Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Even voorstellen

Hier is ruimte voor nieuwe leden om zich voor te stellen en voor iedereen die meer over zichzelf wil vertellen
Marinda

Even voorstellen

Bericht door Marinda »

Ik Marinda, 43 jaar, vorig jaar november de diagnose MS gekregen, voor die tijd een fanatieke hardloopster, bang dat dit nu niet meer mogelijk is.
Klick

Re: Even voorstellen

Bericht door Klick »

welkom hier Marinda!
soms is er nog heel veel mogelijk..
leeuwtje-nl

Re: Even voorstellen

Bericht door leeuwtje-nl »

Welkom hier! Zoals Klick al zegt: je hoeft dingen niet bij voorbaat al op te geven hoor. Het is maar net hoe de ziekte zich bij jou verder ontwikkelt. Geniet vooral van dingen die je nu kan doen. Niet omdat je ze "nog" kunt, maar gewoon omdat het kan!
Marinda

Re: Even voorstellen

Bericht door Marinda »

Bij koud weer heb alle dagen last, het gaat pas beter als het 20 graden is, mij is verteld dat ik het vooral rustig aan moet doen, dat als ik mijn grens overga dat een trigger is voor de MS, ik heb zelf nooit een grens gekend dus vind dit erg lastig
Klick

Re: Even voorstellen

Bericht door Klick »

ik heb ongeveer hetzelfde! bij blauwe lucht voel ik me beter en het beste als de temperatuur daarbij ook nog +20 is (en extreem zoals 35 graden maakt me niks uit)

wat ze zeggen klopt niet helemaal.
je moet leren luisteren naar je lijf, dat is een proces wat bij mij een paar jaar duurde. het lastige is dat de grens (voor mij althans) iedere dag ieder moment kan wisselen. zo kan ik me prima voelen en een route van 2km wandel uitstippelen en halverwege er achter komen dat het toch te ver is.

het kan geen kwaad voor je ms om over je grens te gaan. je triggert er geen aanval mee. ik doe het soms zelfs bewust, als ik naar mijn neefjes ga kan ik door al die prikkels 3 dagen lang moeten bijkomen, maar onbetaalbaar die momenten.

als je je normale routine in balans hebt, zodat je lijf dat wat je doet ook aankan, dan ga je ervaren hoe het echt met je is.
dat wil zeggen als je continu teveel doet en je lijf dus continu overbelast is dan kom je je grens eerder tegen.

o ja.. het plotseling overgeven is een indicatie dat je energie op was.
Klick

Re: Even voorstellen

Bericht door Klick »

je kan dus rustig op zoek naar je grens!

doe aub niet rustig aan, je conditie is goud waard, mijn idee daarbij:

als ik door ms minder energie heb, kan ik met conditie meer doen met de beperkte energie. ik probeer dan ook iedere dag op te maken wat er in zit!
met veel pijn en moeite heb ik mijn conditie opgebouwd tot wat het nu is. wandelen buiten, is zo n beetje het beste wat je kan doen voor je brein, zoveel prikkels zoveel training van balans tot reflexen.
Marinda

Re: Even voorstellen

Bericht door Marinda »

Fijn om te horen, ik was zo bang om de MS te triggered dat ik daardoor gestopt ben, er werd mij verteld dat ik alleen kon hardlopen op mijn hele goede dagen en niet te ver en rustig aan, bedankt voor de reactie
Klick

Re: Even voorstellen

Bericht door Klick »

vergeet niet dat er in principe niks is veranderd tov voor de diagnose, je bent nog steeds dezelfde, je hebt alleen een verklaring voor de klachten die je hebt.

dus als je voor je diagnose kon hardlopen kun je dat nu nog steeds!

je weet nu alleen dat de klachten door ms veroorzaakt worden
als je energie op is dan heeft je lijf behoefte aan hersteltijd.
het gaat allemaal om energiemanagement, doseren, afwisselen van activiteit en rusttijd.

(dronkenloopje, dubbele tong praten (voor je gevoel) en wazig zicht zijn voor mij tekenen dat de energie op is bij mij. het is een teken dat ik even moet rusten (10min) bij mij is even zitten voldoende. ik ben wel eens in een speeltuin op een bankje gaan zitten ik kon daarna prima naar huis. let er op, je leert vanzelf jouw energiegrens herkennen.. het zijn misschien niet dezelfde klachten. het gebeurt mij nog steeds dat ik me af en toe verknal en mn grens eerder dan gedacht bereikt is en dat is ook prima.. gebeurt gewoon)

het kan juist prettig zijn het gedoe van de diagnose even van je af te lopen even je hoofd leeg.

wie heeft je verteld dat activiteit ms kan triggeren?
je hebt geen prednison kuur gehad toch? dan kan ik me voorstellen dat je rustig aan moet doen.
Steven

Re: Even voorstellen

Bericht door Steven »

Hoi Marinda,

Zelf heb ik me hier twee dagen voor jouw post op dit forum voorgesteld. Net als jij ben ik zoekende naar hoe een mens met MS om kan gaan. Ik heb dus niet echt antwoorden voor je (gelukkig anderen wel, zag ik) maar wil je toch welkom heten! Samen is beter dan alleen, zeker in dit geval.

Groetjes,

Steven
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp