Tecfidera en bijwerkingen

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Gebruikersavatar
D-Cheryl
Berichten: 1393
Lid geworden op: 22 nov 2011, 13:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door D-Cheryl »

Ik heb een heel rustig weekend gehad: ondanks de verhoging van 120mg naar 240mg tot nu toe geen bijwerkingen.

Sinds die ene forse flush na de eerste tablet en 2x diarree in de eerste week, nergens last van.
En nu hopen dat het ook werkt! :)
Gebruikersavatar
r_de_ruiter
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 jul 2015, 05:39

tecdifara

Bericht door r_de_ruiter »

graag voor de tecdifara gebruikers jullie ervaringen,zowel positief als negatief.

vooral als je er mee begint,binnenkort ga ik ook hiermee beginnen.
Gebruikersavatar
Klick
Berichten: 4492
Lid geworden op: 15 apr 2016, 09:42
Locatie: jaar ms

Bericht door Klick »

Ik doet t er goed op!
Met de start 1 x de bibbers gekregen nu af en toe een flusch..
wittevlekken lijken na 1jr gebruik iets gekrompen te zijn.
energie is stabiel door de wk heen en beter als met de rebif. niet meer grieperig. het houdt de cognitieve achteruitgang niet tegen.
Mijn haar valt uit en blijft uitvallen. Vraag me af hoe lang dat doorgaat.
Iris J.
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 apr 2006, 22:00
Locatie: Brabant

Bericht door Iris J. »

Ik doe het er ook goed op, in t begin was ik wel moe en ik vond zelf dat het na een week of 10-12 ineens beter ging, was niet meer zo moe en had meer energie leek het.
heb af en toe wat flushings gehad, maar nu heb ik eigenlijk nergens last van.

de MRI na 1 jaar was onveranderd tov vorig jaar, Ik zelf vond het een goed teken, maar de arts had liever gezien dat het minder was geweest.
Bloeduitslagen zijn ook steeds supergoed. met de lymfocyten zit ik heel hoog, heb van mezelf al een hoge waarde dus dat komt nu wel goed uit.
Omdat er mensen zijn die moeten stoppen omdat de waarde te laag is.

Al met al ben ik super tevreden over Tecfidera!:D

Gebruikersavatar
AngelNoa
Berichten: 1603
Lid geworden op: 17 mar 2012, 19:23
Locatie: Omg. Rotterdam

Bericht door AngelNoa »

helaas was ik minder gelukkig...
5 weken lang hevige flushing van hoofd tot voeten, heftige maag- en darmklachten, waardoor ophogen niet eens gestart kon worden.
Brocacef en neuro hadden het nog nooit zo meegemaakt.
Moest dan ook stoppen en nu de neuro weet hoe heftig ik op meds reageer, zal ze me niet snel iets anders voorschrijven zei ze al.
Zou het ook niet willen op deze manier...:huilen:
Toeter
Berichten: 1253
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik ben geen neuroloog, maar ik vraag me af of je die conclusie zo snel kun trekken Angelnoa!

Tecfidera is wel echt berucht om zijn bijwerkingen. Bijna de helft van de gebruikers moet stoppen vanwege ondraaglijke bijwerkingen en ik heb nog nooit gehoord dat die mensen, dan ook geen andere medicatie kunnen gebruiken. Er zijn ook pillen die minder bijwerkingen geven, zoals gilenya.

@ r de ruiter: áls je bij de andere helft hoort die het goed verdraagt, kan het een goed werkend middel zijn met weinig bijwerkingen en goede effectiviteit. Ik heb nooit veel bijwerkingen gehad ervan.

Ik heb het er 3 jaar goed op gedaan. Nu gestopt vanwege zwangerschap en tecfidera heeft ook een laag rebound-effect: je krijgt niet meteen een shub als je stopt. Ik heb ook geen shubs gehad na het stoppen.
Sunshine81
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2019, 20:06
Locatie: Ewijk

Bericht door Sunshine81 »

Vorige week dinsdag gestart met 2 x daags 120 mg, morgen naar 2 x daags 240 mg ophogen.

Tot nu toe eerst heftig flushen maar steeds minder, maagpijn wisselend, begon met knallende hoofdpijn na inname maar nu steeds minder.

Wel meer last van rechter oog (ontstoken oogzenuw), meer flikkeringen?

Morgen dus dubbele dosis; spannend!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
D-Cheryl
Berichten: 1393
Lid geworden op: 22 nov 2011, 13:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door D-Cheryl »

Ik ben na 3 weken naar de 2x240mg gegaan: mijn neuroloog laat patiënten wat langer op de 2x120 zitten.
Daarna had ik alleen de eerste ochtend fikse diarree. Nu ongeveer 1-2 keer in de week, plus af en toe een lichte flush. Wat jeuk en kriebels.

Succes morgen, bij mij is het geheim echt een goede bodem in de ochtend!
Yoghurt of kwark is niet genoeg, brinta of havermout wel, of 2 boterhammen. :)
Gebruikersavatar
Klick
Berichten: 4492
Lid geworden op: 15 apr 2016, 09:42
Locatie: jaar ms

Bericht door Klick »

het viel mij echt mee de oveerstap naar volledige dosis.

ik nam in het begin mijn tec met de lunch met het ontbijt rommelde ik maar wat. hierdoor zaten de pillen wat dicht opelkaar qua inname en dat was niet heel prettig voor mijn maag.
sinds ik het met een eiwitreepje als ontbijt sochtends neem is allles beter.. ja af en toe een flush..en haaruitval maar verder geen diaree of maag problemen.
succes!!
Iris J.
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 apr 2006, 22:00
Locatie: Brabant

Bericht door Iris J. »

Mijn schema met ophogen was dat ik pas de zevende week begon met 2 x 240 mg dus de volledige dosis.
Dit deden ze altijd zo in Sittard zei mijn verpleegkundig specialist tegen mij, hadden goede ervaringen met langzaam opbouwen.

Ik heb helemaal geen moeite gehad met de dubbele dosis verder, heb nu zo rond de middag weer wat meer last van flushig, van de zomer eigenlijk zo goed als geen last gehad ervan.

soms meen ik dat ik wat meer last van haaruitval heb, niet zo extreem als sommige mensen maar toch meer als voorheen.
ook geen last van mijn maag verder.

Veel succes morgen Sunshine81:D
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp