Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tecfidera en bijwerkingen

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Iris J.

Bericht door Iris J. »

S morgens ontbijt ik met 1 snee volkorenbrood met half kaas en half pindakaas. De diëtiste zei dat ik t beste 100% pindakaas kon nemen. Daar zitten goede vetten in.
Ik neem dan eerst met kaas en dan de pindakaas. En dan laat ik 1 stukje brood over voor na de pil.

S avonds neem ik hem na t warme eten en voor t toetje. Ik neem altijd Griekse yoghurt na.

In t begin had ik alleen last van flushing maar toen na een paar maanden mijn bloedverdunners werden omgezet in acetysal was dat over!

Bloedverdunners zijn sinds maart gestopt en de flushing kwam weer.
Toch zo doorgegaan en nu heb ik nergens last van. Ook niet meer van flushing. :D
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Vanochtend ging het al een stuk beter. Ik kreeg het na 2 uur wel nog wat warm, maar niet zo hevig als gisteren.

Als het in het vervolg hierbij blijft snap ik inderdaad dat je denkt "ow, daar is het weer" en gewoon door kunt gaan waar je mee bezig bent.

@Iris: ik zag in de supermarkt dat de 100% pindakaas niet alleen goede vetten, maar ook meer eiwitten bevat. Dubbele plus! :)
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

[USER="22832"]D-Cheryl[/USER] , en hoe gaat het met de opbouw van de Tec? Of nog niet met opbouw bezig?
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ik begin met 3 weken 120mg, heeft de msvp zo bepaald. Dus volgende week zaterdag ga ik naar de 240mg.

De 120mg gaat wel oké eigenlijk. Af en toe wat milde bijwerkingen, maar niet zo heftig als die eerste flushing.

Brocacef heeft wat problemen met leveren bij mij: de eerste keer raakte de zending kwijt en moesten ze naleveren met koerier, de tweede keer kreeg ik geen sms.... Opstartproblemen hopelijk.
mischa

Bericht door mischa »

[QUOTE=D-Cheryl;n469495] de tweede keer kreeg ik geen sms.... Opstartproblemen hopelijk.[/QUOTE]

Nou, die sms krijg ik ook maar één op de tien keer. Soms komt ie als het al bezorgd is.
Soms komt de tecfidera ook buiten de afgesproken tijden. Ik zou willen dat ik het gewoon bij mijn eigen apotheek op kon halen.

Hopelijk vallen de bijwerkingen verder mee.

Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

[USER="22832"]D-Cheryl[/USER], dat klinkt als een fijn opbouwschema.
En wat betreft Brocacef, ik zeg inderdaad opstartproblemen. Ik krijg standaard een sms, ze leveren ook altijd binnen het aangegeven tijdvak.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

[USER="19236"]mischa[/USER] ik heb inderdaad afgesproken dat ik het bij de apotheek op kan halen, daar hebben ze het deze week bezorgd.
Wel fijn, want mijn straat is afgesloten ivm werkzaamheden en mijn flat is sowieso moeilijk te vinden voor bezorgers.

De apotheek moet het wel even bevestigen op de mail en bevestigen dat ze begrijpen dat Brocacef de zorgverzekeraar factureert, maar als je dat mailtje doorstuurt aan Brocacef is het geen probleem.
mischa

Bericht door mischa »

[QUOTE=D-Cheryl;n469526]De apotheek moet het wel even bevestigen op de mail en bevestigen dat ze begrijpen dat Brocacef de zorgverzekeraar factureert, maar als je dat mailtje doorstuurt aan Brocacef is het geen probleem.[/QUOTE]

Ik zal het volgende keer eens aan degene vragen die de bezorgafspraak maakt of dat kan.

Maar ik weet van toen ik nog Avonex gebruikte dat het bij de apotheek vaak fout ging en ze de verzekering vaak een dubbele factuur stuurden. Toen dit na twee keer toe niet rechtgezet werd door de apotheek is de fraude-afdeling van de verzekering ermee aan de slag gegaan.
Ik ben wel bang dat het weer fout gaat met de facturen en dan snap ik dat de zorgkosten omhoog schieten.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Eventjes mijn tussenstand na 2,5 week Tec:
Ik ben enorm moe, slaap lange nachten en dan ook iedere middag als het kan.
Ik merk aan mijn lichaam dat de weerstand minder wordt, heb allemaal kleine kwaaltjes.

Zaterdag omhoog naar de 240mg, ik heb de afspraken die ik voor het weekend had maar afgezegd.
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Ik herken de afgrijselijke vermoeidheid in het begin. Na al het ophogen en aan de volledige dosis gewend te zijn, werd de vermoeidheid gelukkig steeds minder. Ook het eerste half jaar verkouden en vaak niet helemaal lekker, maar werd ook beter!

Waarschijnlijk moet je lichaam flink wennen aan de medicatie, en gaat het dadelijk alleen maar weer beter worden. Lekker rustig aan doen en kijken wat je deze periode aankunt!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp