Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

preventief prednisolon

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
priegeltje

preventief prednisolon

Bericht door priegeltje »

ik gebruik al 10 jaar 1x per 13 weken 1x 1000 mg prednisolon
het bevalt mij heel goed, voel me goed maar...volgens de neuro is het in nld niet wetenschappelijk bewezen, ik hoorde ooit in duitsland wel
wie heeft er ervaring mee??
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi priegeltje,

Ik heb helemaal geen ervaring met prednison, maar vraag me wel wat af. Want er moet toch een arts zijn die jou dit al 10 jaar voorschrijft.

Waar baseert die arts de noodzaak op? Of wordt het gewoon standaard voorgeschreven uit gewoonte omdat dit ooit eens was en komt er niemand op het idee om te checken of het (nog steeds) nodig is/werkt? Heeft hij/zij meer patiënten die er baat bij hebben?
Gewoon wat dingetjes wat ik me afvraag... :hmmm:

En dan nog een andere vraag: Je weet dat regelmatig gebruik van prednison ook de nodige bijwerkingen heeft, hè? :cool:
[URL="https://www.apotheek.nl/medicijnen/pred ... jwerkingen"]https://www.apotheek.nl/medicijnen/p...e-bijwerkingen[/URL]

Maar als je er veel baat bij hebt, is dat natuurlijk het afwegen waard. Dat is door ieder om te beslissen (zolang het voorgeschreven wordt).
Nessa

Bericht door Nessa »

Ik heb in 2005-2007 meegedaan aan de Mecombin-trial, waarin Avonex werd afgezet tegen Avonex plus prednisolon. De conclusie was dat dit niks uitmaakt voor de achteruitgang.

Dat je je goed voelt op prednison, kan ik wel begrijpen. Het is een paardenmiddel dat (tijdelijk) extra energie kan geven.

De vraag is dan of dit 'goed voelen' opweegt tegen de kosten, de bijwerkingen en het gebrek aan therapeutisch effect.
priegeltje

Bericht door priegeltje »

ank voor jullie antwoord
de neuroloog die ermee begon wilde het uitproberen omdat ik 3x per jaar een schub had.....en merkte na 2 jaar al dat dat minder werd!
nu heb ik al 5 jaar geen terugval gehad!
er is een x een botonderzoek gedaan maar dat was zo minimaal slecht dat de dokter zei.....ondanks pred en je leeftijd, ben nu 66 zo goed!!
ooit ben ik 13 jaar geleden van rebiff overgegaan op copaxone, nou ik heb toen zo n grote terugval gehad, ben mijn linkeroog daardoor kwijt!!
en nu.....al jaren blijf ik hetzelfde
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp