Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Gilenya

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Misschien heeft iemand hier nog iets aan... Vanwege mijn uitbraak van gordelroos, heb ik contact gehad met de diëtiste van MS-Anders. Helaas kon dat niet op het forum zelf ivm de zomerstop, daarom plaats ik het hier nog even.

Ik at al een tijdje koolhydraatarm, en gebruikte dus veel noten, pitten, zaden en eieren als vervangende voedingsmiddelen. Deze zijn echter rijk aan arginine. En laat dat nou een voedingsbodem zijn voor het herpesvirus....

Bij een verminderde weerstand bij dus o.a. gebruik van Gilenya, is het raadzaam om producten (of supplementen) met l-lysine te gebruiken, en iets minder producten met arginine te eten. Dat vermindert wellicht de kans op gordelroos als bijwerking....
Klick

Bericht door Klick »

ik gebruik ook relatief veel noten..
hoeveel noten mag je eten?
waar zit l-lysine zoal in?
doet dat l-lysine het arginine opheffen?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Wat interessant zeg! Daar denk je echt niet aan inderdaad en dat zijn allemaal dingen die je meer gaat eten, als je gezonder probeert te eten!

Wat goed dat je contact hebt opgenomen met haar!

Arginine:
Chocolade
Noten: alle noten zijn rijk aan arginine maar in het bijzonder pindanoten en amandelen. Ook pindakaas kan je best vermijden.
Linzen
Bonen en sojabonen
Vis en zeevruchten: in het bijzonder tonijn, zalm en garnalen, andere vis bevat een redelijk 'gezonde' verhouding arginine/lysine
Eieren
Tofoe
Volkoren graanproducten
Knoflook

Dit is zo'n beetje alles wat ik eet :eek:

Voeding met lysine:
Vis
Gevogelte
Zuivel: melk, yoghurt, eieren en kaas
Groente: snijbonen, erwten en linzen
Fruit: avocado

Linzen staan in beide rijtjes :???: gedn idee gekopieerd van internet.

@ leeuwtje: die virus bevorderende werking geldt dat voor alle virussen? Van herpes heb ik geen last, maar sinds ik mijn witte bloedcellen onderdruk krijg ik in de winter wel vaker verkoudheid en buikgriep. Misschien toch maar lysine slikken dan..
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Inderdaad waren dit de lijstjes die ik ook op internet vond. Volgens de diëtiste zou het gaan om de balans tussen l-lysine en arginine. Dus misschien dat je met méér l-lysine, ook méér arginine kunt gebruiken?? Dat durf ik niet te zeggen....

Er zijn ook heel veel supplementen l-lysine te verkrijgen. Een zoektocht op diverse fora leerde mij dat je dan wel de zuivere vorm moet hebben, omdat veel soorten toevoegingen bevatten. Die van voorheen De Tuinen schijnt goed te zijn?? Ik ga op zoek!

Zelf vermijd ik zuivel, dus dat hele rijtje valt al af. En ik zag eieren staan bij zowel l-lysine, als bij arginine (evenals de linzen inderdaad). Dus dat is nog even het uitzoeken waard. Ze heeft aangeboden contact op te nemen voor een persoonlijk consult, wellicht doe ik dat nog een keer!

@Toeter: het schijnt echt specifiek voor herpes te zijn, die voedingsbodem. Maar sowieso is je weerstand lager, en kun je dus vatbaarder zijn voor alles.
Klick

Bericht door Klick »

dat zit dus in best wel veel..
ik ga op onderzoek, mijn noten consumptie is best wel hoog.. zuivel raak ik niet aan..

dit is wel een apart topic waard ;)
Job

Bericht door Job »

Ik heb een uitbraak van voetwratten. Al een jaar onderhand. Van alles geprobeerd maar ze gaan niet weg.

Ze worden nu wekelijks aangestipt met azijnzuur. Daarbij is er een onrustig plekje van mijn schouder weggehaald op 2 juli. Het plekje bleek onschuldig maar de wond is nog steeds niet dicht en bovendien ontstoken. Nu aan de antibiotica. Ik geef de schuld aan de Gilenya. Wratten zijn ook een virus. Misschien moet ik ook wel aan mijn voeding sleutelen.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=Klick;1109994]

dit is wel een apart topic waard ;)[/QUOTE]

Bij deze gedaan! ;) [URL="https://www.msweb.nl/forum/showthread.p ... ost1110013"]Zie hier[/URL]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp