Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Paardrijden met een evo

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
leeuwtje-nl

Paardrijden met een evo

Bericht door leeuwtje-nl »

Zijn er toevallig ruiters op het forum die ervaring hebben met rijden met een evo (enkel-voet-orthese) of dergelijk hulpmiddel? Mijn enkel gaat steeds meer zwabberen, waardoor de houding van mijn been volledig anders wordt om enigszins te kunnen compenseren. Ik wil proberen met mijn evo om te gaan rijden (en dan met schoenen ipv laarzen en eventueel chaps als dat past), maar ik heb geen idee of dat mogelijk is, en of het paard daar last van kan hebben.

Ervaringen en tips zijn zeer welkom! :)
JudithS

Bericht door JudithS »

Ik rijd paard bij de manege voor gehandicapten in Arnhem (Bij Bio-vakantieOord), met evo; eerst geprobeerd met de koolstof-evo die aan de voorkant steunt (sorry ik weet de naam niet), maar dat doet erg pijn met lichtrijden omdat mijn enkel naar buiten zwikt en dan tegen de spalk knalt. Ik gebruik nu een achterspalk en daarbij tape ik mijn enkels (zoals bij een enkelbandletsel) voor de stevigheid. Gaat heel goed! Inderdaad met schoenen en chaps, het paard heeft daar helemaal geen last van. Bij deze manege weten ze alle mogelijke trucjes om je te helpen te blijven rijden. Heel simpel bijvoorbeeld (post)elastieken om je voet zodat je niet uit de beugel schiet. Mijn benen zijn te zwak om te kunnen aandrijven, de paarden hier reageren ook heel goed op stemhulpen, heel fijn!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Dank voor de reactie, Judith! :) Er zijn natuurlijk verschillende soorten evo's, maar in principe moet dit dus kunnen. Ik heb ook vrij korte benen, dus denk dat de rand van mijn evo op het zadelblad zal liggen en dat het paard geen last zal hebben. Het is dus wel het uitproberen waard. Ik heb hard plastic om mijn kuit, verder niets aan voor- of zijkant. Ik denk alleen dat ik niet goed zal voelen hoeveel druk ik zet met mijn kuit, maar dat merk ik dan wel aan de reactie van mijn paard. :D

De elastieken ken ik inderdaad, maar daar zit bij mij het probleem (nog) niet. Dank voor het delen van je ervaringen, er is bijzonder weinig over te vinden op internet! Als manegeruiter rijd ik verschillende paarden, dus er zullen per paard ook wel weer verschillende reacties zijn. Ik ga het uitproberen!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Gelukt!! :joepie: Ik geen last, paard geen last, en een normaal been tijdens het hele uur!
Klick

Bericht door Klick »

gaaf ! :D:D:D
JudithS

Bericht door JudithS »

Superleuk!
leeuwtje-nl

Re: Paardrijden met een evo

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik gooi er weer eens een nieuwe vraag in, wie weet zijn hier nog ruiters aanwezig. ;)

Ik rijd al langere tijd met mijn evo, dat ging goed. Sinds een week rijd ik ook met een elastiek om mijn voet en beugel, zodat mijn voet en beugel in verbinding blijven. Dat ging de eerste keer prima, vandaag minder. Omdat je voet met zo'n elastiek vast zit, is je voet dus soort van gefixeerd. Ik kreeg na een dik half uur echt pijn in mijn enkel van een verkeerde stand. Dus elastiek even verwijderd, maar dan kan ik mijn voet niet goed in de beugel houden.

Zijn er nog tips voor paardrijden met een slecht been? Ik merk dat mijn favoriete hobby/sport steeds meer confrontaties geeft, en ik ben hard op zoek naar oplossingen om zo lang mogelijk fijn te kunnen rijden!
Anna1975

Re: Paardrijden met een evo

Bericht door Anna1975 »

Ik rij niet meer en heb geen evo, maar het eerste dat in me opkomt is klittenband. Klittenband om de stijgbeugel (lapje stevige stof, klittenbandstrook erop en evt anti-slip aan de onderkant en bv ook klittenband om 'm onder de beugel te sluiten en/of zacht lint zodat je het aan de zijkanten van de beugels vast kunt knopen) en voor je om je voeten een soort constructie als met sporen, maar dan met het klittenbanddeel verder naar voren uiteraard. Met klittenband kun je dan evt wel even je voet losmaken uit de beugel en anders positioneren en als je toch een keer dreigt te vallen, laat klittenband wel los.
leeuwtje-nl

Re: Paardrijden met een evo

Bericht door leeuwtje-nl »

Hé, dat is slim!! Die had ik ook online nog nergens voorbij zien komen. Ik ga daar eens mee knutselen! Gevaar van een elastiek is ook dat je niet zeker weet of hij los schiet als je onverhoopt valt. Klittenband lijkt me veiliger, en inderdaad handiger met positionering van je voet. :)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp