Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ritalin tegen vermoeidheid

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
juutje71

Ritalin tegen vermoeidheid

Bericht door juutje71 »

Hallo Lieve MenSen,
Omdat ik erg veel last heb van vermoeidheid, heeft de neuroloog voorgesteld om met Ritalin te gaan beginnen. (Niet de "echte" ritalin, maar een alternatief). Ik vind dit nogal wat, daarom mijn vraag aan jullie: zijn er mensen die ook een soort van Ritalin gebruiken om vermoeidheid tegen te gaan? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Een hartelijke groet,
Judith
eendje

Bericht door eendje »

Ik weet wel dat Ritalin de bijzondere werking heeft dat mensen met ADHD er rustiger worden en mensen zonder ADHD juist energieker, dus misschien zou het wel goed kunnen werken.....
Ik hoop dat iemand hier er ervaring mee heeft.
josfromglos

Welkom Juutje

Bericht door josfromglos »

Welkom Juutje

Ik heb jarenlang Modafinil gebruikt Juutje, dat zowel in Nederland als in Groot-Brittannië tevreden resultaten blijkt te geven mbt de bestrijding van fatigue (ook al is het van oorsprong bedoeld voor apnoea).

Onlangs heb ik het gebruik overigens tijdelijk gestaakt omdat het niet samen lijkt te gaan met Citalopram (?).

Ik ben wel van plan om het binnenkort weer te 'reinstalleren' om de scherpe kantjes van 'fatigue momenten' af te halen.

Ik heb trouwens geen ervaringen met Ritalin.
Joanna

Bericht door Joanna »

[COLOR="Indigo"][B]
Het is precies zoals Eendje omschrijft. Als je geen ADHD hebt werkt het als energieboost.

Een vriend van mij die als psychiater werkt adviseerde me Ritalin eens te proberen.
Ik gebruik Ritalin als ik een dag eens heel veel moet doen.
En dan heb ik daar, dankzij de Ritalin, ook de energie voor.

Ik krijg dus gewoon Ritalin (Methylfenidaat). Ik weet niet of er varianten van zijn...
Het voordeel van Ritalin is (voor mij) dat ik het alleen kan nemen als ik het nodig heb
en dan werkt het ook onmiddellijk
Het is geen medicijn waarbij je een 'spiegel' moet opbouwen.

Let er wel op dat je dit middel niet na 14.00 of 15.00 uur 's middags neemt
want dan slaap je niet meer 's nachts...;)

Ik heb er geen bijwerkingen van en het werkt bij mij als een trein![/B][/COLOR]
juutje71

Bericht door juutje71 »

Dank je wel voor jullie reacties! Joanne, als je dan 1 genomen hebt, en je hebt energie genoeg om te doen wat je graag wilt doen, krijg je dit de volgende dag dan niet "dubbel" terug?
juutje71

Bericht door juutje71 »

Hallo Jos,
Wat zijn jou klachten dan mbt het samen gebruiken van Citalopram en Modafinil?
Ikzelf gebruik nl. Paroxetine, ook een soort anti depressiva. Ik vroeg me ook al af of dit wel samen gebruikt kan worden.
Hartelijke groet, Judith
lotus

Bericht door lotus »

Ritalin is zeker geen middel om rustiger te worden, het is een " upper" .
Het verhoogt de concentratie, de spanningsboog.
Het is een soort van pep middel.
Mijn zoon heeft het gebruikt maar hij had wel last van het zgn rebound effect. Wat inhield dat ie niet te genieten was als het pilletje was uitgewerkt.
Maar ik kan me ook voorstellen als je geen adhd hebt datmdat dan niet het geval is.
Misschien wel dat je dan extra moe bent?
Joanna

Bericht door Joanna »

[QUOTE=juutje71;804332]Dank je wel voor jullie reacties! Joanne, als je dan 1 genomen hebt, en je hebt energie genoeg om te doen wat je graag wilt doen, krijg je dit de volgende dag dan niet "dubbel" terug?[/QUOTE]


[COLOR="Indigo"][B]Gek genoeg heb ik daar niet echt veel last van.
Natuurlijk merk ik dat ik meer gedaan heb dan anders en ben ik daar de volgende dag moe van
maar ik heb dan ook meer dan anders / 'normaal' kunnen doen en dat was de bedoeling...;)

Ik zou trouwens wel een gesprek aangaan met de apotheker of Ritalin en jouw antidepressivum elkaar wel verdragen...[/B][/COLOR]
Ekster

Bericht door Ekster »

Ik heb het een paar weken gebruikt. Had er enorme buikpijn en hoofdpijn van en kon niet meer stil zitten.

Wat een onrust en wat een onprettig gevoel. Daarbij voelde ik me nog steeds moe.
jootje69

Bericht door jootje69 »

mijn vriend gebruikt het sinds kort ivm ADD, en dat maakte mij ook nieuwsgierig. Ga het toch eens voorleggen aan de arts.

Succes met je beslissing Juutje!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp