Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Driewielerfiets

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Roos1111

Driewielerfiets

Bericht door Roos1111 »

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een elektrische driewielerfiets bij het WMO? Ik hoor graag je ervaringen waar ik op zou moeten letten!
Billy

Bericht door Billy »

Bedoel je de aanvraag zelf of waar je bij de fiets op moet letten?
Knillis

Bericht door Knillis »

Hoi Roos1111

Er loopt een ander topic in De Wereld

[url]https://www.msweb.nl/forum/showthread.php?t=39974[/url]

Dit topic heeft een zelfde soort vraag, misschien kun je daar wat informatie vinden?
Zeepkist

driewielfiets

Bericht door Zeepkist »

driewielfiets

Hoi Knillis,
Ik heb een driewielfiets van Van Raam via Wmo. Als de fiets wordt "aangemeten" door Medipoint of een andere leverancier weten zij wel waar ze op moeten letten.
Voor mijn slechte been heb ik beenondersteuning zodat mijn been niet opzij wegzakt. Achterop een krukkenhouder, trapondersteuning en ondersteuning bij wegfietsen (eerste meters rijden zonder kracht zetten). Ook kan ik achteruit fietsen. Op de site van Van Raam kun je wel terugvinden wat de technische mogelijkheden zijn. Bij de aanvraag kun je hier dus op letten.
Knillis

Bericht door Knillis »

@Zeepkist

Ik ben niet de persoon die de vraag over een driewielfiets stelt, dat is Roos1111, maar ik hoop dat Roos1111 iets heeft aan jouw reactie.
Roos1111

Bericht door Roos1111 »

Hoi! Bedankt voor alle reacties.

Ik heb bij Van Raam een fiets 'samengesteld', met eletrische ondersteuning, extra zacht zadel en extra vering (naast de MS heb ik ook 3 nekhernia's en evenveel operaties daaraan, en een rughernia gehad, dus comfort is wel belangrijk).

Ik heb begrepen dat ik via het WMO een PGB aanvraag kan doen; en dan de offerte naar hen moet toesturen. Dat zij die dan (hopelijk) goedkeuren, en dat de fietsenmaker in het dorp de fiets kan bestellen.

Het onderhoud gaat dan ook van het restant van de PGB af, heb ik begrepen.

Het is even wennen om op een driewieler te fietsen, maar aan de andere kant gaat er ook wel weer een wereld voor je open. Want er is weer zoveel meer mogelijk!
Billy

Bericht door Billy »

Ik heb donderdag een nieuwe fiets gekregen, vorige was van november en ging constant kapot... Mijn fiets daarvoor mocht ik na een halfjaar ook al een nieuwe, maar dat heb ik toen zelf afgeslagen en is na 2.5 jaar ook afgeschreven.

Mijn eerste fiets heb ik wel 6 of 7 jaar gehad, maar toch wel regelmatig reparaties.

Ik zou op basis van mijn ervaringen, ruim 10 jaar Van Raam een PGB afraden... Ben je bang dat je anders niet krijgt wat je nodig hebt?

Wat ik ook als tip geef, fietslicht op de accu. Geweldige optie! Batterijen gaan zo snel leeg met de kou of zelfs kapot.
Roos1111

Driewielerfiets

Bericht door Roos1111 »

Driewielerfiets

@Billy: Ja, ik twijfel ergens ook of ik een PGB zal afvragen. Want ik lees ook dat Van Raam niet zulke goede recensies krijgt. Op zich ben ik van nature een optimist, en schrijven mensen met slechte ervaringen eerder een recensie dan mensen met een goed ervaring.

De reden voor een PGB is dat je inderdaad meer eigen keuzes kan maken, zoals een extra zacht zadel, extra vering (dit ivm de hernia's), licht op accu, antilekbanden enz.

Waar heb jij de fiets gestald? Vanwege de lengte en de breedte past de fiets niet zomaar in mijn eigen schuur.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik denk dat het goed en droog stallen van je fiets iets is wat je voordat je een fiets aanschaft (of tegelijkertijdd met de aanschaf) goed bekeken/geregeldd moet hebben.

Bovendien moet een stalling voorzien zijn van eletriciteit anders kun je de fiets niet opladen want de accu steeds mee moeten nemen lijkt me erg lastig.

In mijn gemeente was het zelfs zo dat men pas een scootmobiel of electrische driewielfiets verstrekte als er ook een geschikte berging voor het voertuig was. Eigenlijk ook wel logisch want die dingen worden er niet beter van altijd in weer en wind te moeten staan.

Met een beetje gepuzzel past mijn fiets gelukkig nèt in onze schuur, daar heb ik geluk mee gehad.

Misschien toch verstandig eens te overleggen met een ergotherapeut? Die kan ook meedenken over de mogelijkheden van het stallen van de fiets.

Succes.
Roos1111

Bericht door Roos1111 »

Hoi Knillis,

de WMO-mevrouw had het over een sterke metalen beugel in de buitenmuur plaatsen, en dan een fietshoes erover. Is niet de meest ideale oplossing.

Gelukkig woon ik in een hoekwoning en is er naast al wat ruimte, waar evt. een opbergmogelijkheid geplaatst zou kunnen worden, in overleg met de gemeente en woningbouw. Ik heb een geweldige woningbouwvereniging, dus nu maar hopen dat ze goedkeuring hiervoor verlenen!

Ik zal de ergotherapeut van de week eens opbellen!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp