Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tecfidera of Mavenclad

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Helene 1

Tecfidera of Mavenclad

Bericht door Helene 1 »

:ogen:Hallo,

Lang geleden dat ik hier geweest ben (2015), Wilde toch maar weer eens rondneuzen hier.

Na lang geen shubs gehad te hebben hen ik nu een predkuur gehad omdat er eentje bezig was mijn ruggenmerg te vernielen :(

Nu kom ik in aanmerking voor medicijnen, en ik mag kiezen tussen tecfidera of mavenclad.

Werking is allebei hetzelfde, alleen mavenclad is nieuw.

Iemand ervaring met de laatste?

alvast bedankt voor het meedenken:ogen:
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik vind het feit dat de werking is dat het lymfocyten vernietigt een beetje eng.

Bij tecfidera worden de lymfocyten ook lager, maar dat is een bijwerking, die ook mee kan vallen. Bij mavenclad is het de werking en staat erbij dat je infectie gevoeliger wordt.

Bij tecfidera kun je stoppen als je last krijgt van bijwerkingen zoals infectiegevoeligheid . Bij mavenclad zit de hele dosis er dan al in en moet je je tijd uitzitten.

Ik doe het zelf goed op tecfidera. Dit zijn wat vragen en twijfels die bij me opkwamen na wat info over mavenclad gelezen te hebben.

Succes met kiezen!
Helene 1

Bericht door Helene 1 »

Dank je wel Toeter,

Het bloedonderzoek bij maveclad is ook uitgebreider, HIV en TBC

Ik hoorde dat in Sittard hele goede resultaten zijn en ook dat je van tecfidera naar maveclad kan maar andersom nog niet duidelijk is.

Desondanks vind ik de keuze moeilijk, heb al 30 jr. ms en zit in elektrische rolstoel

boven de gordel werkt alles prima maar onder niet, ik wil dat het dus grondig aangepakt word:D
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Tecfidera remt meer, volgens de onderzoeken.

Mavenclad 60% en tecfidera 70%, dus als dat je uitgangspunt is, zou tecfidera voor de hand liggen.

Ik zou pas voor mavenclad gaan als er geen andere opties waren. Het klinkt behoorlijk heftig! Zeker dat je het inneemt en dan 6 maanden moet wachten tot het uitgewerkt is. Straks krijg je heftige bijwerkingen...
Klick

Bericht door Klick »

mavenclad klinkt voor mij ook eng...
tipje: check de app fk (is van de overheid, alle medicijnen staan er in, bijsluiter..artsen gebruiken het ook.. symbooltje van de overheid die blauwe staat in het logo)
Henrike

Tecfidera!

Bericht door Henrike »

Tecfidera!

Ik gebruik Tecfidera. Heel langzaam opgebouwd, want ik heb nog al last van de bijwerkingen. In januari 2016, vlak na mijn diagnose, begonnen met Tec, maar daar snel mee gestopt vanwege opvliegers (flushing), diarree, zere maag en beroerd voelen. Toen overgegaan op copaxone spuitjes dagelijks, maar deze bleken niet sterk genoeg voor mijn MS. Toen weer naar Tecfidera in oktober 2017, omdat beide neurologen erg enthousiast en tevreden waren over dit spul.
Ik heb een opbouwschema van 5maand gehanteerd. Naast de Tec neem ik ook dagelijks een maagbeschermer en een lichte bloedverdunner. Ook een volle maag helpt, vooral zuivel helpt de maag koelen.
Ik weet niet of de Tecfidera helpt; alle medicatie is immers preventief.. Ik merk dat mijn lichaam na een periode van een paar maand, echt wel went aan de medicatie. Voor de rest is het gemakkelijk innemen. Ook vind ik het fijn dat je snel kan stoppen met de medicatie, bijvoorbeeld als er nog een kinderwens is. Ook een pilletje vergeten is niet het einde van de wereld.
Blade

Bericht door Blade »

Hallo, ben ook al een tijd geweest, maar mijn laatste MRI bleek niet goed te zijn en mijn neuroloog wil me op andere medicatie zetten. Ik zit nu aan de Tecfidera, maar deze is dus blijkbaar niet sterk genoeg, want er was weer een actieve ontsteking te zien op de MRI. Hij wil me nu op de Mavenclad (zijn voorkeur) of Tysabri of Orevus (laatste 2 via infuus). Ik ben me dus een beetje aan het inlezen over de Mavenclad. Ben me ten 1e rot geschrokken van de prijg :eek: :eek: en ten tweede is het blijkbaar best heftig spul. Moeilijke keuze dus weer
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Meer dan 30.000 euro voor 1 kuur....

Maarja ik zit met de tecfidera van 2500 per maand ook al aan de 30.000 per jaar...

Hoe lang slik je nu tecfidera Blade? Had je ook klachten van die actieve ontsteking?

Vervelende keuze voor de boeg! Sterkte!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Tsja, moet je meteen veranderen bij 1 nieuwe schub/ontsteking? Volgens mijn neuroloog wel, maar zelf denk ik: het is een remmer, geen geneesmiddel. Dus als dit de eerste nieuwe ontsteking is, is het nog maar de vraag of je zomaar moet overstappen. Ik weet natuurlijk niet hoe "erg" de MRI was en hoe lang je al Tec gebruikt.... Maar overweeg vooral voor jezelf waar je je fijn bij voelt!
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=leeuwtje-nl;1108840]Tsja, moet je meteen veranderen bij 1 nieuwe schub/ontsteking? Volgens mijn neuroloog wel, maar zelf denk ik: het is een remmer, geen geneesmiddel.[/QUOTE]

Apart hoeveel verschil er tussen neurologen zit. Ik blijf me er over verbazen.

Want het ligt dus maar net aan welke neuroloog je krijgt of je wel of geen remmers gaat gebruiken of niet, en dan ook nog welke remmer je voorgeschoteld (ik denk dan opgedrongen, maar dat denk ik :tralala: ) krijgt...

Mocht je toevallig een andere mening dan je neuroloog toegedaan zijn, moet je wel sterk in je schoenen staan om je eigen pad te volgen.
Dit zou eigenlijk niet moeten kunnen. :nee:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp