Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

ervaringen met capsaicine creme

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
noira

Bericht door noira »

Hey blom,

Goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht!

Bedankt voor de tip
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

even dit topic omhoog halen...

zijn er momenteel mensen die hun ervaringen met deze creme willen delen?

ik heb vooral last van zenuwpijn in mijn benen; kan je zo'n creme daadwerkelijk gebruiken om bv je hele onderbeen/kuit mee in te smeren?
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Ik gebruik nog wel eens spierbalsem van het Kruidvat, overigens alleen bij spierpijn oid niet bij zenuwpijn, maar deze bevat capsicumextract. Ik weet niet of ik daar een heel onderbeen mee in zou willen smeren, omdat het warm wordt.

Capsaicine crème heeft wellicht een iets andere samenstelling, maar kan ik het begin ook wat branderig aanvoelen, las ik. Wel lekker in de winter trouwens ;). De crème zou de doorgifte van de pijnprikkel (of jeukprikkel) naar de hersenen blokkeren. Als de crème gewoon vergoed wordt door de verzekering (of niet te duur is), is het de moeite van het proberen waard.
Knillis

Bericht door Knillis »

Er schijnen meerdere soorten cremes te zijn die gebruikt kunnen worden bij plaatselijke zenuwpijn.

Als je op google creme tegen zenuwpijn intypt krijg je verschillende items te zien.

Misschien kun je daar het nodige vinden en daarna eventueel overleggen met je arts welke je het best zou kunnen proberen.

Er zijn geloof ik ook speciaal ontwikkelde cremes waarin bijvoorbeeld het medicijn Lyrica gebruikt is. Je kunt Lyrica ook innemen in pilvorm maar sommige mensen hebben daar de nare bijwerking van sufheid van. en dat zou bij de creme dan niet zo zijn.
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

ik had alleen nog van amitriptylinecreme gehoord en dat kende mijn neuro en huisarts geen van beide. HA is er wel navraag over gaan doen, maar wilde het niet uitschrijven (mijn apo heeft het niet en te weinig bewijs dat het werkt, dus verder geen actie)

over de capsaicine creme werd mij elders op het forum verteld, vandaar dat ik nu even specifiek hier naar ervaringen vraag. Maar als er nog meer cremes zijn, kan ik daar ook eens naar kijken.

(Na 5 jaar ami in pil-vorm, ben ik er een beetje klaar mee qua bijwerkingen en het doet voor mijn gevoel weinig tegen mijn pijn...)
Rutje

Bericht door Rutje »

De capsaicinecreme heb ik voor mijn benen en helpt zeer goed. Op de gebruiksaanwijzing staat dat het niet geschikt is voor kwetsbare plekken. Met insmeren gebruik ik plastic handschoenen, want kijk uit voor je ogen. Het is een oud geneesmiddel en niet op voorraad bij de apotheek en het wordt vergoed. Mijn neuroloog die dit heeft voorgeschreven is dr. G. Hengstman.
Groetjes, Ben.
noira

Bericht door noira »

Ik ben degene die dit topic heb geopend.

Heb een poos capsaicine creme op mijn handen/vingers gesmeerd ivm tintelingen en zenuwpijn.

Het helpt wel maar op je handen is het zeer lastig. Als je lippen of ogen aanraakt dan brandt het heel erg.

Als je begint met smeren op een plaats heb je een paar weken gewenning nodig ivm met branderig gevoel. Het verdwijnt na een aantal weken.

Ik ben na een zenuwblokkade gestopt met smeren. Zenuwblokkade heeft overjgens niet het gewenste effect gehad. Maar heel raar, toen die zenuw geblokkeerd was kreeg heel veel last van het branden van de creme.
san70

Bericht door san70 »

Een wat oud topic, maar ik was aan het googelen geslagen over de Capsaïcinecrème, omdat neuroloog gisteren zei dat hem niet bekend was dat het bij MS werkt en ik zei dat het ook in de bijsluiter staat (die ik niet meer heb). Ik heb het ongeveer een half jaar geleden voorgeschreven gekregen van de pijnpoli en ik wist gewoon niet wat me overkwam! Mijn MS begon met o.a. een ongevoelige rechterhand, zo kon ik bijvoorbeeld geen kleingeld meer voelen. Dat is toen overgegaan in overgevoelig, in pijn. Pijnstillers als Amitriptyline en Gabapentine doen niets voor mijn hand, maar de Capsaïcinecrème wel! Voor het eerst in zes jaar had ik geen pijn! Het werkt niet altijd perfect en soms brandt het, maar het maakt voor mij echt een wereld van verschil.

San
Hmnieuw

Re: ervaringen met capsaicine creme

Bericht door Hmnieuw »

Bij mij wordt er een behandeling met de crème in het ziekenhuis gedaan. De crème werkt dan 3 maanden. Vlak na de behandeling heb je ongeveer 2 dagen meer last, hiervoor kun je een paracetamol nemen. Ik twijfel of ik de behandeling ga doen
Marina

Re: ervaringen met capsaicine creme

Bericht door Marina »

@Hmnieuw
Waarom twijfel je precies of je de behandeling wilt laten doen?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp