Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Genetische afwijking gevonden die mogelijk MS veroorzaakt

MS onderzoek&studies
D-Cheryl

RTL Nieuws: Genezing zenuwziekte MS stap dichterbij

Bericht door D-Cheryl »

Nieuws aan het begin van de collecteweek:

"Tot nu toe zijn er geen medicijnen om de ziekte MS te genezen, maar er is hoop. Wetenschappers van het Radboudumc hebben een ontdekking gedaan waardoor de ziekte mogelijk te genezen wordt."

[URL]https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... e-multiple[/URL]
Suzan

Genetische afwijking gevonden die mogelijk MS veroorzaakt

Bericht door Suzan »

[url]https://nos.nl/artikel/2310950-genetisc ... zaakt.html[/url]

Wetenschappers van het Radboudumc hebben afwijkingen gevonden in een gen dat een belangrijke rol speelt in het veroorzaken van de ziekte multiple sclerose (MS). Daarmee zeggen ze de eerste stap te hebben gezet om nieuwe behandelingen te ontwikkelen, waarmee op de lange termijn MS kan worden bestreden.

De onderzoekers hebben het dna van familieleden met MS naast dat van gezonde familieleden gelegd. Zo ontdekten ze meerdere genetische afwijkingen die bijdragen aan het ontstaan van de ziekte.

Bij mensen met MS wordt het beschermlaagje rond de zenuwuiteinden, het zogenoemde myeline-omhulsel, aangetast. Dat bestaat onder meer uit een bepaald eiwit dat bij MS-patiënten door het immuunsysteem wordt aangevallen en beschadigd. Daardoor komen zenuwen bloot te liggen en geven ze minder goed signalen van en naar de hersenen door. Zo kunnen verlammings- en uitvalsverschijnselen optreden.

Vervolgonderzoek

De belangrijkste ontdekking van de onderzoekers is een afwijking in het gen dat het eiwit in het myeline-omhulsel aanmaakt. Volgens het Radboudumc is er nu vervolgonderzoek nodig. Het Nationaal MS Fonds, dat de vorige studie financierde, beaamt dat. "Hoewel veel mensen weten dat MS een ernstige ziekte is, is nog weinig bekend over het ontstaan van de ziekte", zegt directeur Rianne Wisgerhof.

"Dankzij de families die hebben deelgenomen aan deze studie, is een enorme stap voorwaarts gemaakt om de oorsprong en oorzaak van MS te achterhalen en dat brengt ons dichter bij de genezing van MS." Voor het vervolgonderzoek is 750.000 euro nodig. Vrijwilligers van het fonds gaan daarom deze week langs de deuren om geld in te zamelen.

In Nederland hebben zo'n 17.000 mensen MS. Elk jaar wordt bij ongeveer 800 mensen de ziekte geconstateerd. MS komt drie keer zo vaak voor bij vrouwen als bij mannen, mogelijk door een genetische oorzaak. Bij MS ontstaan ontstekingen, waardoor het lichaam uitvalverschijnselen krijgt zoals krachtverlies, blindheid en extreme vermoeidheid.
Nijtram

Bericht door Nijtram »

Wat een geweldig nieuws om mee wakker te worden!
Suzan

Bericht door Suzan »

Ja, het staat echt overal: [URL="https://www.destentor.nl/binnenland/gen ... ~a6c66021/"]https://www.destentor.nl/binnenland/...rbij~a6c66021/[/URL]

Ik verwacht het niet mee te maken dat er genezing (of beter nog: preventie) mogelijk is, maar het is hoopvol voor de komende generaties. :ja:
Floor 1953

Bericht door Floor 1953 »

Dit is een opsteker voor mij. Ik heb toen in 2003 meegedaan aan het MS-familieonderzoek door het Erasmus.:goed:
Klick

Bericht door Klick »

ik ben nieuwsgierig geworden naar of men kan achterhalen waarom sommige medicijnen nu vertragend werken..
tecfidera bijvoorbeeld. iedereen weet dat het remmend werkt, maar niemand weet waarom..

doen die iets met dat eiwit?
allemaal dat soort vragen.. wat doet resetten van je systeem met dit gen? mijn logica zegt het doet niks met genen..

ook denk ik er achteraan.. leuk maar wat horen we er in de toekomst van?
wel toevallig zo vlak voor de collecte..

ik wil iedereen scherp houden maar ook geen valse hoop geven, dat is een lastig evenwicht..
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=Klick;n471538]
wel toevallig zo vlak voor de collecte..

.[/QUOTE]

:D scherp hoor!

Zou mooi zijn, maar ik verwacht niets sneller dan over 10/15 jaar...

en ik twijfel of het ook hersenschade kan herstellen, want dat is waar ik het meest door beperkt word, momenteel: de vermoeidheid en concentratieproblemen.
Klick

Bericht door Klick »

hihi ja sorry ik lees dit soort nieuws met een korreltje zout, vooral als het in het gewone nieuws (rtl, nos enz enz) staat en er blijkbaar via een breed uitgezet persbericht een landelijke dekking wordt verkregen.
knap gedaan en ik juig het toe, iedere euro kan immers het verschil maken, maar de nieuwswaarde voor ons is een stuk minder.

ik denk trouwens ook dat het nog 15jr duurt voor er iets nav dit onderzoek in de praktijk zal veranderen
schade kunnen ze daarmee niet veranderen, wat stuk is is stuk.


Dango

Bericht door Dango »



[QUOTE=Toeter;n471546]


Zou mooi zijn, maar ik verwacht niets sneller dan over 10/15 jaar...

[/QUOTE]

10 a 15 jaar geleden dachten wij ook niet dat er een EV op de markt zou komen die in een half uur op te laden is van 0 naar 80 % en waar je dan een kilometer of 350 mee kan rijden.

De verwachting is nergens op gebaseerd.



Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Inderdaad Dango, een volledig ongeïnformeerde natte vinger verwachting, alleen om mezelf niet blij te maken met een mooi vooruitzicht.

Ik merk gewoon dat mijn omgeving bij dat soort berichten altijd denkt 'oh nou wie weet is die MS binnenkort ook weer geregeld'. Dus dan vertel ik ze ook altijd, misschien weten we over 10/15 jaar meer.

Raderen der wetenschap draaien nou eenmaal langzaam.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp