Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

DAt ZEG IK: "GAMMA...!!!" het topic over gammaglobuline, vervolg

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
zonneke

Gamma

Bericht door zonneke »

Gamma

Beste Leeuwtje,

Met welk onderzoek is dit klinisch bewezen?? Ik ben steeds bezig zo veel mogelijk bekendheid aan de Gamma te geven bij oa onderzoekers dus het zou heel mooi zijn als jouw verhaald ook meer bekend zou worden!

Groetjes,
Lief Leeuwtje

klinisch

Bericht door Lief Leeuwtje »

klinisch

Bij mij. Ik liep over de galerij van de flat waar ik woonde. Dat was op de 4de verdieping. Maar het leek alsof ik op de2de liep.

Dankzij het korte lijntje dat ik heb met mijn oogarts kon ik nog hetzelfde dagdeel terecht. Daar werd mijn klacht door een arts vastgesteld.

Volgens haar kwam dat door MS.

Het is door een arts vastgesteld dus is het klinisch.

Aangezien ik met staar ben geboren zijn ogen voor mij toch wel heel erg belangrijk.
zonneke

Gamma

Bericht door zonneke »

Gamma

Dat begrijp lief leeuwtje, dat je ogen erg belangrijk zijn.

Maar ik bedoelde: hoe is het klinisch bewezen dat de Gamma jou zo goed helpt! Heeft dat ook een arts vastgesteld??:???:

Groetjes,

Zonneke
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[QUOTE=zonneke;1073416]Dat begrijp lief leeuwtje, dat je ogen erg belangrijk zijn.

Maar ik bedoelde: hoe is het klinisch bewezen dat de Gamma jou zo goed helpt! Heeft dat ook een arts vastgesteld??:???:

Groetjes,

Zonneke[/QUOTE]

Ja en dat word ieder jaar gecheckt.. En lach nou maar niet: mijn oogarts is een belgische.
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=zonneke;1073254]Met welk onderzoek is dit klinisch bewezen?? [/QUOTE]

Klinisch bewezen met een onderzoek is een contradictio in terminis :o

Bewezen met een onderzoek veronderstelt een objectivering. Terwijl klinisch nu juist gaat over klachten en de verschijnselen van de patiënt zélf, met een sterk subjectief element dus.

Ik heb zelf na mijn zwangerschappen gamma voorgeschreven gekregen. Na verloop van tijd wilde de neuroloog dat niet meer. De reden: we zien klinisch wel dat er positieve effecten zijn, maar er zijn geen onderzoeken waaruit blijkt dat gamma het ziekteproces positief beïnvloed.

Anders gezegd: gamma beïnvloed het functioneren/welzijn van een MS-er, maar niet de MS zelf. Gamma als symptoombestrijder dus...
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Door een oogarts in een kliniek.
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[QUOTE=Nessa;1073626]Klinisch bewezen met een onderzoek is een contradictio in terminis :o
[/QUOTE]
Zou je dat in gewoon Nederlands willen vertellen?
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Lief Leeuwtje;1095303]Zou je dat in gewoon Nederlands willen vertellen?[/QUOTE]

Het wil zeggen dat 'klinisch' in tegenspraak is met 'bewezen'.

Klinisch gaat over de ervaringen van de patient zelf, bewezen gaat om objectieve testuitslagen en gegevens.
zonneke

Gamma

Bericht door zonneke »

Gamma

Er is wel wat maar te weinig officieel bewijs omdat er zo weinig onderzoek naar is gedaan! Het zou fijn en belangrijk zijn dat dit wel gebeurt want het werkt voor velen goed maar steeds minder mensen krijgen het nog. Dat is toch erg! 😵
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[QUOTE=zonneke;1095329]Dat is toch erg! 😵[/QUOTE]
Inderdaad.
Ik heb klinisch gegoogeld
En deze eruit [URL="http://www.betekenis-definitie.nl/klinisch"]gepakt[/URL].
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp