Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vesicare

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Antoinette

Bericht door Antoinette »

Bedankt voor alle reacties. De berichten zijn nogal tegen tegenstrijdig. De één kan het verdragen, de ander juist niet.

Ik ga uitzoeken wat voor mij het beste werkt.
marjapuppit

Blaas

Bericht door marjapuppit »

Blaas

Ik gebruik ...niet schrikken maar liefst 3 medicijnen voor een overactieve blaas, nadat ik allerlei therapieën zoals botox, bekkenbodem PTNS, blaasspoelingen (die hielpen heel goed, helaas uit de verzekering gehaald).

Nu dus aan de pillen Betmiga 's ochtends , Vesicare en MinRin in de avond. Alleen tussen 17:00 en 22:00 heel erg veel aandrang en heel veel plassen dus. Veel drinken, weinig drinken geen merkbare verandering.
Geprobeerd om de volgorde van de pillen te veranderen alleen de MinRin niet. Ook niet geholpen.

Volgende maand weer een afspraak met de urologe.
Almond

Vesicare

Bericht door Almond »

Vesicare

Ik gebruik het ook al jaren. In het begin moest ik van de neuroloog 1 keer per jaar een nier en blaas echo laten maken. Dit ter controle. Er was nooit iets aan de hand, dus daar zijn we sinds twee jaar mee gestopt.

Ik catheteriseer voor het slapengaan. Dan moet ik er nog steeds 's nacht 1 of twee keer uit, maar dat is beter dan 4 of 5 keer.
ansje

Bericht door ansje »

Vesicare heb ik een aantal weken genomen maar dan plaste ik niet meer en kon geen stoelgang meer maken. Dan overgeschakeld naar Tovias. Hielp even maar toen niet meer. Dubbele dosis moeten nemen maar werd toen erg duizelig. Neem nu niets meer. Bij retentie sondeer ik. Ik ga plassen voor ik iets drink en dan een half uurtje erna. Ik neem veenbessenpillen en veenbessensap. Moet er s nachts tot 3 keer uit.
Maar voel me beter dan met medicatie en 4 x per dag sonderen.
Ik ben dan wel incontinent maar heb minder blaasontstekingen.
Botox is volgende stap volgens uroloog. Maar wordt niet vergoed dus wacht ik nog even mee.
Antoinette

Bericht door Antoinette »

Ik heb alle reacties gelezen, gewikt en gewogen en uiteindelijk besloten om voorlopig [B]niets[/B] te gebruiken.

Persoonlijk vind ik de nadelen veel groter dan de 'voordelen'. Dan iedere nacht er maar X uit. Dat is ook niet ideaal want zo krijg ik geen goede nachtrust. Maar ik slaap toch al onrustig door andere dingen die overdag te handelen zijn maar die de geest (meestal) 's nachts gaat verwerken.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Antoinette;1113561]Ik heb alle reacties gelezen, gewikt en gewogen en uiteindelijk besloten om voorlopig [B]niets[/B] te gebruiken.

Persoonlijk vind ik de nadelen veel groter dan de 'voordelen'. Dan iedere nacht er maar X uit. Dat is ook niet ideaal want zo krijg ik geen goede nachtrust. Maar ik slaap toch al onrustig door andere dingen die overdag te handelen zijn maar die de geest (meestal) 's nachts gaat verwerken.[/QUOTE]

wat je natuurlijk ook kunt proberen is sonderen
is de blaas leeg moet je er normaal een paar uur tegen kunnen (vooral als je bij het plassen de blaas niet kunt ledigen)
Antoinette

1207

Bericht door Antoinette »

1207

Dat is het overwegen waard. Ik ga me er eens in verdiepen. :bedankt:
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik katheteriseer al enkele jaren en inmiddels plas ik vrijwel altijd via de katheter omdat zelf plassen soms helemaal niet lukt maar als het wel lukt blijft de helft achter in de blaas en moet ik dus met een uurtje al weer.

Destijds begonnen op advies van de uroloog met twee keer per dag, ‘s morgens bij het opstaan en ‘s avonds voor het slapen gaan. Je bent er dan van overtuigd dat je blaas goed leeg is en je er dus een paar uur tegen zou moeten kunnen zonder aandrang te krijgen.

Voordat ik dit deed moest ik ‘s nachts minstens 3 x naar de wc en duurde het vaak wel weer even voordat ik weer sliep. Niet bevorderlijk voor de nachtrust.

Nu katheteriseer ik voor de laatste keer tussen 22.00 en 23.00 uur en wordt zo rond 04.00 uur wakker omdat ik aandrang heb. Om er ook dan verzekerd van te zijn dat de blaas goed leeg is katheteriseer ik ook op dat moment en kan er dan vaak weer tegen tot een uurtje of 7.

Ik gebruik sindsdien ook geen medicatie meer tegen een overactieve blaas.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp