Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Welke medicatie gebruiken jullie?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Gab1

Welke medicatie gebruiken jullie?

Bericht door Gab1 »

Goedendag allemaal,

Ik ben gabriella en nieuw hier ;)

En meteen een vraag, ik heb nu 4 jaar ms en de eerste 4 jaar heeft het stil gestaan tot ik van de week weer na 4 jaar onder de MRI moest en ze hebben geconstateerd dat het actief is geworden. De neuroloog gaf aan dat ze het beter vond dat ik met medicatie ga starten . Veel formulieren mee gekregen met verschillende medicatie en heb nu een maand de tijd om te kijken welke mij het beste lijkt. Mijn vraag aan jullie is zijn hier toevallig mensen die al medicatie gebruiken en zo ja wat zijn jullie ervaringen met de medicijnen. Heb ook verhalen gehoord over THC/CBD (wietolie) maar werkt dat ook.

Hoop zo wat meer info te kunnen krijgen.
Job

Bericht door Job »

Ik ben begonnen met Copaxone. Ik was daar tevreden over in de zin van weinig bijwerkingen. Tecfidera leek mij geen fijn middel vanwege de opvliegers die je daar (vaak) van krijgt. Na een jaar werd duidelijk dat Copaxone voor mij niks deed en ging ik over op de tweede lijn.

Je moet denk ik voor je zelf bepalen of je liever pillen slikt of injecties wilt gebruiken. Die keuze is voor iedereen anders.
Dat geldt ook voor de bijwerkingen. De één heeft veel last en de ander niet of nauwelijks.
Ik heb geen ervaring met CBD olie. Volgens mij wordt het vooral gebruikt tegen pijnklachten en heeft het geen remmend effect op de MS zelf, maar ik kan er naast zitten.

Er zijn een aantal topics op dit forum over verschillende medicatie. Daar zou je eens rond kunnen kijken als je op zoek bent naar ervaringen.
Succes bij het maken van je keuze.
Knillis

Bericht door Knillis »

Welkom op het forum Gab 1. Als je meer wilt weten over medicatie bij MS is het misschien handig om via de zoekfunctie (rechts van het midden bovenaan) de informatie te vinden die je zoekt.

Er is (en wordt) al heel veel geschreven op dit forum over alle soorten MS remmers, de voors en tegens en er zijn ook discussies over waarom mensen er bewust voor kiezen (nog) geen medicatie te nemen.

Ga het eens proberen en je zult veel info vinden. Als het niet lukt gewoon even laten weten dan wil iemand je vast verder helpen. En blijf je met vragen zitten dan kun je ze altijd kwijt op het forum.

Succes en ik hoop dat je een voor jou passende medicatie vindt. Zelf heb ik alleen ervaring met Betaferon maar toen ik dat kreeg voorgeschreven was er bijna niets anders dus was het niet zo lastig een keuze te maken.
Patricia H

Bericht door Patricia H »

Er zou ook nog een nieuw medicijn op de markt komen: T20K, iemand iets van gehoord?
xAnnikax

Bericht door xAnnikax »

[QUOTE=Patricia H;1112597]Er zou ook nog een nieuw medicijn op de markt komen: T20K, iemand iets van gehoord?[/QUOTE]

Heb het even opgezocht en lees dat daar dit jaar meer over bekend gaat worden.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Job, op welk middel in de tweede lijn ben je overgestapt?

Even nieuwsgierig: ik heb rebif en copx gehad, mijn mijn neuro wil me eerst nog richting tec of aubagio hebben, mocht ik weer medicijnen gaan nemen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Het heeft allemaal voor en nadelen. Je moet je inlezen en beslissen waar jij je het beste bij voelt.

Tecfidera kan zich qua werkzaamheid meten met de tweedelijns middelen, maar je hebt 50% kans dat je teveel last zult hebben van bijwerkingen. Ook 50% kans dat je het prima verdraagt dus.
Job

Bericht door Job »

Ik gebruik nu 8 maanden Gilenya.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

CBD olie is een hulpmiddel tegen b.v. pijn en andere ongemakken van MS.

Het is geen remmer!
Gab1

Bericht door Gab1 »

Bedankt iedereen voor de reacties!!

Ik blijf me idd goed inlezen, ik heb nog een maandje de tijd ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp