Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tecfidera en bijwerkingen

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

Bericht door Klick »

of een eiwitreep (ik krijg ook geen vol of vet ontbijt weg... en op een reep ‘valt’ de tec lekker. En die heb je in heel veel smaken..

nog een tip neem hem midden in de maaltijd..
op bijna iedere warme maaltijd valt hij bij mij ook goed. (van stamppot tot surinaams, van soep tot taco)

o ja.. als ik hem bij mn lunch neem en met mn avond eten heb ik sneller last. sinds ik hem met eiwitreep als ontbijt bij het ontbijt doe, heb ik totaal geen last meer.
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Dank voor de tips! Daar heb ik zeker wat aan.

Ga ik eens proberen wat bij mij het beste gaat werken. En pindakaas, notenpasta en eiwitrepen als ontbijt klinkt ook nog wel lekker.
Iris J.

Bericht door Iris J. »

Ik ben nu 3 maanden met de tecfidera bezig, en het gaat best goed op het moment.
Heb veel meer energie en mijn MS klachten zijn eigenlijk zo goed als verdwenen.

Ik neem `s morgens een boterham met kaas en een met pindakaas.
Als ik met de tweede boterham met pindakaas bezig ben neem ik hem als de helft daarvan op is.

`s avonds neem ik hem op t eind van de hoofdmaaltijd en dan daarna nog wat volle yoghurt.

heb ook geen last meer van de bijwerkingen eigenlijk, heb wel veel last van maagzuur en slokdarmklachten maar dat had ik voorheen al dus dat heeft niks met de Tecfidera te maken.

bloedonderzoek gehad en was ook allemaal prima dus ik ben heel erg tevreden!

Roadrunner heel veel succes gewenst!
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Dank je wel Iris! Vind het toch eigenlijk best wel spannend, of ik last krijg van bijwerkingen en in welke mate. Nog wachten op het belletje dat de medicatie klaar ligt om op te halen, dan starten.

Jullie ervaringen en tips zijn erg prettig, heb ik het gevoel er iets meer controle over te hebben.
belladonna

Bericht door belladonna »

Angst is een slechte raadgever.
Mensen die normaal op medicijnen reageren schrijven niet.
Ik gebruik al 4 jaar tecfidera, geen problemen.

In de ochtend eet een bordje brinta en bij de avondmaaltijd.
Iedere dag een druppel massageolie om mijn gezicht en hals in te smeren tegen de flushing.
Daardoor geen flushing meer.

Je kan ook iedere dag een handje noten eten,
zodat je plantaardige oliën binnen krijgt.
Maak het niet te ingewikkeld leef gewoon, zoals jij dat lekker vindt.
Richt je niet op het ziek zijn, dan heb je er veeel minder last van
Patty

Bericht door Patty »

Ik ben eerst begonnen met 120mg en heb dat zo'n half jaar geslikt voordat ik over ging op de 240 mg. Ik vond de flushings in het begin erg moeilijk om aan te wennen en dacht ook wel dat het na mate van tijd weg zou gaan
Zit nu bijna een jaar op de volledige dosis en heb nog steeds dagen dat ik vuurrrood word..
Heb smorgens vroeg ook erg veel moeite met eten, altijd al, meestal nam ik een beker goedemorgen en dat was genoeg voor mij
Ik eet nu vaak volle kwark, maar dat elke dag is ook niet lekker, meestal wissel ik af met de ene dag 2 boterhammen met pindakaas en de andere dag kwark, op zich gaat dat wel goed
Al ligt het er wel aan op welk tijdstip ik ze in neem
Bij een warme maaltijd gaat het eigenlijk altijd goed, nooit last van een rood hoofd 🤣
Die eiwitrepen ga ik ook maar eens proberen, misschien dat dat smorgens makkelijker naar binnen gaat..
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Helemaal mee eens Belladonna, je niet richten op het ziek zijn zorgt vaak al voor minder klachten of voor minder bewust zijn van de klachten. Alleen is mijn mening dat goed voorbereid zijn, wat anders is dan richten op het ziek zijn.

Als ik iets kan voorkomen door kleine aanpassingen, dan is dat mooi meegenomen.
Iris J.

Bericht door Iris J. »

Roadrunner, zo is het maar net!

Voordat ik met de Tecfidera ging beginnen vond ik het ook heel erg fijn om ervaringen van anderen te horen, dan weet je een klein beetje wat je ( misschien) te verwachten staat, elke tip was bij mij meer als welkom!

Ik heb ergens gelezen ( weet niet meer waar ) dat een kinder aspirine zou kunnen helpen tegen de flushing.
bij mij zijn voor een aantal weken terug mijn bloedverdunner veranderd in acetylsalicylzuur (Ascal)

En laat ik nu sinds die tijd helemaal geen last meer hebben van flushing!!

Een prettige bijkomstigheid. :D
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Ondertussen gestart met de Tecfidera. Nog een beetje veels te vroeg om te juichen, maar tot nu toe weinig bijwerkingen.

Alleen ben ik sinds ik gestart ben, afgrijselijk moe. Ook na de eerste ophoging, toen kwam er nog een schepje bovenop.

Ik kan nergens vinden dat dit een bijwerking is van Tecfidera.
Is het dus gewoon puur toeval, of kan het wel een bijwerking zijn?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik herken het niet! Na een paar maanden kreeg ik juist langzaamaan meer energie.

Wel heel vervelend. Hopelijk gaat het snel weg!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp