Tecfidera en bijwerkingen

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Toeter

Re: Tecfidera en bijwerkingen

Bericht door Toeter »

Een kinderaspirine zou voldoende moeten zijn!
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ik heb vandaag gebeld met de Brocacef vp die me adviezen gaf, en inderdaad voor de aspirine doorverwees naar de msvp. Zij schrijft geen medicijnen voor.

En die kon het er alleen maar mee eens zijn. Omdat ik nog geregeld NSAID's gebruik, met het wel een een dubbele maagbeschermer, maar verder geen enkel probleem om een receptje te schrijven voor 5 dagen "kinderasperine".
'Cuz they can // call me crazy if I fail // All the chance that I need // Is one-in-a-million // And they can call me brilliant // If I succeed
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Waarschuwingsbericht over Tecfidera
Nauwelijks is het alarmbericht bekend over het MS-medicijn Gilenya (werkzame stof fingolimod) van de farmaceut Novartis – zie elders op MSweb –, of Biogen meldt zich met een waarschuwingsbericht over Tecfidera (werkzame stof dimethylfumaraat).

Hierbij gaat het om de noodzaak om bij gebruik van dit medicament extra te letten op het risico van het ontstaan van progressieve multifocale leukencefalopathie (PML), een ernstige herseninfectie.

Volgens de brief van Biogen geldt deze aanbeveling in het bijzonder bij mensen met lymfopenie, een aanduiding van een tekort aan lymfocyten in het bloed. Lymfocyten zijn witte bloedcellen die essentieel zijn voor het immuunsysteem. Voorheen gold de waarschuwing al bij matige tot ernstige lymfopenie, nu dus ook bij de milde vorm.

Net als Gilenya is Tecfidera een middel om meer rust te brengen in het ziektebeeld van RR MS. De op 13 november 2020 verspreide brief van Biogen maakt duidelijk dat er meer dan in het verleden bij gebruik van Tecfidera gevallen van PML zijn geconstateerd. “Als een patiënt PML ontwikkelt, moet de behandeling met Tecfidera permanent worden gestaakt”, zo staat in de brief.

Overigens was het risico van de combinatie MS/dimethylfumaraat/PML vanaf de introductie van het medicijn bekend. Dit heeft alles te maken met het kunnen optreden van het zogeheten John Cunningham-virus (JCV), gekend als veroorzaker van PML Biogen meldt dat dit “fataal kan aflopen of kan leiden tot ernstige invaliditeit”.

Er zijn wereldwijd 475.000 MS-patiënten van wie het gebruik van Tecfidera is geregistreerd. Onder hen zijn nu 11 gevallen van PML bevestigd. Alle medische zorgverleners van patiënten hebben de aanwijzing gekregen om de patiënten die het aangaat te informeren. Het was al regel dat mensen die Tecfidera gebruiken periodiek een controle ondergaan op het aantal lymfocyten in het bloed.

https://msweb.nl/actueel/nieuws/brief-o ... -yY6Wg9TlQ
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Interessant, mijn msvp vertelde vorige week bij het halfjaarlijks bloedonderzoek wel dat de eisen zijn verhoogd en er nu weer iedere 3 maand bloed gecontroleerd moet gaan worden, maar zij legde een (ietwat vage) link naar COVID "we moeten alles weer wat beter in de gaten houden nu enzo".

Thanks voor het delen Leeuwtje.
'Cuz they can // call me crazy if I fail // All the chance that I need // Is one-in-a-million // And they can call me brilliant // If I succeed
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp