Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

ECTRIMS 2021

MS onderzoek&studies
Sara

ECTRIMS 2021

Bericht door Sara »

Het grote MS-congres - dit jaar online - is weer van start gegaan.

Dr. Gerald Hengstman maakt voor 'ons' iedere dag een filmpje met wat hem opviel die dag.

Dag 1: https://youtu.be/LSO3f8266jY

Onderwerpen:
  • Behandeling beginnen met 'eerstelijns' remmers en dan als 't niet voldoende werkt pas overstappen op effectiever spul werkt echt minder goed dan meteen met heel effectieve medicijnen starten en 'de ziekte rustig krijgen' (zijn woorden).
  • Voor mensen die Ocrevus gebruiken is het van belang om de data van toediening af te stemmen met de derde coronaprik: neem dus contact op met je neuroloog.
  • Slaapstoornissen bij MS komen vaak voor. Melatonine lijkt echt te helpen, zowel voor de duur als de kwaliteit van de slaap.
  • Mensen die last hebben van RLS (rusteloze benen) kunnen de klachten verminderen met een beweegspel, als ik 't goed onthouden heb, met de WII. Details hiervan heb ik niet opgezocht.
  • Vitamine D slikken lijkt te helpen om cognitieve klachten te verminderen bij MS.
Laatst gewijzigd door Qanuk00 op 15 okt 2021, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: ECTRIMS 2021

Bericht door Qanuk00 »

Hoi Sara,

Bedankt voor de mooie samenvatting van het gesprek. Er is duidelijk veel gaande in MS onderzoeksland!! Ik heb het onderwerp dan ook even van MS regulier naar Onderzoek verplaatst, zag nl dat daar ook al van 2019 een zelfde berichtgeving staan. Nu staat alles netjes bij elkaar en blijft het overzichtelijk

Ben vooral heel erg benieuwd naar de topics van vandaag ... !
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Klick

Re: ECTRIMS 2021

Bericht door Klick »

thnx voor het delen @Sara
MSweb

Re: ECTRIMS 2021

Bericht door MSweb »

Dag 2 van ECTRIMS
Op 13, 14 en 15 oktober 2021 vindt het grootste wereldwijde MS congres plaats. Vanuit Schoorl, waar dr. Gerald Hengstman live dit congres digitaal volgt, brengt hij direct verslag uit van de nieuwste onderzoeken en inzichten.

In deze aflevering onder andere:
  • is het zinvol om zo snel mogelijk met hoog effectieve medicijnen MS te gaan behandelen?
  • Wanneer en hoe is een 3e Coronavaccinatie aan te bevelen?
  • Heeft het gebruik van Melatonine een gunstig effect op slaapproblemen bij MS?
  • en een nieuwe manier van behandeling bij het Restless Legs Syndrome.
Bekijk hier de MS talk van dag 2 Ectrims:
https://youtu.be/3MiuNFeAvLA

Veel dank aan dr Hengstman!
sabine-vl

Re: ECTRIMS 2021

Bericht door sabine-vl »

Ik heb het filmpje net bekeken en was vooral benieuwd naar de 3e covid vaccinatie maaar dat komt helemaal niet terug. Kan ik dit ergens anders vinden?
Bram_MSinbeeld

Re: ECTRIMS 2021

Bericht door Bram_MSinbeeld »

sabine-vl schreef: 15 okt 2021, 18:18 Ik heb het filmpje net bekeken en was vooral benieuwd naar de 3e covid vaccinatie maaar dat komt helemaal niet terug. Kan ik dit ergens anders vinden?
Hier kun je dat zien.

Advies
Gilenya, Zeposia, Mayzent(de *modjes) : Neem de derde prik wanneer aangeboden.
Ocrevus en Rituximab(de *mabjes): Neem contact op met je neuroloog voor de timing.
Bram_MSinbeeld

Re: ECTRIMS 2021

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Afbeelding

1:24 BTK-remmers, een veelbelovende set medicijnen die mogelijk nuttig kunnen zijn voor ‘smeulende’ progressieve MS.
6:24 Leefstijl heeft een grote impact op het ziekteproces van MS

Meer achtergrond over de BTK-remmers (in het Engels)
AngelNoa

Re: ECTRIMS 2021

Bericht door AngelNoa »

MSweb schreef: 15 okt 2021, 17:38
  • Heeft het gebruik van Melatonine een gunstig effect op slaapproblemen bij MS?
en? Mag het geslikt worden? Daarover is hier heel vaak met wisselende ideeen gesproken dus ik ben benieuwd?

(kiespijn, ff geen fut om het hele filmpje te kijken sorry)
leeuwtje-nl

Re: ECTRIMS 2021

Bericht door leeuwtje-nl »

Bram_MSinbeeld schreef: 16 okt 2021, 04:13
Gilenya, Zeposia, Mayzent(de *modjes) : Neem de derde prik wanneer aangeboden.
"Er is wel iets van een respons, en dat 3x, dat is samen misschien toch wel een relatieve bescherming"

Jaaaaa, ik vind dit wel een heel overtuigend argument! :haha: :haha:
(Sorry, snap dat ze het ook allemaal niet weten. Maar ik vind dit toch wel echt een vage redenering.)
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: ECTRIMS 2021

Bericht door Qanuk00 »

Hier een kleine samenvatting van ECTRIMS deel 3 van MS Translate

https://www.youtube.com/watch?v=B3sSPLs1i-I&t=151s
Laatst gewijzigd door Qanuk00 op 20 okt 2021, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast aan huidig onderwerp
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp