Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

keuze rolstoel

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Jitske93

keuze rolstoel

Bericht door Jitske93 »

Hee allemaal,

Momenteel, of eigenlijk al lange tijd, ben ik bezig met de WMO en de aanvraag voor een rolstoel. In december begon dit met een transportrolstoel, maar inmiddels is mijn lichamelijke situatie achteruit gegaan.

Met twee krukken kan ik buitenshuis nog een paar passen maken, maar er blijft niet zoveel meer over. Gelukkig lukt het me binnenshuis eigenlijk wel redelijk om me zonder krukken te redden.

De aanvraag voor de rolstoel heeft erg lang geduurd want eind mei was er eindelijk een pasmodel beschikbaar, nou bleek daar niet de juiste beschikking voor te zijn afgegeven.

Daarna moest ik noodgedwongen verhuizen en kwam ik bij een andere gemeente terecht. De leverancier voor de rolstoel kon daar gelukkig snel van langskomen, maar de aangevraagde rolstoel bleek eigenlijk helemaal niet geschikt.

Ik moet nu een nieuwe keuze maken. De leverancier ging eigenlijk gelijk over op een rolstoel met elektrische ondersteuning. Nou twijfel ik zelf wel heel erg, heb ik dat nodig? Kan ik geen handbewogen rolstoel gebruiken? Hoe zwaar is dat? Voor hoeveel kilometer gebruik je eigenlijk een rolstoel? Maak je daar afstanden mee van bv 5 km?

Nou heb ik al gevraagd om een afspraak met de MS-verpleegkundige, die kan me vast helpen. Maar daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Alvast bedankt.

Groetjes Jitske
1207

Bericht door 1207 »

mijn 1e vraag
hoe zit met je hand en armfunctie? bovenlichaam tout court?

bij mij is enkel het onderlichaam getroffen. Ik zit nu op eht niveau van iemand met dwarslaesie.

ikzelf heb een actieve rolstoel van kuschall
[url]https://www.invacare.be/nl/küschall-com ... -compactnl[/url]

ik gebruik die binnenshuis en dan de normale wandelverplaatsingen (winkel bv)
licht, makkelijk opvouwbaar ook en redelijk wendbaar ding.

daarnaast, voor de middellange afstanden, heb ik een aankoppelsysteem
[url]http://www.oracing.es/en/motor-silla-de ... reet%20jet[/url]
rijdt 25/U en bereik van 40 km. ideaal voor in de stad en je raakt overal mee binnen.

maar je bovenlichaam moet wel inorde zijn (armen/romp) en die dingen kunnen ook niet op elk type rolstoel
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Jitske, wat een gedoe dat het zo lang moet duren.

Ik heb nog geen rolstoel nodig. Maar alleen jij kunt bepalen of je de electrische ondersteuning nodig hebt.
Wees eerlijk tegen je zelf. Hoeveel minder kun je nu lopen dan een (half) jaar geleden? Ga je hard achteruit of eigenlijk niet.
En, als je dan toch een rolstoel hebt, wil je die dan niet gebruiken om onafhankelijk te zijn? Kun je met een hand gedreven rolstoel hetzelfde als met een electrische?

Je hoeft mij geen antwoord te geven, maar neem dit soort vragen mee in je overweging.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik denk dat je er verstandig aan doet zo snel mogelijk een ergotherapeut in te schakelen. Hiervoor heb je alleen een verwijzing van je huisarts, revalidatiearts of neuroloog nodig. Je hebt dan recht op 10 uur ondersteuning in een kalenderjaar.

Een ergotherapeut kan meekijken welke rolstoel het meest geschikt is voor jou en helpt ook bij de aanvraag richting WMO. De therapeut heeft ook vaak al contacten met de verschillende rolstoelleveranciers die in jouw gemeente werkzaam zijn.

Mijn eigen ervaring is dat als je zelf iets gedaan wilt krijgen bij de WMO het in de eerste plaats erg lang duurt en er vervolgens veel niet kan en je tenslotte wordt “opgescheept” met een rolstoel waar je nou net niks mee kunt.

Succes, ik hoop dat er snel een goed resultaat komt.
Jitske93

Bericht door Jitske93 »

Bedankt voor het meedenken en de informatie!

Er is in principe een ergo bij betrokken, maar die had me blijkbaar een systeem aangeraden die toen ik hem uitprobeerde niet geschikt bleek.

Nu ik verhuisd ben, is er wederom een nieuwe ergo bij betrokken, maar die kent me dus eigenlijk heel kort waardoor het heel lastig is om echt een rolstoel aan te raden omdat nu de leverancier er ook al bij betrokken is.

Mijn arm functie is eigenlijk nog behoorlijk goed, alleen de heffunctie neemt rechts snel af en eigenlijk ook het klemmen in mijn handen, maar ik durf niet goed te zeggen of ik hier last van zal hebben met hoepelen of dat ik dat wellicht wel net voldoende kan klemmen.

Ik blijf het ingewikkeld vinden, want ik wil eigenlijk wel iets vinden waar ik zo actief mogelijk in blijf, maar ook iets waar ik wat aan heb. Lastig.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Jitske93;1125487]
Ik blijf het ingewikkeld vinden, want ik wil eigenlijk wel iets vinden waar ik zo actief mogelijk in blijf, maar ook iets waar ik wat aan heb. Lastig.[/QUOTE] er bestaat heel veel maar ik zou toch voor een actieve stoel kiezen

voor je eigen vrijheid tout court
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Heb je een ergotherapeut van de gemeente die betrokken is bij dit traject of heb je er zelf een? In het eerste geval, zou ik toch ook zelf een ergotherapeut in de arm nemen (10u per jaat vergoed uit de basisverzekering). Ga rustig met haar om de tafel zitten en kijk zo objectief mogelijk naar je beperkingen.

Je bent in vrij korte tijd al flink achteruit gegaan en om te hoepelen, moet je wel enige grip hebben en kracht in je armen/bovenlijf. Zeker als je er buiten zelfstandig mee wilt kunnen rijden.

Stoepen zijn zelden recht, dus je bent best vaak met je ene arm aan het hoepelen en met de andere aan het bijsturen, omdat je niet altijd op het meest gunstige punt kunt rijden. Hoe slechter de stoep, hoe zwaarder. Daarbij zul je ook af en toe moeten oversteken en (kleine)obstakeltjes moeten nemen,

Wat elektrische ondersteuning betreft, zijn er verschillende soorten waarbij je zelf nog wel hoepelt, bv. smart drive, e-motionwielen, maar ook volledig elektrisch, bv de light drive, die je wel op een 'normale' rolstoel kunt zetten, zodat je de boel gemakkelijker in de auto meeneemt. De vraag blijft een beetje wat de gemeente vergoed natuurlijk. Daarom is het ook fijn om een 'eigen' ergotherapeut te hebben en niet alleen afhankelijk te zijn van een ergotherapeut van de gemeente.

Ben vooral realistisch, en dat is best moeilijk, want een actieve, handbewogen rolstoel, ziet er natuurlijk mooier (en jeugdiger ;)) uit dan minder actief exemplaar. Uiteindelijk gaat het er om dat je er goed in zit en goed mee uit de voeten kunt.

Actief blijven, kun je ook doen door bv bij de fysio medische fitness te gaan doen, aangepast naar jouw mogelijkheden.
Jitske93

Bericht door Jitske93 »

Bedankt voor je uitgebreide reactie Anne.

Ik heb een eigen ergo. Mijn oude ergo raadde de light drive aan, maar dat bleek uiteindelijk toch eigenlijk geen goede optie. Sturen en tegelijkertijd tikken terwijl hij best hard gaat, ik zag mezelf nog niet in de stad rijden.

De fysio heb ik inderdaad daarmee ben ik wel aan het oefenen om de kracht in mijn bovenarmen te vergroten. De WMO is toch niet zo snel en mocht iets worden waarbij je de elektrische ondersteuning aan en uit kan zetten, dan hoop ik in ieder geval zo veel mogelijk zonder ondersteuning te kunnen doen.

Ze hebben het nu over een light drive gehad en die kan je volgens mij er op zetten of niet. Dus ik hoop dat ik er dan gewoon in veel gevallen voor kan kiezen dat ik dat niet nodig heb en mocht ik hem toch nodig blijken te hebben. Tja dan heb ik hem.

Gelukkig komende week nog een gesprek met de MS verpleegkundige misschien kan die er ook nog zinnigs over zeggen;)

Bedankt in ieder geval!
Babarage

Bericht door Babarage »

Ik heb sinds donderdag de smart drive. Heb een rolstoel met ondersteuning gevraagd bij Wmo voor met name uitstapjes, binnenshuis en ook kleine stukjes red ik nog wel. Maar concerten / festivals / rondje stadten werden wel heel lastig of zelfs onmogelijk. Ik wil graag ondersteuning want wil zelfstandig blijven en lang duwen gaat niet met mijn schouders en armen. En ik wilde iets dat redelijk makkelijk in de auto gezet kon worden.

Eerste indruk. In en uit auto is nog wel ff gesjouw. De smartdrice aan de stoel hangen is ook niet super eenvoudig. Maar vooral. Ik heb vandaag rondje geoefend op parkeerterrein. Das niet super vlak en glad natuurlijk dus leek me prima oefening. Sturen en dergelijke ging wel aardig maar je moet best veel doen om hem in het gareel te houden als in dat je bijna voortdurend een hoepel aan het afremmen bent lijkt wel. Maar wat jammerder is is dat de smartdrive los kwam van de stoel. En het stuk waar ik reed was wel wat hobbelig maar ook niet overdreven. De stok waarmee je hem onder de rolstoel klemt was een soort van ingeklapt (zitten uitschuiffedeeltes aan die inschoven en dan klemt ie niet meer vast). Dus morgen medipoint bellen om het te fixen.

Maar ik vraag me wel af hoe gevoelig het systeem is. Wat is de ervaring van de smart drive gebruikers? Wat voor terrein kan het ding aan (zonder extra aanzetstukken). Een gravelpad? Gras? Een bospad? Grindpad waarbij het grind niet super los ligt etc.
Jitske93

Bericht door Jitske93 »

Wat jammer dat de smart drive zo tegen viel.

Afgelopen week zag ik op internet de SMOOV one, helaas heb ik nog reactie van mijn ergo of ze hem kent. Heeft één van jullie er toevallig ervaring mee?

Het leek mij eigenlijk wel een mooie optie. Makkelijk er op te zetten, zodat ik ook kan kiezen of ik met de hand wil hoepelen danwel gebruik wil maken van de elektrische ondersteuning.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp