Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wie zijn wij eigenlijk ? Stel hier jezelf voor.

Hier is ruimte voor nieuwe leden om zich voor te stellen en voor iedereen die meer over zichzelf wil vertellen
Tomaatje

Bericht door Tomaatje »

Als bekendste zwarte figuur in Nederland in van de laatste eeuwen ben ik. Mijn meest in het oog springende kenmerken vormen mijn rol als dienaar en m'n moorse kostuum.
Volgens oude legendes ben ik een 'getemde duivel' die door de Sint aan het werk is gezet; in andere versies is ben ik een Moors adoptiekind. Beide verklaringen leggen de nadruk op mijn dienende rol. Mijn geschiedenis gaat echter veel verder terug dan mijn samenwerking met Sinterklaas.

De vroegste afbeeldingen van de Sint en ik samen dateren uit de 19e eeuw. De beeltenis van een zwarte in bediende rol, al dan niet in morenkostuum is dus al eeuwen bekend in de westerse (populaire) kunst.

In de 16e eeuw was ik als bediende een veelgeziene verschijning in welgestelde kringen in vooral Zuid-Europa. Wij pieten figureerde veel in schilderijen uit de 16e en 17e eeuw. De bediende werd kleiner afgebeeld dan hun blanke baas, opkijkend met afwachtende blik of zijn diensten aanbiedend - bijna als onderdeel van het interieur. Sommige opdrachtgevers lieten zich met een zwarte bediende afbeelden terwijl ze er in werkelijkheid geen eens één hadden.

De kleine Moor werd populair als gestileerd beeldmerk van bier, en als 'gaper' dienden we als uithangbord voor apotheken, waar wij geneeskracht symboliseerde. Later werd het gestyleerde morenhoofd een mascotte van chocolade-produkten zoals het Duitse Sarotti, en kregen negerzoenen en moorkoppen onze naam. (dus er is geen verband tussen chocola en MS).
Populair waren ook 3-dimensionale boekensteunen (tegenwoordig weer te koop als 'nostalgia') of bijzettafeltjes in de vorm van een kleine moor.
De gedrongen bouw van de Moor, als van een kind is terug te zien in afbeeldingen van zwarten in Afrika en in de diaspora.

De aanwezigheid van een zwarte bediende leek een voorwendsel om in schilderijen en tekeningen witte vrouwen op erotisch wijze af te beelden. De bediende werd daarbij afgebeeld als seksloos, soms eerder vrouwelijk. Zo kwam onze functie overeen met die van de eunuch, de gecastreerde bediende.

Een vroege verwijzing naar een Ethiopische eunuch is te vinden in de bijbel. In het toneelstuk 'Moortje' van Bredero uit 1617, gebaseerd op het Romeinse 'Eunuchus', werd de eunuch vervangen door een moorse bediende. In het verleden zijn wij ook ontdaan van bijna alle mannelijke uiterlijkheden, alhoewel de verhalen en Sinterklaasliedjes steeds over 'hij' spreken.

Maar goed, het 'Eunuchus' doen we niet meer!
De 'appartheid' is afgeschaft en we hebben de grootste lol tot en met 5 december!

[ 20 november 2001: Bericht gecorrigeerd door]
Suus † 07-02-2009

Bericht door Suus † 07-02-2009 »

ben bijna 33 en woon samen met harry en muts: [url="http://www.wildespinnen.112.nl/poes.html"]http://www.wildespinnen.112.nl/poes.html[/url]

harry is eigenlijk harriet maar daar kwam ik later achter ;)

heb laatste 3 jaar in de jeugdhulpverlening gewerkt, en daarvoor hoe noem je dat 12 ambachten en 13 ...??

behalve internet, is muziek mijn grootste hobby, speelde veel instrumenten en in groepen, maar dat lukt nu helaas niet meer.

grote passie voor mercedes sosa
zie ook site.

en reuze fan van joan haanappel en haar commentaar bij het kunstschaatsen, gelukkig staat salt-lake city voor de deur !.

verder.... vraag maar

gr suus
Mario

Bericht door Mario »

Hoi,
ik ben Mario, 41 jaar, woon samen met m'n vriend in Het Belgische Brabant. Heb reeds 7 jaar "officieel" MS, maar problemen waren er al vroeger. Ben reeds 'n tijdje in het ziekenfonds en dat zal zo te voelen nog wel 'n tijdje blijven... Zou graag terug gezond willen zijn.... Vermoeidheid en het stappen zijn m'n grootste problemen. Ik vind het een echte kl...ziekte (sorry voor m'n taalgebruik). Groetjes aan iedereen.
Sargasso

Bericht door Sargasso »

HO HO HO!

iets overmijn achtergrond

Nederlanders die zich in 1611 in Nieuw Amsterdam (USA) vestigden, brachten Sint Nicolaas mee als beschermheilige van het latere New York. en dat weer vaunuit Turkije. De Amerikanen 'adopteerden' me en langzaamaan veranderde ik, door toevoeging van elementen uit allerlei culturen, in de Santa met zijn rendieren, arrenslee en elfjes. In 1931 liet Coca Cola een advertentie ontwerpen waarop twee kinderen flessen cola aan mij gaven 'for the pause that refreshes.' Maar de Santa zoals me tot dan toe afbeeldde, was niet bepaald een gezellige vent. De Zweedse kunstenaar Haddon Sundblom ontwierp in opdracht van Coca Cola de Kerstman zoals jullie me nu nog kennen: een dikke, joviale man, gekleed in rood, wit en zwart (de kleuren van Coca Cola). Tijdens de Tweede Wereldoorlog liftte ik met Coca Cola en het Amerikaanse leger mee naar Europa, en ben blij dat de wiet per 01-01-2002 wordt vrijgegeven. Zo kwam dus de Cola naar Nederland, en ook de wiet. En die Fransen maar denken dat het de schuld is van de Nederlanders. En eigelijk is dat ook zo. Hoewel ik wel van oorsprong een Turk ben...
En ik ben m'n grote vriend Haddon nog steeds dankbaar! Tot zo ver.


[img]http://communities.msn.nl/isapi/fetch.d ... AAAAAAAAAA[/img]

[ 21 februari 2002: Bericht gecorrigeerd door]
Smiley

Bericht door Smiley »

hey hallo allemaal,

ik ben dan wel niet zo interesant als de goed heiligman echter stel ik me ook maar ff voor

mijn naam is al bijna 28jaar Hélène, en ja goed geraden nu 27jaar jong.
Ben een echte brabantse al woon ik sinds 2jaar in het westland (monster)
Woon samen met André en we hebben een eigen zaak ,we reparen bruin en witgoed ( ktv-video's etc en wasmachines drogers etc)
ik doe het bruingoed het witgoed is me te zwaar :) )
in oktober dit jaar heb ik te horen gekregen waarschijnlijk m.s. nadat ik geen gevoel meer had in me linker hand , ben daarvoor behandeld met pretnison (en ik was al te dik pff) de orientatie komt al weer wat terug nu is alleen me gevoel nog weg.
ik heb een lp gehad en een hoofd mri en een vep en een sep onderzoek ( zoiets)

ben nu bezig met een second opinion en daar krijg ik woensdag as de uitslag van.

uhhhh wat nog meer ??...ff denken hoor
owja ik heb ook nog hobby's waarvan 1 me grootste en dat is paardrijden
we wonen aan het strand en daarom ben ik dus vaak te paard daar te vinden.
Nu natuurlijk even niet want het is mij te koud :) en ook omdat links natuurlijk nog niet helemaal meewerkt

nu stop ik maar weer is want zo interessant is het ook weer niet dit te lezen allemaal dus zeg ik alleen nog

de groetjes en tot lees
(owja ik ben hier nog niet zo lang maar heb al een hoop dingen opgestoken niet alleen info over ms maar ook waar je al die gein , onzin kunt vinden :) )

Hélène :ogen:
Jfreeze

Bericht door Jfreeze »

Goeienacht, het is op dit moment 2.46u op zondag 6 januari. Ik heb hier op het forum eens rond zitten neuzen en ook een aantal berichten achtergelaten. Ben 27 jaar en in het dagelijks leven makelaar in de provincie Utrecht. Mijn vriendin heeft 3 maanden geleden te horen gekregen dat ze MS heeft. Eigenlijk hebben wij het nu samen. Zo zie ik het althans. Want zo'n ziekte heb je nooit alleen, is mijn mening. Samen met mijn vriendin zien wij de toekomst toch zonnig tegemoet en genieten nu nog meer van het leven. Zo'n forum als dit is heel goed om af-en-toe eens je hart te luchten!
Groeten van JFREEZE. :D
Wiffie

Bericht door Wiffie »

Ook ik zal niet achterblijven met voorstellen.

Mijn naam is Marjan en ik ben 26 jaar.

Ik woon sinds 3 jaar samen met mijn vriend en 2 katten.

Sinds november 1993 weet ik dat ik MS heb. Gebruik sinds 5 jaar Betaferon.

Heb de afgelopen jaren regelmatig een Methylprednisolon-kuur nodig gehad.

Ben 1 juli j.l. gestopt met werken en het bevalt me eigenlijk wel.

Lees het forum meer dan dat ik reageer, maar reageren is toch niet verplicht?!

Groetjes, Wiffie
Geronimo

Bericht door Geronimo »

Goede dag allemaal,
ik heb me pas vanmorgen aangemeld hier, en al veel intresante dingen gelezen.
Mijn naam is Jeroen, ik ben 30 jaar, getrouwd en 2 dochters (5 jaar en 7 maanden).
Ik weet nog niet of ik MS heb, maar hoop daar 14jan as meer over te horen.
Ben 2 jaar geleden (na 1 jaar ziektewet) afgekeurd voor mijn toenmalige werk(wegenbouw), en na een omscholing en reintegratie project in de IT terecht gekomen als System Ingeneer.
Zit nu voor 16% in de WAO, maar krijg binnenkort een herkeuring en dan zal dat wel veranderen, want ik zit nu alweer 4 weken thuis met klachten. Dus misschien is mijn huidige werk ook wel te zwaar voor me :boos: .
Ik hoop binnenkort wel wat te horen van mijn neuroloog, want na 3 jaar tobben, en onderzoeken ben ik het wel een beetje moe.
Nu zal ik niet te hard klagen, want als ik jullie berichten zo lees valt het bij mij nog reuze mee.
Gelukkig heb ik een goede pc en kabel internet, zodat ik mijn hobby (computers en alles wat daar bij komt) thuis ook kan doorzetten. Ik baal er het meeste van dat ik niet zoveel met mijn kinderen kan doen, als ik mijn jongste 2 keer heb opgetild heb ik het wel gehad voor die dag, en wandelen of fietsen kan ik op slechte dagen hooguit 500 meter.
Verder weet ik even niets meer, dus ga ik maar stoppen anders komt er toch maar onzin te staan.
Groetjes ;)
lisanne

Bericht door lisanne »

Hallo

Ik ben Annalies ( 30 jaar ) en ik heb een partner met MS ( ook 30 jaar) hij heet Tom en dan hebben we een dochtertje van 1 jaar en er komt een tweede kindje aan in augustus.
En dan hebben we nog 4 katten Harry, meissie, sunny en karel.

Tom weet sinds maart vorig jaar dat hij MS heeft, hij mag interferon gaan spuiten maar wil dat nog niet wil wachten op een volgende schub. En hij wil zich verder niet zo bezig houden met MS. Maar daar ben ik dan voor, ik verdiep me wel overal in en lees regelmatig mee op het forum. Hij wilde zich overigens wel nu gaan verdiepen in Copaxone en ik heb daarvoor een nieuwe afspraak gemaakt bij de neuroloog, en voor degene die dat nog niet wisten copaxone is sinds januari dit jaar inderdaad gewoon op de markt.

Tom is bedrijfsleider van een partycateringcentrum en is daar ook vaak in de keuken te vinden was voorheen namelijk kok en dat doet hij nog graag.
Zijn hobby's zijn muziek ( genre kruger en dorfmeister/ project 2000 e.d.) films en schilderen ( als hij daar zin in heeft)

Behalve zijn linker oog en af en toe wat gevoelsstoornissen en soms enorme moeheid.
Gaat het gelukkig erg goed met Tom.

Ik zelf ben doktersassistente en mijn hobby's zijn films wandelen fietsen.

Nou dit was het wel weer

Doeiii Annalies en Tom
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp