Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tecfidera en bijwerkingen

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Dat is inderdaad ook een goede job. Als brocacef het niet herkent, misschien maar naar de huisarts.

Tecfidera is kortwerkend, je zou eens 1x je avondpil over kunnen slaan en kijken of het dan anders is.
Iris J.

Bericht door Iris J. »

Toeter, ik doe op die cracker boter en kaas, 48+ nog wel!!

Verder ben ik onder behandeling bij de internist, er is vorig jaar een buik scan gemaakt en daarop was te zien dat het maagklepje niet goed sluit. Heb toen ook een maag en slokdarmonderzoek gehad.
Daar was iets actieve ontsteking gevonden, verder gelukkig niets ernstigs.

Door dat maagklepje kunnen er ook problemen ontstaan vooral met plat liggen.
Moet volgende maand weer op controle bij de internist, en er wordt weer een scan gemaakt van tevoren.

De Tecfidera werkt natuurlijk ook wat op de maag, maar dat wordt wel goed in de gaten gehouden.
Heb daarom ook steeds controle in het ziekenhuis.
Kimma

Bericht door Kimma »

Bij mij werkt mijn maagklepje ook niet goed.
daarom er gelijk voor gekozen maagbeschermers te gaan slikken bij de start van de Tecfidera twee weken geleden en tot op heden houd mijn maag zich rustig. let wel op wat ik eet geen scherp eten of veel chocolade
Job

Bericht door Job »

Ik heb nagedacht over de tecfidera in relatie tot al bestaande klachten van het spijsverteringskanaal: Zou het dan niet wijzer zijn om MS remmers te gebruiken die je kunt injecteren? Maag en darmen worden dan niet belast.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Iris, lees je misschien ook eens in op Syndroom van Tietze. Ik heb een variant hiervan (costochondritis) overgehouden aan mijn gebruik van Gilenya.
Iris J.

Bericht door Iris J. »

Job,
Dat is misschien wel waar wat jij hebt gedacht!!
Ik heb daar verder niet bij stil gestaan eigenlijk en de neuroloog denk ik ook niet.
Hij wist dat ik met maagproblemen zat en toen daarvoor in de medische molen zit.

Heb in t verleden Rebif gespoten maar moest daar toen mee stoppen.
Ik ga het zeker eens aankaarten als ik op controle moet. Bedankt!!

Leeuwtje-nl ik heb me erover ingelezen maar die klachten herken ik niet verder. In ieder geval ook bedankt voor t mee denken.
Helene 1

Bericht door Helene 1 »

Hoi,

Heb nu voor de eerste keer bloed laten prikken en mijn leukocyten waren gedaald naar 0.8
en 0.5 is de ondergrens

Ben nu natuurlijk vatbaarder voor alles, hoe ervaren jullie dit, ben niet van plan griepspuit te halen (nooit gedaan)
Klick

Bericht door Klick »

het zijn bepaalde type leucocyten niet alle.. dus weerstand op 1 puntje minder de rest doet het nog gewoon.

mijn neuro legde uit dat de griepprik geen kwaad kan. De levend verzwakt materiaal injecties waar de bijsluiter het over heeft gaat over gele koorts enz. dus verre oorden injecties dan moet je ff overleggen, die kunnen gevaarlijk zijn icm de tec.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Poeh dat is wel laag hoor! Mijn laagste was 1,4.

Ik had vooral de eerste winter last van verhoogde infectiegevoeligheid. Elke buikgriep en verkoudheid deed ik aan mee en was ik doodziek.

In de zomer werd het beter en de winter erna, was mijn infectiegevoeligheid weer redelijk normaal.

Mijn leukocyten waren toen niet noemenswaardig hoger overigens. Ik schommel tussen 1,4 en 1,7.

Merk je nu al dat je infectiegevoeliger bent?
Helene 1

Bericht door Helene 1 »

Nee nog niet voel me goed, heb wel last van heupproblemen (pijn) maar heeft denk ik

Te maken dat ik 10 dag in andere rolstoel heb gezeten omdat we op vakantie waren in Turkije

En best wel moeite met opstaan had en andere houding.:)

Maar blijf wel alert nu.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp