Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wat mag Valys vragen betreffende je medische toestand?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Suzan

Wat mag Valys vragen betreffende je medische toestand?

Bericht door Suzan »

Hoi,

Ik zit me al een tijdje iets af te vragen over welke rechten Valys heeft als het gaat over medische informatie.

Het gaat hier om: Een tijdje geleden heb ik bij de WMO in mijn gemeente een Valyspas aangevraagd. Dit was na een zogenoemd keukentafelgesprek toegestaan.

Dus ik stuur netjes de aanvraag naar Valys en krijg na een tijd mijn pasje (fijn) maar ook een aanvraagformulier voor een HPKB (Hoog Persoonlijk Kilometer Budget). En bij die aanvraag heb ik dus ernstige bedenkingen. :hmmm:

Maar laat het [B]vervoersbedrijf [/B](want dat zijn ze) nou allerlei medische gegevens eisen. Ze willen dus echt inzage in mijn medisch dossier en daar word ik dus ongelofelijk obstinaat van.
Want wtf denken ze wel? Ik heb het al toegezegd gekregen (notabene door de betalende partij), en dan wil dat veredelde taxibedrijf de noodzaak ook nog eens toetsen???
Van zulk dingen schiet ik echt zó in de fik.

Ze staan ongetwijfeld in hun recht want smijten ook met artikel 456 uit het Burgerlijk Wetboek (om te intimideren?) en melden dus dat zonder deze medische informatie mijn aanvraag in in behandeling wordt genomen.
Maar ik had de toezegging al van mijn Gemeente gehad. Waarom willen zij er dan nog een keertje overheen pissen?

Ik vind dit eigenlijk van de gekke. Ben ik nou zo recalcitrant of hebben meer mensen deze gedachte (gehad)? [h=1][/h]
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik denk dat ze ook helemaal niets aan die informatie hebben, medische zaken die in jouw dossier staan kunnen ze niets mee denk ik omdat ze daar gewoon geen kennis van hebben. Medische informatie mag je alleen op laten vragen door een andere medicus.
Ik denk dat je in je goed recht staat dit te weigeren. Als ze moeilijk blijven doen moet je ze eens zeggen dat je er een advocaat naar laat kijken of het wel rechtmatig is wat ze willen. Vaak schrikt dit al af.

IK had pas zoiets over mijn trippelstoel, die heb ik sinds 2012 en de verstrekker vond dat ik wel een nieuwe mocht hebben, deze is aangevraagd bij de zorgverzekeraar en die kreeg ik zomaar.

Toen kwamen ze na een maand het verzoek om een brief van de neuroloog dat ik zo'n stoel nodig heb. Moest van de zorgverzekeraar zeiden ze, ik de zorgverzekeraar gebeld en die weten nergens van en omdat ik de stoel al 7 jaar heb, door advies van de Ergotherapeut gekregen trouwens. Ik maar eens een lelijk mailtje gestuurd naar ze en ik heb daarna ook nooit meer wat van ze gehoord.

Vaal bluffen ze maar wat en als je je gek laat maken doe je wat ze willen. Als er al toestemming is van de Gemeente moet dat voldoende zijn voor ze, zij zijn de uitvoerders en niet de beslissers tenslotte.
Billy

Bericht door Billy »

De gemeente kan je daar geen toestemming voor geven, dus iemand heeft daar te veel toegezegd.

Je moet kunnen aantonen dat je vanwege medische redenen het hoge kmb nodig hebt. Dus ook logisch dat je dat moet kunnen aantonen... Maar wie die gegevens dan inziet, dat is wel een goed punt om na te vragen.

Spunky

Bericht door Spunky »

Hoog persoonlijk budget, dat is een apart stukje binnen Valys, en wordt bijna nooit zomaar gegeven (heb wel verhalen gehoord van mensen die het echt konden gebruiken, maar ondanks hele nare medische consequenties het niet kregen omdat Valys vond dat ze het wel konden doen met ''gewoon'' de kilometers die zij aanbieden (dit jaar 600 km).
Ik weet niet of ze daar speciaal mensen voor in dienst hebben, maar je moet echt wel iets heel bijzonders, aantoonbaar hebben, voor dat je het hoge budget gaat krijgen van ze (en daar zal die inzage voor nodig zijn) en omdat ze via het ministerie werken , zou het bijna niet anders zijn dan dat ze daar toestemming voor hebben.

Als jij je ''gewoon'' redelijk kan redden met het vervoer, dan zou je volgens hen genoeg hebben aan de ''gewone'' 600 km die er voor staan.

Suzan

Bericht door Suzan »

Sowww.... Begrijpend lezen is ook een gave. Een gave waar ik duidelijk even niet over beschikte toen ik het aanvraagformulier voor die HPKB (inclusief m'n Valyspasje) kreeg... :stom:

Ik begreep met m'n wazige hoofd dat ik dus verplicht was om die HPKB aan te vragen om gebruik te kunnen maken van Valys. Vond het ook al zo raar dat ik wel dat pasje toegestuurd had gekregen (rare volgorde en zo inefficiënt). :huh:

Maar heb de brief er even bij gepakt, en het met een andere insteek gelezen. Ik begrijp er nu uit dat dit wél een geldig pasje is en ik hier mee met Valys kan reizen.

Tenminste, zo begrijp ik het nu. Toch? Ik ga voor de zekerheid maandag even rustig naar Valys bellen om het zeker te weten. Want stel dat ik het weer verkeerd begrijp. :D

Door de reactie van [B]Spunky [/B]begreep ik dat het toegestuurde pasje wél geldig was en dat aanvraag voor dat HPKB niet standaard en verplicht was.
Mijn dank is dus groot dat het verhelderd werd. Ik had het echt verkeerd begrepen. :bedankt:

Spunky

Bericht door Spunky »

Zoals je kan zien, heb ik het bericht bewerkt, omdat ik het in de eerste instantie ook niet goed gelezen had......ik had een hele uitleg......die helemaal nergens op sloeg...... gelukkig kon ik het nog veranderen.

Valys maakt wat los bij mensen - dat blijkt nu ook weer - :D:haha:

Fijn dat het nu wat duidelijker is, ik denk niet dat ze je het pasje hadden opgestuurd als je het niet had mogen/kunnen gebruiken.
Job

Bericht door Job »

dag Suzan,

Je begrijpt het goed.
Je mag nu gebruik maken van je pasje en dat HPKB staat daar helemaal los van.
Ik heb al verschillende keren een valyspasje aangevraagd voor mijn cliënten dus wat dat betreft mag je op mijn kennis vertrouwen.

Ik had het gisteren ook kunnen vertellen, maar ik irriteerde me aan de manier waar op jij aannames doet die alleen maar op achterdocht gebaseerd zijn en deze doorspekt met badinerende vetgedrukte letters en wtf het forum opslingert.
het zou schelen als je zo'n brief eerst eens weg legt, nog eens doorleest als je gekalmeerd bent, en als je het dan echt niet snapt tot tien telt en je vraag zonder al die vooroordelen op het forum plaatst.
Als ik voor dat "veredelde taxibedrijf" zou werken, dan zou ik je niet eens meer meenemen. Over intimideren gesproken. Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten denk ik dan.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp