Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tecfidera en bijwerkingen

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Daar heb je gelijk in Sabine.

Aan de andere kant begin ik niet zo lekker aan een nieuw medicijn als ik een voorbehoud neem: ik ga het liever positief aan.

Dus ik heb rijstwafels in huis, de pindakaas uitgezocht met de meeste eiwitten (daar zit nog best verschil tussen!), pindakaasrepen van de calvé als extra en tomaatjes op advies van Roadrunner, maar ook omdat ze gewoon lekker zijn.

De medicijnen zijn ondertussen binnen, dus ik ben er klaar voor.
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Helemaal goed voorbereid dus! En inderdaad een slimme om er positief aan te beginnen. De bijwerkingen komen vanzelf of niet, sommigen hebben nergens last van en anderen wat meer in het begin. Je merkt het vanzelf, maar met voorbereiding start je al lekkerder voor je gevoel.

En al krijg je last van wat bijwerkingen, gewoon denken, “dit kan ik”, daarna worden ze vanzelf waarschijnlijk weer minder. Succes, gaat vast en zeker helemaal goed komen!
sabine-vl

Bericht door sabine-vl »

Uh ik bedoelde aan de verpleegkundige :haha:
Qua bijwerkingen heb ik nergens last van gehad. Ik ben ook gewoon begonnen met het komt wel goed...
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ik nam vanochtend mijn eerste capsule in met mijn ochtend yoghurt en 40 minuten daarna begon mijn eerste flush. Dat is nog best heftig zeg! :huh:
Over mijn hele lichaam, brand en jeuk, alles rood. Morgen maar een ander ontbijtje proberen.
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Wat een pret hè! Ik las dat je soya yoghurt neemt. Doe ik ook altijd, maar met veel cruesli/muesli erin en soya drink erbij. Maar misschien helpen boterhammen met flink beleg (pindakaas, chocopasta) beter. Ik krijg dat alleen ‘s ochtends echt niet weg.

Als de flushings komende tijd iedere dag flink aanwezig zijn met alle klachten, vraag dan acetylsal (aspirine) aan je ms-vp. Helpt bij mij, veel minder last van naar en rode gevoel.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Gewoon kinderaspirine (geen paracetamol) bij de drogist halen! Een lage dosis helpt al tegen de flushing.

Je went ook aan de flushings trouwens. In het begin ben je zo alert en denk je 'wat is dit??' En later brn je gewoon bezig en denk je 'oh ik zit weer te flushen' en ga je verder waar je mee bezig was.

Succes met opstarten verder!
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Dank jullie voor de steun en adviezen. :)

Nemen jullie de avondtablet bij het diner in of als je naar bed gaat? Ik lees daar verschillende ervaringen over.
Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Kinderaspirine is inderdaad nog makkelijker!

De 2e pil neem ik tijdens het avondeten. Gelijk goede bodem voor de pil, en vergeet ik het minder snel.
Klick

Bericht door Klick »

ik neem de avondpil halverwege het avondeten dan valt hij het lekkerst
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

In het begin zeker bij het avondeten. Toen ik eenmaal gewend was, maakte dat niet meer uit.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp