Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Yes, Fampyra......

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Henny;104822]Door schade aan de myeline lekt er kalium. Fampyra werkt dus als kaliumblokker. Nu vraag ik mij af...waar lekt die kalium heen?[/QUOTE]
Het is een KaliumkanaalBlokker; er lekt geen kalium, maar de ionenstromen lekken uit de kaliumkanalen.
Henny

Bericht door Henny »

Dank je Jrs77....

Kun je het nog iets duidelijker uitleggen?
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Henny;1048244]Dank je Jrs77....

Kun je het nog iets duidelijker uitleggen?[/QUOTE]
Hier staat, in het Engels, een heldere uitleg met tekeningen: [url]https://ampyra.com/what-is-ampyra[/url]
(De merknaam van "Fampyra" is in de VS "Ampyra")

Overigens viel me op dat in enkele beschrijvingen van de werking wordt gesproken over "men denkt dat", alsof het effect wel is vastgesteld, maar de manier waarop het werkt niet volledig zeker is.
belladonna

Bericht door belladonna »

Krijgen jullie allemaal de echte fampyra
Of is het zo een onderzoek met placebo's?
Lanah

Bericht door Lanah »

We krijgen de "echte Fampyra".

Fampyra is onder voorwaarden toegelaten in de basisverzekering. De voorwaarden houden o.a. in dat slechts een beperkt aantal ziekenhuizen het mogen voorschrijven.

Daarnaast wordt er "onderzoek"gedaan of het effectief is.
Geen placebo dus.
Henny

Bericht door Henny »

Jrs77...
Ik heb een heel duidelijk boekje over Fampyra. Jammer dat het mij niet lukt om een foto te plaatsen van een afbeelding. Er staat letterlijk bij:

Zonder Fampyra
Doordat beschadigde zenuwen kaliumdeeltjes lekken, verplaatsen elektrische prikkelszich minder snel langs beschadigde zenuwen dan langs onbeschadigde zenuwen.

Met Fampyra
Fampridine is een kaliumkanaalblokker en voorkomt dat geladen kaliumdeeltjes de zenuwcellen verlaten.

Dus ik vraag mij nog steeds af waarheen het lekt en of er zo een tekort kan ontstaan. (Wat je met goede Kaliumrijke voeding en Fampyra dus wel weer kunt voorkomen)
MiSsty

Bijwerkingen

Bericht door MiSsty »

Bijwerkingen

Gisteren en eergisteren heb ik veel van de bijwerkingen die bij Fampyra genoemd werden, gehad: Angstgevoelens, tintelingen en duizeligheid.

Vandaag gaat het beter en hopelijk blijft het zo.

MiSsty
Snowym

Bericht door Snowym »

Op de site die Jrs77 noemt in bericht 93 staat dat Fampyra met of zonder voedsel genomen kan worden, heel apart!

[URL="https://ampyra.com/how-to-take-ampyra"]https://ampyra.com/how-to-take-ampyra[/URL]
Draakje

Bericht door Draakje »

Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen zondag begonnen met Fampyra (9 uur 's morgens en 's avonds), en ben voorzichtig met goede hoop.

Na een hele snelle keuring, onderzoeken en aanlevering van de pillen (Amphia Breda) zit ik nu dus op dag 4 van 28. Stabiliteit lijkt met vlagen beter maar wat ik wel merkte vanmorgen was dat ik opeens sterk spasmen in het rechterbeen had en pijn. Na een uurtje of zo ging dat weg.

Ik las hier al dat meerdere mensen last hebben van bijwerkingen, en gelukkig is dat de enige van de lange lijst bij mij, maar ik lees met interesse over jullie ervaringen.
Ellen Hamming

Draakje

Bericht door Ellen Hamming »

Draakje

Ik had 's nachts zere kuiten. Vannacht niet. Zit weer op de hometrainer 's avonds. Bloed even goed laten circuleren(32 km/u).Misschien helpt het. Ik ben ook stabieler. En linker been minder stijf en spastisch.Zit op dag 15.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp