Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Waar op letten bij het kopen van een scootmobiel?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Ronald1990

Waar op letten bij het kopen van een scootmobiel?

Bericht door Ronald1990 »

Beste leden van MSweb!

Als MS patiënt heb ik een vraag: waar moet ik op letten bij het kopen van een scootmobiel?

Jaren terug heb ik mijn rolstoel gekocht bij Rollator.shop. Waarover ik erg tevreden ben, helaas heb ik nu een scootmobiel nodig. Echter weet ik niet zo goed waar ik op moet letten. Heeft iemand hier ervaring met verschillende modellen? Of bepaalde punten waar ik op moet letten?

Het liefst koop ik een van deze modellen ( [URL="https]https://www.rollator.shop/scootmobiel[/URL]) maar mocht je zelf ergens anders een scootmobiel gekocht hebben waarover je heel tevreden bent dan zou ik het erg waarderen als je die aanprijst.

Heeft iemand goede tips of een suggestie?

Alle hulp is welkom, alvast enorm bedankt!
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Ronald,

iedereen is anders, ieders MS is anders. Ik denk dat het handig is om een ergotherapeut in je omgeving te zoeken om met hem of (waarschijnlijk) haar samen uit te zoeken waar je behoefte aan hebt. Je krijgt de kosten voor de therapeut vergoed uit de basisverzekering, tenminste als je eigen risico al 'op' is.
Knillis

Bericht door Knillis »

Waarom wil je zelf een scootmobiel aanschaffen Ronald 1990?

Je zou er, samen met een ergotherapeut, ook een kunnen aanvragen via de WMO. Eerder zagen mensen daar vaak van af omdat de eigen bijdrage vrij fors is bij een goed inkomen.

Sinds 1 januar 2019 betaalt iedereen een zelfde eigen bijdrage en die ligt rond de 17 of 18 euro per 4 weken.

Maar wellicht heb je zwaarwegende redenen (bv het hebben van een electrische rolstoel via de WMO) om zelf een scoot aan te schaffen.

Sara al schrijft m.b.t. het inschakelen van een ergotherapeut en daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.
r_de_ruiter

Bericht door r_de_ruiter »

ik heb een scootmobiel via de wmo aangevraagt,en gekregen.
als je er zelf 1 koopt ben je ook zelf verantwoordelijk voor onderhoud,verzekering en dergelijke.

als je er zelf 1 koopt of 2e hands,vraag je eigen dan wel af hoe goed is de accu,niet dat je ergens tot stilstand komt onderweg.

succes met je keuze in ieder geval.
jessica

Bericht door jessica »

Ik heb een scoot jaren geleden via PGB gekocht bij Welzorg. Was een hele goede, redelijke max snelheid en bereik, maar toen PGB was afgelopen had ik een probleem: niemand wil onderhoud doen, ze sturen me allemaal weg... Welzorg is enige die dit type kan onderhouden maar daar was afsluiting PGB periode nogal naar verlopen... lang verhaal,maar als je vraagt als particulier zeggen ze allemaal nee... en ik woon er praktisch naast.

Nu heb ik een nieuwe aanvraag via WMO lopen, omdat de kosten nu redelijk zijn geworden en dan heb je tenminste onderhoud en pechservice. Dus als je zelf koopt: neem iets met een onderhoudscontract, want anders sta je straks...

Ik had lekke band thuis en ANWB komt dan ook niet, uiteindelijk moest ik bevriende garage heel lief aankijken en hebben geholpen met band losmaken van velg, zodat ik kon plakken en ze hebben de band er weer op gezet... hopeloos!

Dus naast ergonomisch advies (evt. vering, stoel,..) ook kijken naar wat je er mee wilt doen, welke afstand, welke snelheid, opklapbaar of niet...

Oh, en als je beetje sportief wilt kunnen rijden, let op op irritante veiligheidssystemen, ik heb ze weg laten werken, want hij ging met iets van 3 km/u door de bocht, schiet niet op en ik vond het gevaarlijk! Monteur was met mij eens dat je wel op 2 wielen door de bocht moet kunnen gaan, anders is waardeloos karretje :D:D
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp