Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Yes, Fampyra......

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

[QUOTE=Knillis;1125844]Voor wat ik daarvan begrepen heb moet je 7.50 meter kunnen lopen in 6 seconden of meer.[/QUOTE]

wie bekijkt dit, je neuroloog? En aan de hand daarvan kunnen ze Fampyra voorschrijven?

wat voor bijwerkingen zijn er eigenlijk?
Eagler

Fampyra

Bericht door Eagler »

Fampyra

Gebruik Fampyra vanaf eind 2012, geen bijwerkingen.

Kon er beter door lopen, maar inmiddels zit ik de rolstoel, doe nog wel transfers.

Blijf het voorlopig gebruiken.

Groet Eagler
Antoinette

Bericht door Antoinette »

[QUOTE]In de proefperiode waarin ik Fampyra gebruikte liep ik die afstand in 10,5 seconden zonder Fampyra en na 2 weken gebruik van Fampyra liep ik die afstand in 7,8 seconden. Dat was destijds genoeg vooruitgang om Fampyra te mogen gebruiken. [/QUOTE]

Bedoelen ze dan zónder hulpmiddel, zoals een rollator?
Ik kan namelijk bijna niet meer lopen, alleen kleine stukjes mét rollator. (binnenshuis).
Knillis

Bericht door Knillis »

@AngelNoa
De test die ik kreeg mocht gedaan worden door mijn fysio. De resultaten moest ze doorsturen naar de MS verpleegkundige en de neuroloog schreef het recept voor de Fampyra.

Er zijn wat bijwerkingen maar ie hoef je niet te krijgen. Als je Fampyra even opzoekt via google kun je lezen welke bijwerkingen er eventueel kunnen optreden.

Zelf heb ik een week of drie wat slechter geslapen maar gelukkig ging dat ook weer over. Verder heb ik geen bijwerkingen gehad.
Billy

Bericht door Billy »

Ik kom helaas nog niet verder met mijn zorgverzekering. In de reactie gisten stond dat ze nog niet wisten wat de voorwaarden voor vergoeding gaan zijn en dat de apotheek misschien de beoordeling gaat doen... :haha:.

Dus maar gebeld vandaag. Maar mevrouw gaf eerlijk toe dat ik beter maandag kan terugbellen voor een andere collega.
Knillis

Bericht door Knillis »

Misschien kun je het beste je neuroloog of de ms verpleegkundige vragen hoe je aan een recept voor Fampyra kunt krijgen. Of wil jij 4ap?

Want of dat ook vergoed gaat worden vanaf september weet ik niet. Het is natuurlijk wel het zelfde medicijn maar over de 4 ap die in eigen bereiding wordt gemaakt is nooit gesproken tijdens de hele Fampyra “happening”.
Billy

Bericht door Billy »

4ap, dat heb ik 6 jaar vergoed gekregen.

Maar toen vorig jaar de beslissing over fampyra viel, werd mijn machtiging ingetrokken omdat het dezelfde stof betreft.
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

@knillis; dank je

slapen doe ik toch al niet, dus dat verschil zou ik niet merken :haha:

en ik vroeg even naar ervaringen mbt bijwerkingen omdat die soms kunnen verschillen met wat je online ziet. De Ms-verpl. kwam met "apotheek.nl" maar dat had ik natuurlijk al bekeken ;)
Knillis

Bericht door Knillis »

Een van de vervelenste bijwerkingen kan zijn urineweginfecties.

Ikhad daar last van toen ik 4 ap gebruikte en moest er toen mee stoppen. Toen de Fampyra op de markt kwam (in de proefperiode) adviseerde mijn neuroloog mij fampyra te proberen.

Ik was daar huiverig voor ivm die blaasontstekingen maar bij Fampyra had ik daar wonderwel geen last van.
Mieke 56

Bericht door Mieke 56 »

Hierin staan de 'spelregels':

[url]https://www.zorginstituutnederland.nl/p ... clerose-ms[/url]

Zover ik het lees moet je als gebruiker dus ieder jaar 'bewijzen' dat het nog steeds werkt:

"Bij voortzetting van de behandeling wordt de proefbehandeling minstens één keer per jaar herhaald. Dit gebeurt op de volgende manier:

- De patiënt stopt minimaal 48 uren met Fampyra.
- Daarna doet de patiënt de T25FWT. Als de T25FWT-score 6 seconden of meer is, start de patiënt opnieuw met Fampyra.
- Na 2 weken doet de patiënt de T25FWT weer. Er moet er een verbetering van minstens 20% op de vorige T25FWT-score zijn om het middel te kunnen blijven gebruiken met vergoeding uit het basispakket."
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp