Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Genetische afwijking gevonden die mogelijk MS veroorzaakt

MS onderzoek&studies
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Een mooi bericht maar je moet bedenken dat het zeker nog 10 jaar of langer duurt voor ze werkelijk wat kunnen gaan doen aan de oorzaak. Nog heel lang onderzoeken m.b.t. het gen en/of deze afwijking beïnvloed kan gaan worden en of er een medicijn gaat komen om de ziekte te voorkomen/te verhelpen. Het is hoopgevend maar voor de mensen die al MS hebben zal er niet veel veranderen de komende jaren.
Klick

Bericht door Klick »

[USER="25623"]Dango[/USER] ja ok maar een EV is niet te vergelijken met de medische wereld waarbij alles wetenschappelijk enz onderbouwd moet worden. Er zit ook geen industrie achter die er flink geld mee gaat verdienen, nee de industrie verdiend meer als we ziek zijn.
En ok er kan heel veel veranderen in 10 jr, ook zijn ze al heel ver met gen manipulatie (voor soorten kanker) maar ja dat is hetzelfde verhaal als met stamceltherapie..
Dango

Bericht door Dango »

[QUOTE=Klick;n471552][USER="25623"]Dango[/USER] ja ok maar een EV is niet te vergelijken met de medische wereld waarbij alles wetenschappelijk enz onderbouwd moet worden. Er zit ook geen industrie achter die er flink geld mee gaat verdienen, nee de industrie verdiend meer als we ziek zijn.
En ok er kan heel veel veranderen in 10 jr, ook zijn ze al heel ver met gen manipulatie (voor soorten kanker) maar ja dat is hetzelfde verhaal als met stamceltherapie.. [/QUOTE]Ik weet het , het is een slechte vergelijking maar in beide gevallen gaat er enorm veel geld mee gemoeid en hebben we altijd gezegd dat de EV totaal geen toekomst heeft want de olie industrie Shell etc. heeft een flinke vinger in de pap maar zal moeten investeren in laad stations etc.

Maar goed nu over gezondheid;

Als 1 de farmacie er een hoop geld mee kan verdienen en 2 daarnaast mensen weer aan het werk kunnen of blijven houden waardoor er 3 minder mensen een uitkering hoeven aan te vragen zal een behandeling of medicatie voor een hoop mensen met MS goed nieuws zijn.

Als de helft (eigen schatting) van de MS patiënten remmende medicatie zou gebruiken dan zou dat 108 miljoen euro kosten op jaarbasis (!) , dit gebaseerd op een Avonex spuit of een Aubagio pilletje en hierbij zitten nog niet de jaarlijkse MRI's en halfjaarlijkse afspraken en eventuele prednison kuren en dagopnames etc.

Laden we hopen dat er in de komende 5 jaren vooruitgang in zit in de onderzoeken hierna , deel 1 geeft al een goede hoop voor het vervolg.




Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ik heb enkele weken geleden, nog voor dit bekend werd dus, met een vriend die microbioloog en onderzoeker bij het Erasmus is, uitgebreid over CRISP zitten praten. Hij was net met een publicatie bezig over de enorme, daarvoor nog onbekende risico's hiervan. Toepassing op mensen zal dus nog wel geruime tijd op zich laten wachten.

Maar ik ga hem toch nog eens verder uithoren, nu ik er ineens een eigen belang bij zou kunnen hebben ;)
r_de_ruiter

Bericht door r_de_ruiter »

maar ms is niet erfelijk toch??
ik ben de enige van de familie die ms heeft....
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=r_de_ruiter;n471558]maar ms is niet erfelijk toch??
ik ben de enige van de familie die ms heeft....[/QUOTE]

We zullen het even met de beperkte informatie uit de publicatie moeten doen: "Zo ontdekten ze meerdere genetische afwijkingen die bijdragen aan het ontstaan van de ziekte."
Het zou dus een combinatie van afwijkingen kunnen zijn die een situatie creëren waarbij MS kan ontstaan.
Dat zou kunnen verklaren waarom de kans MS te krijgen 5x hoger is als iemand in de eerste lijn familie MS heeft.
Dango

Bericht door Dango »

[QUOTE=r_de_ruiter;n471558]maar ms is niet erfelijk toch??
ik ben de enige van de familie die ms heeft....[/QUOTE]nu ken ik een familie waarbij beide ouders en hun kind op jonge leeftijd alle 3 MS hebben dus....

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Het is een megavoordeel dat ze die stofjes nu direct op zenuwcellen kunnen testen, maar een paar zenuwcellen in een bakje zijn nog geen heel lichaam, dus we weten dan nog niet wat het effect op de rest van het lichaam is.

Veel medicijnen hebben ook heftige (mogelijke) bijwerkingen. Er gaan er vaak een paar dood in het begin. Mooi nieuws, maar we zijn er nog niet.

Suzan

Bericht door Suzan »

Zoals ik gisteren al schreef, en eigenlijk altijd wel vind als er weer een puzzelstukje gevonden is, is de genezing nog steeds ver weg.
Dus de vlag gaat hier niet uit en ik leef mijn leventje gewoon verder zonder op genezing te wachten.

Want voor alle data gevonden is en in het juiste perspectief geplaatst is, er medicijnen ontwikkeld zijn, er verscheidene proefdieren het loodje gelegd hebben en het op mensen getest is en de werking bewezen is..... zijn we vele jaren verder.

Want dat we dichter bij de [I]oorzaak [/I]komen, houdt niet in dat er dan ook [I]genezing [/I]kan komen. Dat zijn twee verschillende dingen.
Als het al ooit zover komt. Er wordt steeds weer iets nieuws ontdekt wat de inzichten kan wijzigen.

Maar elk beetje kennis is weer een beetje, denken we dan maar. ;)
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Voor de meeste van ons is het al te laat deze kennis. Misschien dat de mensen die nu heel jong zijn en net MS hebben, en de mensen die het in de toekomst krijgen er wat aan. Het zal mijn tijd wel duren. (helaas)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp