Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Heeft iemand ervaring met een koelvest ?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Sara

Bericht door Sara »

Ik heb es in de buurt gebeld, en nog geen motorzaak gevonden waar ik zo'n hyperkewl-vest zou kunnen passen.

Het wordt inderdaad ook in de sport gebruikt; het voordeel voor sporters (t.o.v. ons) is wel dat ze het gebruiken als ze veel in beweging zijn, wat de verdamping, en dus de koeling, positief beinvloedt.

Ik heb geen idee hoe groot het verschil is, maar het geeft wel te denken: je trekt toch een extra ding aan, en dat op zich belemmert de afkoeling. Dat effect moet helemaal gecompenseerd worden door de extra verdamping, het vest zelf is niet gekoeld, tenslotte... Misschien combineren me een ventilator? :D


@Anna,

ik heb het vest dat jij hebt niet op internet kunnen vinden... Kun je er iets meer over vertellen? Een linkje zou helemaal ideaal zijn, natuurlijk ..

Ik begrijp dat jij er tevreden over bent, toch?
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi,

Ik heb zaterdag gelijk vanaf de site die Sara geplaatst had een nekkoeler besteld (die onderste blauwe, maar ik zie nu dat die iets goedkoperen ineens ook in het blauw geleverd worden en ze exact dezelfde omschrijving hebben, dus kun je net zo goed die goedkopere bestellen, lijkt me :cool: ).
Gisteren had ik 'm al binnen en ik moet eerlijk zeggen dat 'ie heel fijn is. :goed:

Ik heb wel polskoelers maar die werken toch anders (lekken steeds water, moeten uren in het water liggen voor ze 'vol' zijn, etc) deze hoef je maar 2 minuten in water onder te dompelen, beetje uitknijpen en ze zijn klaar voor gebruik en je loopt niet te druppen.
(wel de eerste keer helemaal op laten drogen en dan zijn ze klaar om weer vol te laten zuigen, schijnt beter te werken, dus dat heb ik braaf gedaan)

Dit materiaal is duidelijk anders: zwelt niet zo op, blijft gewoon dun en drupt niet.

Op dit moment heb ik niet zo'n vestje nodig, maar ik heb de site bij m'n favorieten gezet. We hebben nu geen tuin, maar als we weer verhuisd zijn naar een huis met een tuin, weet ik zeker dat ik zo'n vestje ga bestellen. Kan ik tenminste wat langer in de grond wroeten zonder naar binnen te moeten vluchten. :cool:

Oh, ze versturen de artikelen wel aangetekend, dus houd er rekening mee dat er €10,- bij op komt. ;)

Groetjes,
ilse

Bericht door ilse »

Uit de beschrijving van de hyperkewl klinkt de werking hetzelfde als de nekkoeler. Met kristalkorrels die water absorberen en het langzaam verdampen.

M'n moeder en ik zijn gisteren weer aan de slag geweest om nog een paar nekkoelers te maken. Af kunnen wisselen met een andere kleur is wel zo leuk.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Sara, het vest dat ik heb, is volgens mij hetzelfde vest dat ook in de shop van het MS fonds te koop is. Zonder dat nekstuk overigens. [url=http://www.nationaalmsfonds.nl/main.php ... &rub_id=35]Shop MS fonds, verkoeling[/url]

Het is van een Zweedse firma. [url=http://www.tst-sweden.com/en/cooling_vests]ComfortCooling Cooling vests[/url]

Plaatje op de site ziet er wel anders uit dan mijn vest, dat dus dat grijze van het MS fonds is volgens mij. Staat me bij dat Gerda het daar toen besteld heeft.

Even vrij vertaald uit de gebruiksaanwijzing:
ComfortCooling pruducten helpen de gebruiker overtollige lichaamswarmte kwijt te raken. Hiervoor wordt een systeem gebruikt van PCM elementen (Phase Change Material) die lichaamswarmte opnemen.

De opname van lichaamswarmte gaat door tot de elemente gelachtig worden. Het grote voordeel van het CoolCore vest is dat het een verkoelend effect geeft wanneer het lichaam dat nodig heeft.

Je draagt het vest over een dun, vochtabsorberend kledingstuk. Ik doe er meestal gewoon een katoenen hemdje onder en dan een shirt er overheen, of ik draag er een dun katoenen shirtje onder.

Het vest laadt het beste op als je het plat op de grond legt in een ruimte met een temperatuur lager dan 22 graden (en uit de buurt van je katten, want die liggen er bijwarm weer ook graag op is mijn ervaring:cool: )

Hoe koeler het is in de kamer waar je het vest oplaadt, hoe sneller de pakketjes weer hard worden.

Als je het vest niet gebruikt, mag je het niet hangend opbergen, het moet dus wel ergens plat in een kast kunnen liggen. De elementen zijn ook los na te bestellen.

Het vest, uitgeklapt met aan het rugpand de elastische klittenbandsluitingen en de verstelbare schouderbanden:
[IMG]http://i50.tinypic.com/263eis3.jpg[/IMG]

Dichtgeklapt met het klittenband over het voorpand:
[IMG]http://i46.tinypic.com/2dudst0.jpg[/IMG]

Vest heeft één groot nadeel, de prijs....:cool:

Met de zijpanden dichtgeklapt:
[IMG]http://i48.tinypic.com/334ry9j.jpg[/IMG]
Sara

Bericht door Sara »

Anna,

veel dank voor de moeite :D

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ehm... da's krek het vest dat ik al es geprobeerd heb, en waarvan ik vond dat 't niet koelde.

Het was destijds op proef te leen bij een of andere medische-artikelen-webwinkel, ik weet echt niet meer welke.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Het koelt ook niet keihard, maar voo rmij goed genoeg om even naar buiten te kunnen. In principe koelt het natuurlijk ook niet, het neemt overtollige lichaamswarmte op, misschien had je het niet warm genoeg ;) .

Maar je moet 'm idd wel stevig genoeg om je heen kunnen trekken, anders werkt het niet goed. Bij mij sluit 'ie rond de boezem zeg maar ook niet helemaal goed aan, dus mijn voorgeveltje wordt niet zo gekoeld.

Dat krijg je met wat meer voorgevel. Wij vrouwen zijn nu eenmaal doorgaans niet helemaal aan de bovenste helft van ons bovenlichaam :D
gebke

Bericht door gebke »

maar het vest is niet het zelfde als die eerste die is nl nieuw en net in productie gebracht

had gehoopt dat hij vandaag er al was maar ja dat viel tegen het wordt denk ik pas maandag!!!

jammer hoor .

dit vest is getest in de moterwereld .en wordt daar ook veel gebruikt met goede resultaten.
*sandra*

Bericht door *sandra* »

Omdat een koelvest voor mij niet praktisch is, ben ik op zoek naar een koel-deken.

Heeft iemand enig idee of die bestaan? Ik ben ze, tot nu toe, alleen nog maar tegengekomen voor honden. :hmmm:
Sara

Bericht door Sara »

Hi Gebke,

[QUOTE=gebke;705017]maar het vest is niet het zelfde als die eerste die is nl nieuw en net in productie gebracht

had gehoopt dat hij vandaag er al was maar ja dat viel tegen het wordt denk ik pas maandag!!!

jammer hoor .

dit vest is getest in de moterwereld .en wordt daar ook veel gebruikt met goede resultaten.[/QUOTE]

bedoel je het ComfortCooling vest van Anna / het nationaal MS fonds?

Ik heb even bij het MS fonds gekeken, maar de webwinkel is kapot.

In het huis waar we nu wonen heb ik minder last van de warmte, dus misschien laat ik 't even zitten, anders mik ik eerst even op een (volgens mij dunner, en in ieder geval goedkoper) hyperkewl vest, als ik 't tenminste kan vinden...

Gelukkig is 't nu ook iets koeler buiten... voor zolang 't duurt.
gebke

Bericht door gebke »

heb vandaag de hele dag het TechNiche Hyperkew vest aan gehad en kan het jullie echt aanraden

ik doe het 3 min in koud water en wring het uit laat het even goed uitlekken en sterk het dan aan je ben echt 6 a 7 uur koel door dit vest

zelfs de neuroloog was verbaast vanmiddag toen ik haar liet voelen!!!!


wil het echt niet meer missen en voor die prijs zeker niet ong 45 euro zonder verzentkosten was dus 50 euro kwijt !!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp