Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

UPDATE Fokuswonen: Cliënten klagen steen en been over hulporganisatie Fokus

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
june

UPDATE Fokuswonen: Cliënten klagen steen en been over hulporganisatie Fokus

Bericht door june »

Ik kan niet slapen met deze hitte, vandaar dat ik nog lekker met de balkondeur open op het forum zit.

Bixi, Easyjet en anderen: De Amsterdamse krant Het Parool heeft een heel artikel over de wantoestanden bij Fokuswonen in de stad!!!

Bixi en Easyjet, jullie zijn niet de enigen die klagen over Focus, het regent klachten over Fokuswonen in Amsterdam. Maar NIET alleen in Amsterdam. Ook in andere steden .

Het personeel is niet of slecht opgeleid om zorg te verlenen. Men heeft geen verzorgenden niveau 3 in dienst: te duur. Dus verpleegkundigen niveau 4 of 5 zijn er helemaal niet.

Complexe hulpvragen besteedt Fokus uit aan een thuiszorgorganisatie. Die hebben deze geschoolde medewerkers wel in dienst.

Hieronder volgt het artikel dat vandaag in de krant Het Parool stond:

"Cliënten klagen steen en been over hulporganisatie Fokus.

Gertjan Vercouteren lag zestien uur in zijn eigen ontlasting en braaksel vanwege een meningsverschil met hulporganisatie Fokus. Er zijn meer incidenten geweest

Mijn billen waren aan gort en er hing een lucht, dat wil je niet weten," zegt Gertjan Vercouteren, een 65-jarige ex-piloot met fysieke pech. "Ik heb ze opgepiept, maar ze wilden niet helpen. Ik mis een onderbeen, ben zwaar diabeet en kan zelf helemaal niks. En toch lieten ze me liggen."

Ze, dat zijn medewerkers van Fokus in de Wethouder Eduard Polakstraat in Zuidoost. Ze zijn in dienst van een organisatie die 24 uur per dag oproepbaar zou moeten zijn voor assistentie. Maar soms weigeren ze.

Er waren honden in huis, dat klopt, zegt Vercouteren. En officieel mogen medewerkers dan hulp weigeren, want sommigen zijn bang voor honden. "Maar ik kan die beesten toch niet naar buiten sturen in mijn poepbroek."

Mishandeling

Ook in een ander Amsterdams woonblok van Fokus klaagt een bewoner. "Ze lieten mij uren in bed liggen, terwijl ik me niet kan omdraaien. Zonder eten of drinken, ik kon niet naar de wc. Ik heb de politie gebeld. Dit is mishandeling."

De bewoner had niet ingestemd met de aanwezigheid van een personeelslid dat moest worden ingewerkt. Weigeren mag niet van Fokus, want het is de enige manier om het personeelsbestand op peil te houden.

Zo zijn er meer incidenten geweest. In 2013 schreef de Inspectie voor de Gezondheidszorg een scherp rapport, al is de situatie volgens de Inspectie nu verbeterd.

Vóór 2013 werd echter niet voldaan aan de kwaliteits- en veiligheidseisen. Cliënten hadden te weinig te zeggen over de zorg. En er was te weinig deskundig personeel.

Met onderzoeksplatform Follow The Money onderzocht Het Parool recente pijnpunten.

Groot verloop

Veel ontevredenheid gaat nog steeds over de kwaliteit van het personeel, waaraan weinig eisen worden gesteld. Een zorgopleiding is niet verplicht.

Iemand met halve opleiding autotechniek en een verklaring omtrent het gedrag kan na interne cursussen bij Fokus aan de slag.

Het verloop is groot: zo'n twintig procent per jaar. Wie net begint, krijgt een deelcontract en kan daardoor maar weinig uren maken. Het uurloon ligt tussen de 10,94 euro en 15,69 euro bruto per uur.

Door een bezuiniging van 6,5 miljoen is bovendien tachtig procent van de managers verdwenen - en dat zijn de mensen die moeten toezien op het goede contact tussen hulpverlener en cliënt.

Gehandicapten die zelfstandig willen wonen hebben nauwelijks een alternatief: Fokus is monopolist

Het komt soms voor dat cliënten bepaalde medewerkers weigeren. Omdat ze geen zin hebben in een nieuweling, of omdat ze twijfelen aan hun capaciteiten.

Soms wordt de hulp nu eenmaal heel persoonlijk - cliënten moeten soms een klysma, of onder de douche worden gezet.

Onhaalbaar

"Als een medewerker wordt geweigerd spant Fokus zich tot het uiterste in een oplossing te vinden," zegt bestuursvoorzitter Okko Jongsma.

"Maar als cliënt medewerkers blijven weigeren, moeten wij meer personeel aannemen om de bezetting op peil te houden.

Dat is onhaalbaar. Dan kunnen we niet blijven bestaan." Dus dan stopt de hulpverlening.

In 2015 tikte de rechter Fokus daarvoor echter op de vingers. Eenzijdig opzeggen mocht Fokus niet bij een casus in Eindhoven, zo luidde het vonnis. Fokus en cliënt moesten samen een oplossing zoeken. Dat gebeurde.

Veel ontevreden cliënten durven echter niet naar de rechter. Gehandicapten die zelfstandig willen wonen hebben nauwelijks een alternatief: Fokus is monopolist.

"De andere optie is het verpleeghuis," zegt Vercouteren. "Daar heb ik ook gezeten. Dat vond ik de hel."

Daarbij komt dat Fokus nauw betrokken is bij het huurcontract: de cliënten krijgen de huurwoning omdat Fokus bemiddelt bij de woningbouwcorporaties.

"Als ik kritiek lever, verlies ik mijn huis," zegt de cliënt die de politie belde.

Uitgescholden of gediscrimineerd

Maar dat is onzin, zegt Jongsma. "We zoeken dan met cliënt en corporatie naar een andere woning." Wel erkent hij dat er frictie is tussen cliënten en medewerkers, al lopen er volgens hem slechts tien klachtenprocedures, op 1400 cliënten.

De onafhankelijke vertrouwenspersoon ziet 75 klachten per jaar.

Op het verhaal van Vercouteren wil Jongsma niet ingaan.

In algemene zin zegt hij wel dat medewerkers hulp mogen weigeren ('als ze ernstig en bij herhaling worden uitgescholden of gediscrimineerd'), maar dat ze cliënten nooit 16 uur in ontlasting en braaksel mogen achterlaten.

Mariëtte Swagerman, buurvrouw van Vercouteren en multiplesclerosepatiënt, is ex-cliënt van Fokus. Ze vond een alternatief. Ze heeft nog een Fokuswoning, maar koopt zorg in met een persoonsgebonden budget (pgb).

Dat is riskant. Als ze zieker wordt en niet meer zelf kan plassen, volstaat het pgb niet om 24 uurszorg te kopen. Dan rest het verpleeghuis.

Wat is Fokus?

Fokus is een Zweeds concept dat mensen met een lichamelijke beperking regie moet geven over hun leven. Fokus, gefinancierd vanuit de Wet Langdurige Zorg, werkt samen met woningbouwcorporaties.

Die leveren vijftien aangepaste woningen in één woonblok, en een appartement voor Fokus. Zodoende zijn medewerkers 24 uur per dag paraat. Communicatie gaat via een intercom.

Fokus levert geen medische zorg, maar helpt bij dagelijkse verrichtingen als wassen, toiletbezoek en eten. De cliënt bepaalt hoe, wanneer en waarbij Fokus helpt.

Fokus bestaat sinds 1979, heeft 1400 cliënten en 2400 medewerkers. In Amsterdam zijn er woongroepen in Zuidoost, Oost, Zuid en Osdorp".

Bron: Het Parool.

Ik sprak met iemand die in een andere plaats woont. Ook daar regent het klachten over Fokus wonen, met vergelijkbare problemen.

Ik vind dat de politiek hier dient in te grijpen. Bixi helemaal alleen en hulpeloos achtergelaten!! Zonder eten en drinken. Sorry maar dit [B]kan[/B] toch niet?

En waarom komen andere zorgverleners zoals huisartsen, fysiotherapeuten, enz. niet in aktie? Waarom melden zij deze wantoestanden niet? En waarom grijpt de Inspectie niet in?

[B]IK[/B] bepaal wie er aan mijn lijf komt! En dat is niet iemand met een halve opleiding autotechniek en wat simpele cursusjes bij Fokus.

Hoe zit het met de aansprakelijkheid? Fokus beschikt niet eens geschoold personeel dat bevoegd is voor werken in de zorg.

Mensen, ik zou nog maar eens heel goed nadenken over wonen in een Fokuswoning als er niet heel snel drastische verbeteringen worden doorgevoerd.
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

Dank je voor dit artikel, ik ga mijn inschrijving op de wachtlijst misschien afzeggen, of in ieder gevel dit goed in de gaten houden!
Sara

Bericht door Sara »

Op twitter laat Fleur Agema en screenshot van dit topc zien: [url]https://twitter.com/FleurAgemaPVV/statu ... 4452744192[/url]

Ik hoop echt heel erg dat deze publiciteit gaat helpen!
nora † 26-06-2020

Blogger Geert-Jan

Bericht door nora † 26-06-2020 »

Blogger Geert-Jan

Kennelijk is het niet in allle Fokuswoningen 'beroerd'.

Onze Blogger' Geert Jan woont ook in een Fokus-woning - in Zwolle -
maar hem hoor je er nooit over. .....
june

Bericht door june »

Ik ben het helemaal eens met Easyjet. Het feit dat hij er niets over zegt wil niet zeggen dat het probleem niet bestaat.

Er zijn misschien in het complex waar Bixi woont ook mensen die zeggen dat ze daar fantastisch wonen en helemaal geen klachten hebben. Maar men laat Bixi wel alleen en hulpeloos achter zonder eten en drinken!!!
june

Bericht door june »

Dank u wel mevrouw Fleur Agema dat u aandacht vraagt voor de problematiek bij Fokus wonen.
wilm

Bericht door wilm »

Heb 2 mensen gevraagd die in apart fokus in nederland wonen
en had hun nooit over problemen gehoord

Vroeg nu hoor hier veel klachten over fokus, zijn er bij jullie ook
en toen kwam er wel naar buiten

Dus er speelt veel meer

Maar betreft zwakke groep mensen is die hun mond niet open durft doen, ws mede doordat ze geen andere keus hebben als ze uit hun woning worden gezet (zorg hun wordt gemeden)
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

Over op straat staan gesproken:

Iemand die ik ken was er slecht aan toe, Fokus kon geen verpleegkundige hulp bieden, alleen verzorgende.
Dus persoon gedwongen eruit gezet en verhuisd naar soort verpleeghuis.
Nu blijkt persoon te 'goed' te zijn voor verpleeghuis, want e.e.a. is weer opgeknapt. Hadden ze op moeten wachten natuurlijk.

Terug naar Fokus is niet mogelijk geloof ik, trouwens je blijft niet eeuwig verhuizen? Zelf kun je niets meer, ben je weer afhankelijk van anderen, wat denken ze wel?

Wat als je qua verpleging en verzorging er soms net tussen valt?

En ook zoiets, je wordt meteen in een hele andere gemeente 'gedumpt', weg van al je bekenden en je eigen ziekenhuis. Wekelijks heen en weer is er bij de Valys niet bij, km's zijn snel op!
june

Bericht door june »

Dit begrijp ik niet helemaal Simone. Als Focus de benodigde zorg niet kan leveren omdat zij daar de mensen niet voor heeft, dan wordt die zorg uitbesteed aan een thuiszorgorganisatie.

De thuiszorgorganisatie is verplicht om mensen in dienst te hebben die complexe zorg kunnen verlenen. En er werken ook wijkverpleegkundigen, dat zijn tegenwoordig HBO-Verpleegkundigen.

In dit geval is de complexe zorg dus niet (tijdelijk) door Fokus uitbesteed aan een thuiszorgorganisatie? Raar. Want je komt tegenwoordig niet meer zo snel in een verpleeghuis. Dan moet er echt wel het nodige aan de hand zijn.

En in dit geval genas betrokkene weer en is nu 'te goed' voor het verpleeghuis. Maar was er dan niemand die deze prognose kon geven voordat zij moest verhuizen? Een arts? De wijkzuster?
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

Precies weet ik het ook niet maar diegene had geen hulp meer van Fokus en alles alleen van de verpleging, en dan mag je niet in Fokus blijven wonen.

Schijnbaar was er niemand die het heeft tegengehouden om haar verplicht te laten verhuizen naar een woonvorm met meer verpleging.

Achteraf is gezegd dat het niet zo had gemogen, maar ja, achteraf....
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp