Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wandelstok

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Christian

Wandelstok

Bericht door Christian »

Door de MS heb ik last van een ‘zwaar’ been. Traplopen is lastig maar ook afstanden lopen buitenhuis. Het liefst had ik een hulpmiddel gehad wat mijn been zou helpen optillen. Toekomstmuziek.... Zou ondertussen een wandelstok helpen? Ik zou graag weer verder als ca 500 meter willen kunnen lopen.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Een stok helpt z.w.z. al, je hebt een beter evenwicht en leunt er een beetje op zodat je gemakkelijker je been op kan tillen.

Probeer eens een rollator als je kan, probeer hem eens van iemand die er een heeft, er gaat een wereld voor je open.
Knillis

Bericht door Knillis »

Je zou misschien ook met je revalidatie arts kunnen overleggen of een EVO (enkel voet orthese) een oplossing voor het probleem kunnen zijn.
Saara35

Bericht door Saara35 »

[QUOTE=Christian;1121774]Door de MS heb ik last van een ‘zwaar’ been. Traplopen is lastig maar ook afstanden lopen buitenhuis. Het liefst had ik een hulpmiddel gehad wat mijn been zou helpen optillen. Toekomstmuziek.... Zou ondertussen een wandelstok helpen? Ik zou graag weer verder als ca 500 meter willen kunnen lopen.[/QUOTE]

Ik heb last van zware benen en ook spasme, ik gebruik elleboogkrukken. Misschien kan je dat ook proberen ? Je hebt dan meer steun.

🌸
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Christian;1121774]Door de MS heb ik last van een ‘zwaar’ been. Traplopen is lastig maar ook afstanden lopen buitenhuis. Het liefst had ik een hulpmiddel gehad wat mijn been zou helpen optillen. Toekomstmuziek.... Zou ondertussen een wandelstok helpen? Ik zou graag weer verder als ca 500 meter willen kunnen lopen.[/QUOTE]

voetheffer, wandelstok, krukken, scootmobiel rollator, rolstoel, ...
of een combinatie van allen. afhankelijk vd moment (wat, hoe voel je je,...
belladonna

Bericht door belladonna »

Beste Christian.

Je hoeft niet toe te geven aan hoe het nu is.
Ga met je doelen aan de slag bij de revalidatie arts.
En pak een gedeelte van jouw leven terug.

Ik kom vanuit de rolstoel en loop nu weer 2 kilometers.
Eerst met stok en EVO en nu zonder.
Het ging niet vanzelf en het was hard werken.

Voor de veiligheid van nu, raad ik je goede schoenen met afronding
bij de neus aan, zodat je vloeiender loopt en een kruk
Heel veel succes.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Je zou inderdaad eens met een revalidatiearts kunnen bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Ik weet dat er elastische banden zijn die van een riem om je middel naar je voet lopen, en zo het optillen van de voet wat makkelijker maken. Die schijnen alleen niet heel praktisch te zijn.

Een wandelstok kan je redelijk eenvoudig uitproberen; voor nog geen twee tientjes heb je een prima stok. Het geeft je steun, en waarschijnlijk ga je je voeten wat beter plaatsen waardoor lopen wat minder energie kost. Ik heb er best een tijdje plezier van gehad. Gewoon proberen dus.
(Ik had deze: [url]https://www.mediplus.nl/mobiliteit/wand ... vat-r-of-l[/url])
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb een aantal jaren aan beide benen soortgelijke EVO’s gedragen.

Bij de EVO’s die ik had was het vervelende dat ze niet in gewone schoenen pasten en dus moest ik van de nogal zware semi orthopedische schoenen (die bovendien wel heel erg lelijk waren;))

Bovendien mag je geen auto rijden met die dingen aan.

Op den duur vond ik het dus teveel gedoe en heb ik ze niet meer gebruikt. En inmiddels gaat het lopen een stuk beter sinds ik Fampyra gebruik en ben ik blij dat ik die dingen niet meer hoef te dragen.

Inmiddels zullen er vast iets “mensvriendelijker” exemplaren zijn en bij problemen met het voetheffen is het soms een goede oplossing.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ik heb heel wat verschillende EVO's uitgeprobeerd; er zijn EVO's die je voet mee liften, EVO's die je op verschillende manieren helpen in de zwaaifase, EVO's die vooral steunen, elektrische EVO's die je spieren bijsturen, enz. enz.

Maar een EVO helpt niet om een been beter te tillen; daarom lijkt het me geen oplossing voor het probleem van Christian.
Christian

Bericht door Christian »

Bedankt voor de reacties.
Ik heb een wandelstok besteld en ga dat gewoon uitproberen.

Ik ben al eens met de vraag of EVO kan helpen, bij de revalidatiearts geweest. Het gesprekje duurde 5 minuten en het antwoord was nee.
De rekening die ik hiervoor kreeg was ca. 200 euro. Dit bezoekje werd volgens de zorgverzekeraar belast tegen een vaste vergoeding.
Grrrrr.. maar goed dat is een een ander verhaal.

Eerst de stok nu uitproberen en ik heb nu goede hoop dat ik in ieder geval ietsje langer kan lopen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp