Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Metypred infuus 1000mg

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Köln1985

Metypred infuus 1000mg

Bericht door Köln1985 »

Hallo allemaal,

Ik gebruik de zoekoptie maar helaas geen resultaat . Begin te vermoeden dat in Nederland dit anders heet maar hier in Duitsland noemen we het metypred.

Ik zit nu aan mijn 2de infuus in 1 maand tijd. Eerste keer prednisolon 4 dagen a 1000 mg per dag en nu wil hij me wat sterkers geven. Genaamd metypred. Hij had het over 25% sterker dan prednisolon en laat een sterke metaal smaak achter schijnbaar.

Is dit dan methylprednisolon? Want meende me te herinneren dat dat juist op mijn flesje stond in het zh tijdens de 1ste stootkuur.
Cortezon, methylprednisolon stond erop.

Zijn er mensen waarbij de eerste kuur niet aansloeg en daarna nog eentje eroverheen hebben gekregen tijdens een flinke schub?

Hoop dat iemand ervaring heeft met meerdere stootkuren zo kort op elkaar want ik heb echt geen idee. Krijg het idee dat ik een hoop rotzooi in me gespoten krijg zonder dat ik het idee heb dat het wellicht helpt. Want als ik mijn functies terug krijg over een jaar weet ik echt niet of ik wel de prednisolon stootkuren daaraan te danken heb. Dacht juist dat deze voor direct resultaat waren?
Binnen enkele dagen/weken.

De prednisolon ben ik vooral heel moe van geworden. Heb tijdens de schubs al last van enorme m.s. vermoeidheid kan ik echt niet vergelijken met een beetje moe zijn van vroeger. Maar met prednisolon ben ik echt een zombie. Ik loop en beweeg zelfs vertraagd. Niet vooruit te branden. Met spul 25% sterker vraag ik me af wat me te wachten staat. Zeker met een kuur van vandaag 1000 mg pred en vanaf morgen 4 dagen metypred.

Hopelijk mensen met ervaring die dit ook kennen/gehad hebben.

Alvast bedankt!
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Methylprednisolon (op het forum ook wel te vinden als 'gewoon' prednisolon, of predkuur), is inderdaad de kuur die vaak met 1000 mg per 3 of 4 dagen (of 5x 500 mg) wordt gegeven bij een schub. Het zou dus heel goed kunnen dat het 'bij jullie' medypred wordt genoemd.

Ik heb er maar een gehad dus kan je niks over snel opeenvolgende kuren vertellen, maar misschien kan je zo wat gerichter zoeken.
Sara

Bericht door Sara »

Dag Köln,

nooit van gehoord, maar ik kan 't niet laten om te googlen :).

Google vond geen medypred, maar wel metypred; ik denk dat dat 't spul is dat je neuroloog bedoelt:

Metypred is een vórm van methylprednisolon, nl. methylprednisolon acetaat, en wordt ook wel depo medrol genoemd.

De methylprednisolon die in Nederland meestal wordt gebruikt is solu medrol, volgens mij.

Alle methylprednison zijn kunstmatige bijnierschorshormonen, die je krijgt om ontstekingen te remmen.

Er is dus weinig verschil tussen die twee kuren. In Nederland wordt ook wel es een tweede kuur methylprednisolon gegeven, kort na de eerste als die eerste niet geholpen heeft. Maar dan gewoonlijk weer met hetzelfde.

Dit is een Engels wikipedia-artikel over 'methylpredisolon' [url]https://en.wikipedia.org/wiki/Methylprednisolone[/url].
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Dank jullie wel en ga direct het even aanpassen. Al die medische termen ook zie zowat scheel ervan.
Opslaan in het geheugen kan een zware opgave zijn :D

Heb de link gelezen interessant! Zeker het feitje van de mazelen en de waterpokken uit de weg lopen. Heb namelijk nog nooit waterpokken gehad net als mijn kinderen niet. Altijd gehoopt dat er eentje mee thuis kwam zodat ik het maar gehad kon hebben al zijn ze geen pretje op latere leeftijd. Maar helaas vaak zat uitbraken op school maar mijn kids kwamen er nooit mee thuis.
Maar dit stootkuurtje absoluut geen gouden combinatie met de mazelen of waterpokken. Goed om te weten!
En bedankt dus hiervoor.

Ik had inderdaad al vaak en op veel sites gelezen dat nederland vaak 3 dagen a 1000 geeft of 4x 500. Kreeg hier direct 4x 1000 en nu dus het nog ff wat zwaardere spul. Ze zijn wel gul hier moet ik zeggen :haha:

Ga eens ff opzoeken of ik wat bijwerkingen erover kan vinden. Want rij mezelf dagelijks naar de praktijk voor het infuus. Gaat prima zolang het prednisolon is 1 dag daarna zombie dus mss ook geen wijsheid. Vlieg gewoon ff tussendoor erheen als ze naar school zijn maar wel met mijn jongste dus wil zeker weten dat rijden een optie is anders ga ik pas in de middag aan het infuus met een oppas thuis.
belladonna

Bericht door belladonna »

Mijn 1e en 2e schubs waren bij mij ook binnen 6 weken en beide keren kreeg ik een prednison kuur, 5 x 500 ml

De eerste keer snel resultaat en behalve de 4e huildag,
ik leek wel een kraamvrouw, verder geen klachten.

De 2e kuur was een hel, vreselijke hoofdpijn waar ik
agressief van werd , alles was me te veel.

Ik heb mezelf beloofd dit nooit meer te doen, 2 zo kort op elkaar.

Heel veel succes , ik hoop dat je snel hersteld
Maar wees je wel bewust dat als je minimaal herstel hebt dat je waarschijnlijk in de secundaire fase beland bent.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Hallo,

Ik heb geen ervaring met opeenvolgende kuren, maar ik moest door je verhaal aan dit interview denken dat ik laatst zag in het vitamine D topic: [url]https://youtu.be/EsTbP-HvhLg[/url]

Daar vertelt de neuroloog over een onderzoek waaruit blijkt dat een kuur solumedrol 25% beter werkt als je vitamine D-waardes goed zijn.

Zijn jouw vitamine D waardes recent nog getest?

Sterkte met je klachten en de kuur
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik kreeg een paar jaar terug een kuur vanwege een schub, en werd 4 dagen na beëindiging hiervan ineens blind aan 1 oog. Dat was dus een schub op een schub... Ik heb toen 2x 3 dagen kuur in 2 weken tijd gekregen. Niet fijn, maar mijn zicht is wel volledig hersteld. Dus ja, denk dat het in mij geval wel slim was om te doen. Maar liever geen kuur dan wel hoor, blijft mijn mening! Ik heb enorm veel bjwerkingen van de pred.
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Ja begrijp ik leeuwtje. Heb het topic gelezen van de 'spontane botbreuken' volgens mij heet het osteapathrie? Sorry nog steeds aan het leren echt zoveel ziektes die mensen overal aan over hebben gehouden. Ik schrok van de snelle reacties van iedereen en de meldingen dat ze allemaal predkuren en methylprednisolon stootkuren gehad hebben.

Ik ben overigens niet op vitamine waarden getest Toeter. Zou echt niet weten wat mijn d waarde is en b12.
Ben geen fruit liefhebber alleen groente dus vitamine is denk ik sws wel tekort bij mij.
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Belladonna dat lijkt me vreselijk. Ik heb vaak migraine sinds een jaar of 5 en het went nooit. Eenmaal hielp geen enkele pil meer tegen de migraine en zat ik een nacht misselijk op de wc te wachten tot ik mss de migraine eruit kon krijgen maar dat lukte ook niet. Ik blokkeer overgeven namelijk geestelijk. 1 van mijn vele talenten ahhahaha grapje maar blokkeer het echt zelf zo haat ik dat.
Heb na 6 uur lang een oxacepam van mijn broer ingenomen een kwartje. Dat spul legt een mens 36 uur plat. Kwartje was genoeg. Binnen1 seconde voelde ik mijn hersenen ontspannen en de hoofdpijn weg trekken. Wonderpilletje :haha:
En onthoudt dat altijd. Logisch want oxacepam is om de hersenen plat te leggen bij iemand zoals een schizofreen. Het relaxt de hele boel binnen letterlijk 1 minuut. Ik las idd de bijwerking hoofdpijn bij pred en onthoudt het dan ook zeker dat als niks helpt ik toch een kwartje oxacepam neem. Heb het gelukkig maar 1x hoeven te gebruiken. Maar het is mss voor sommige hier een fijne tip.
belladonna

Bericht door belladonna »

Kokos neutraliseert die vreselijke smaak.
Geen melkproducten nemen, dat maakt het erger.

Ik heb ook 3 schubs gehad in 4,5 maand tijd .
Maar ja bij de derde kreeg ik er niets voor.
3,5 week plat op bed zonder licht en geluid, wat een hel.
Maar ja 2 , maximaal 3 kuren per jaar anders vernietig je teveel goede cellen en kan het ook je lever en nieren aan tasten.

Heel verleidelijk om nu van alles in te gaan halen nu je die boost hebt.
Maar krijgt de prednison zo wel optimaal de kans
om zijn werk te doen ? ???

Tip ; start een dagboekje om je gedachten op een rijtje te krijgen.
En ik kan je vertellen dat het heel bijzonder is om dit later nog eens terug te lezen.
Sluit je verhaal altijd opbouwend en positief af ...

Wees je bewust dat je leven nooit meer hetzelfde gaat worden
en dat je keuzes moet gaan maken.
Je zal zuiniger om moeten gaan springen met je lijf en energie.
Waar zitten je energie lekken ? Personen/ activiteiten /situaties...
Kun jij hierin iets veranderen ???

Doe je dit niet, zal je MonSter je straffen, hij zal altijd op je letten..
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp