Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Even voorstellen…

Hier is ruimte voor nieuwe leden om zich voor te stellen en voor iedereen die meer over zichzelf wil vertellen
Marly2107

Even voorstellen…

Bericht door Marly2107 »

Hallo,

Ik heb al veel als gast meegelezen, maar nu me toch aangemeld. Mijn verhaal is enigszins vreemd en verwarrend, denk ik.

Ik ben Marline, 37jr, moeder, echtgenote, juf, vriendin, fervent paardrijder, nah-er en ris-er.

In februari ben ik als voetganger aangereden, er is een lichte hersenschudding vastgesteld door de ha. Gezien mijn geschiedenis met inrijden van jonge paarden en het springen van parcoursen was mijn ervaring met hersenschuddingen niet meer op 2 handen te tellen.
Maar na 6 dagen ben ik plots mijn spraak kwijtgeraakt, een acute spraak uitval, waarbij ik linkszijdig ook sterk verminderde spierkracht had.
De CT was goed, thuis verder veel rust nemen en heel langzaam opbouwen.
Maar eind maart stond ik smorgens op met ‘dronken benen’, ernstig vermoeid, tintelingen in linker arm en ik kreeg mijn linkerbeen nagenoeg niet meer opgetild. De huisarts heeft me met spoed naar de eerste hulp gestuurd, waar ik opnieuw naar huis ben gestuurd met ‘rust en mogelijk zit het tussen uw oren’. Ik wilde graag een mri en die heb ik 3 weken later gekregen.

De mri leek in eerste instantie schoon met enkel een witte stofafwijking, maar uiteindelijk is dat teruggenomen en is er myelineschade gezien in de hersenbalk (corpus calllosum). Er is geen contrastvloeistof toegediend, want het ging om een routinecheck n.a.v. mijn uitval in maart. Na deze uitslag nog wel een mri van rug (met contrast) en lumbaalpunctie gehad en die waren beide schoon. Dus de laesie in mijn hoofd wordt gezien als een toevalsbevinding, waar ik geen aanwijsbare klachten van heb.
Dan ben je een RIS, want ik ging voor het een door de scan, maar ze zagen ‘t ander. In december krijg ik weer een mri van mijn hoofd om te kijken hoe het een en ander zich ontwikkelt.

Ik ben nu 7 maanden aan het tobben en inmiddels loop ik bij de revalidatiearts, ergotherapeut en fysiotherapeut.

Maar man, o man, wat is het ingewikkeld als symptomen en klachten zo sterk overheen komen met zoveel nah-gerelateerde aandoeningen.

Ik lees vooral op de achtergrond mee, want alles is een belasting. Al heb ik wel een prangende vraag, maar mijn ‘schermtijd’ qua mentale belasting zit er al weer op.

Tot ziens!
En sterkte voor een ieder vandaag ook even z’n dag niet heeft… 💪🏻
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Even voorstellen…

Bericht door Qanuk00 »

Hoi Marly,

Welkom op het forum. Vervelend dat je zo loopt te tobben en hopelijk gauw meer duidelijkheid.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Klick

Re: Even voorstellen…

Bericht door Klick »

welkom @Marly2107 !
wat een achtbaan zit je in, zoveel gedoe.. het klopt idd dat als je iets aan je zenuwstelsel hebt er verschillende oorzaken kunnen zijn.

is je bloed onderzocht op alle vitamines en mineralen? je kan een tekort hebben maar ook een overschot, ik weet niet of je een supplement slikt maar een multivitamine zou ik niet nemen.

En weet dat de sommige normen van de huisarts te laag zijn (D3 & B12 o.a.) dus als de huisarts iets goed vindt, vraag de waarde!
Marly2107

Re: Even voorstellen…

Bericht door Marly2107 »

@Klick , dank voor je reactie. Mijn bloed is idd al meerdere keren standaard bloedwaarden gecheckt en een groot bloedonderzoek op auto immuun, Lyme, b12 etc. Via het ziekenhuisportaal kan ik zelf de waardes zien en zowel met neuroloog als huisarts apart besproken. Ook de notities van het lab waren erbij te lezen. Dus zat de laatste keer wel goed.

Vitamines slik ik niet bij, ik weet niet zo goed waar ik goed aan doe.
Klick

Re: Even voorstellen…

Bericht door Klick »

heel verstandig om niet bij te slikken als je niet weet wat je nodig hebt.

zelf streef ik naar een D3 waarde van 100-150 (norm ha is 50, deze waarden zijn veilig mits voorzichtig met calcium)

en mijn b12 moet voor mij hoger dan 800 zitten (pas dan voel ik positief verschil.. ook hier is de norm veel lager)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp