Bericht door Kim2112 »

Dankjewel voor jouw reactie. Allemaal waar wat je zegt, maar toch die twijfel die niet weg gaat omdat sommige dingen me toch vaag lijken ondanks stress/vitamine d tekort.. Ik neem het mee morgen in mijn afspraak bij de huisarts in ieder geval.
Roadrunner

Re: Toch MRI aanvragen?

Bericht door Roadrunner »

Vervelende klachten, hopelijk vinden ze wat de oorzaak is.
Maar inderdaad, ik herken hier ook geen MS in. Wel geef je aan dat je B12 te laag was, en ook je vitamine D. Een tekort van beide kan een scala aan klachten geven, die lang kunnen duren.

Voor beide vitamines kan gelden dat het niet ‘even’ op de juiste waarde brengen is, en alles is weer goed. Is de oorzaak van het tekort van B12 bekend? Wellicht slim om hier wat meer over te weten te komen.
Succes bij de huisarts in ieder geval.
Kim2112

Re: Toch MRI aanvragen?

Bericht door Kim2112 »

Ik 'verwaarloos' mezelf nog wel eens. Door werk, zorg om mensen om me heen e.d. Dan let niet goed op m'n voeding en soms sport dan alsnog veel. Verder lang omperazol geslikt ivm maagklachten door obstipatie en voornamelijk stress en bepaalde voeding. Dat kan ook zorgen voor slechte opname. B12 is nu 2 keer te laag geweest (vorige keer na 15 kilo afvallen), maar snel weer hersteld gewoon met pillen (met 3 maanden). Neem het dus gelukkig goed op. Nu ben helemaal van de omperazol af en probeer beter op m'n eten te letten. Over 3 maanden weer prikken. Als dan nog steeds goed is en d ook goed, gok ik dat de reden duidelijk is.

Maar inderdaad, jeuk bijv. zou ook van tekort aan vitamine d kunnen komen.

Las wel dat obstipatie ook bij ms kan horen, al heb ik dit wel al m'n hele leven en zegt mdl-arts dat PDS is.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Toch MRI aanvragen?

Bericht door Toeter »

MS-klachten komen door beschadigde zenuwen of hersenen. Die beschadiging is er continue. Niet even wel en dan weer niet.

Zie het als een grote wond op je arm, die is er ook niet maar af en toe gedurende de dag. Hij zit er weken/maanden. Of hij zit er niet.

Vervelend dat je zoveel stress en angst hebt van de klachten die je ervaart, maar juist die angst kan gekke dingen doen voelen. Verder ben ik het met je huisarts eens.

Sterkte met je klachten
Kim2112

Re: Toch MRI aanvragen?

Bericht door Kim2112 »

Wat een goed voorbeeld gaf je daarbij. Dankjewel. En inderdaad, bij mij komt en gaat het (vrij snel meestal) en dat wijkt dus erg af bij hoe sm werkt.

Goed gesprek gehad met de huisarts en ik ga naar een psycholoog om aan de angstklachten te werken. Omdat toch het meer daarop wijst.

Dankjulliewel voor de reacties.
Bram_MSinbeeld

Re: Toch MRI aanvragen?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Hoi @Kim2112, wat vervelend,
Ik ken het van mezelf dat gedachte aan mogelijk ernstig ziek zijn me ziek kan laten voelen.
Ik raak dan vaak verstrikt in een vicieuze cirkel.
Afbeelding
Alleen al doorhebben dat dat gebeurt helpt een beetje. Als je op dat plaatje klikt ga je naar een site over hypochondrie, ik vind hun zelfhulpgids erg nuttig.

Het nadeel van MS is dat het ontzettend veel uiteenlopende klachten kan veroorzaken. Sommige heel vaag en onduidelijk. Die klachten zijn vaak niet te onderscheiden van klachten door stress, slecht slapen en niet goed voor jezelf zorgen. Daarom vind je de ziekte al gauw als je op internet gaat zoeken naar wat je vage klachten mogelijk zou kunnen veroorzaken.

Trouwens, ook al heb je MS, dan kun je je beter richten op wat leuks in plaats van je zorgen maken, een wijze les voor iedereen hier ;)
Kim2112

Re: Toch MRI aanvragen?

Bericht door Kim2112 »

Hi Bram,

Wat een goed plaatje.
Erg waar wat je zegt, je komt heel snel bij MS (of kanker) uit als je wat opzoekt. Hoop dat de psycholoog me kan helpen hiermee, maar moet vooral zelf aan de bak. Want moet nu echt onderzoeken of meerdere mensen hebben die me met goede argumenten gerust kunnen stelen, voordat ik het ook maar een beetje los kan laten. Denk dat veel mensen hier last van hebben, het blijft toch lastig.

En inderdaad, kan beter (ms of geen ms) van het leven genieten dan bezig zijn met alleen maar doemdenken. Anders leef je niet eens ondanks dat dit gewoon (nog) kan, omdat je elke dag bang bent om niet (normaal) te kunnen leven. Ik lees soms verhalen van mensen met een ernstige ziekte die zoveel positiever in het leven staan dan ik, dan schaam ik me bijna.

Voor nu hoop ik dat ik de huisarts kan geloven en neem ik mee wat hierboven is gezegd. we will see what the future brings.
Sara

Re: Toch MRI aanvragen?

Bericht door Sara »

Kim,
wat fijn dat je besloten hebt om iets aan je angst voor ziekte te gaan doen.
Bewondering voor je openheid en je bereidheid om je gevoelens te bespreken en in twijfel te trekken.
Heel veel sterkte, succes en vooral plezier!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp