Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Heeft iemand ervaring met een koelvest ?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Jup, ik heb het koelvest van het type dat het nationaal MS fonds ook via de website verkoopt. Ziet eruit als een soort kogelwerend vest, maar ipv kogelwerend materiaal zitten er allemaal kleine kristalpakjes in.

Die zijn hard als je het vest aantrekt, maar naarmate ze lichaamswarmte opnemen, worden ze steeds zachter. Vest werkt geloof ik een uurtje of 6 en moet je dan plat op bv een koele vloer leggen om weer op te stijven. dat duurt wel een tijdje.

Ik vind het een fijn systeem, al weegt het vest wel wat. Hinderlijk vind ik het niet. Ze zijn helaas wel duur, meen €285,- bij het MS fonds. Elders op het forum loopt een topic over vestjes van hyperkwel als ik het goed schrijf.

Die leg je in water en wring je wat uit en koelen op die manier. Schijnt ook fijn te werken en ze zijn minder kostbaar dan het koelvest dat ik heb.
Schemlie

Bericht door Schemlie »

:)
hey Anna,

het is HyperKewl en inderdaad zeg € 63,-- euro...... ik weet alleen niet of het werk ga ff verder elzen op de site!!! maar thx alvast...........
vlindie

Bericht door vlindie »

Ik heb hetzelfde koelvest als Anna..........en ik vind dat die super goed werkt,wel heel erg prijzig.

liefs vlindie
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Ah, twee lettertjes omgedraaid... Weet ik ook weer hoe ze heten. Zijn inderdaad stukken goedkoper en ik geloof dat er hier wel een paar mensen zijn met positieve ervaring met die vestjes.
joge

Bericht door joge »

[url]http://www.race-shop.nl/index.php/hitte ... w-koelvest[/url]

Hier heb ik 'm gekocht. Wordt blijkbaar ook door motorrijders gebruikt.
Schemlie

Bericht door Schemlie »

[QUOTE=joge;860192][url]http://www.race-shop.nl/index.php/hitte ... w-koelvest[/url]

Hier heb ik 'm gekocht. Wordt blijkbaar ook door motorrijders gebruikt.[/QUOTE]

en werkt het ??
joge

Bericht door joge »

Wat stel je je er van voor? In feite is het een kledingstuk dat door de samenstelling extra vocht vasthoudt. In de warmte verdampt het vocht en dat geeft een verkoeling van enkele graden.

Ordinair gezegd: een nat en daarna uitgewrongen kledingstuk -Tshirt bijvoorbeeld- geeft een vergelijkbaar effect.

Dit ziet er wat beter uit; je wordt mogelijk minder nat en het werkt wellicht langer.

Er zijn duurdere oplossingen die ook beter werken, maar dit is op zich effectief en betaalbaar. Als het bloedheet is en ik moet naar buiten dan gebruik ik 't. En het werkt op zich wel. Ik heb ook een sjaaltje.
ducaatje

Bericht door ducaatje »

[QUOTE=joge;860192][url]http://www.race-shop.nl/index.php/hitte ... w-koelvest[/url]

Hier heb ik 'm gekocht. Wordt blijkbaar ook door motorrijders gebruikt.[/QUOTE]

Klopt! Heeft te maken met de combinatie leder motorpak (=veiligheid) en warmte.
In warme periodes is het niet fijn om met leren motorkleding aan te rijden.
Binnen notime zweet je aan alle kanten en kan dit zelfs tot oververhitting leiden.

Maar leer is nog steeds de beste protectie bij valpartijen. Een beetje verstandige motorrijder rijdt dus ook niet zonder.

Dan is zo'n koelvest absoluut prettig.

Is trouwens ontstaan in de motorracerij. Die jongens rijden niet zonder koelvest, als ze in warme gebieden moeten racen.
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik heb (met dank aan het stalende weer :ogen: ) m'n [URL="http://www.staycoolstaywarm.nl/Webwinke ... evest.html"]vest[/URL] nog maar 1 keer gedragen. En dat was bij het werken in de tuin.

Hoe het beviel? Tja. Het doet z'n werk op zich wel.
Wat me wel opviel was dat hij beter koelt in de schaduw. Als je (langere tijd) in de zon bent, wordt de temperatuur van het water er in hoger en koelt hij minder goed. Oftewel wordt wat "klammiger". :hmmm:

Ook moest ik constateren dat het geen vest is om "voor net" aan te hebben. Omdat het toch een beetje blijft druipen, worden je kleren (onderaan het vest) nat. Nou was ik in de tuin aan het werk, dus had ik sowieso vodden aan dus dan maakt het niet uit.
Maar als je er een beetje charmant uit wilt zien op een BBQ of buitenfeest o.i.d. moet je er rekening mee houden dat je natte randen op je kleren krijgt.

Kortom, ik ben nog niet totaal lyrisch over het vest. Het werkt, maar met de nodige nadelen.
Plien

Koelvest

Bericht door Plien »

Koelvest

Wie gebruikt (of heeft gebruikt) een Coolvest van de firma Inuteq? En wat zijn jouw ervaringen daarmee. Deze zijn ontwikkeld voor de industrie en schijnen ook door militairen in warme landen gedragen te worden.

Zelf zoek ik iets om te gebruiken op warme dagen (niet zoveel tot nu toe, maar toch) waarbij het lichaam koel genoeg blijft en ik kan blijven lopen en niet te vermoeid wordt.

Als je andere ideeën hebt om toch buiten te kunnen zijn met warm weer dan lees ik die ook graag!! Alvast bedankt!:cool:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp