Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Heeft iemand ervaring met een zadelkruk?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

Heeft iemand ervaring met een zadelkruk?

Bericht door Klick »

Iemand ervaring met een zadelkruk voor in de keuken (kan Niet heel Lang staan)

dit type kruk bedoel ik:


[IMG]https://www.vipermedical.nl/uploadedviper/optima4.png[/IMG]

[IMG]http://static.webshopapp.com/shops/0632 ... asveer.jpg[/IMG]

Positief of negatief alternatieven alle meningen welkom
mischa

Bericht door mischa »

Ik heb er geen ervaring mee, dit ziet eruit als wat ze bij kapper ook gebruiken.
Het lijkt me best handig en neemt niet al te veel ruimte in.

Je hebt ook de trippelstoel, die is wat meer medisch, maar heeft wel een rugleuning en is waarschijnlijk een heel stuk duurder.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Ik gebruik als het wat minder lekker gaat een zaderkruk (met een flexibele rugleuning) . Ik heb ook ene trippelstoel, maar de zadelkruk vind ik momenteel fijner, omdat ik dan niet met mijn benen in een hoek van 90 graden zit en ik niet elke keer de stoel/kruk hoef te laten zakken om te rijden.

De flexibele rugleuning (Zit niet 'vast' en beweegt mee naar achteren) vin dik prettig, omdat ik wel goed kan bewegen, maar ook stilletje er aan herinnerd wordt op mijn houding te letten.

Ik gebruik 'm in de keuken, maar ook als ik in mijn hobbyhok bezig ben, omdat ik er een fijne zithouding op heb en gemakkelijk heen en ik gemakkelijk weer draai en rijd om even andere potloden oid te pakken. Voor veel schrijfwerk of online vergaderen, vind ik de trippelstoel weer fijner.

En dan heb ik ook nog een fitness bal waar ik graag op zit om zo mijn balans te onderhouden, maar die is uiteraard niet zo handig in de keuken.:haha:
ducaatje

Bericht door ducaatje »

Zo'n zadelkruk als het bovenste plaatje gebruik ik regelmatig.
In de keuken als er dingen moeten gebeuren die veel tijd kosten en mijn benen niet mee willen werken.

Werkt prima, een goedkope oplossing. Waar je wel op moet letten is dat jezelf wel kunt 'verankeren' . De kruk is nl. niet op een plek vast te zetten of zo. Dus hij kan onder je vandaan schieten, als je niet voeten er goed bij neer kan zetten.

Voordeel is wel dat je alle kanten ermee op kunt bewegen. Vanwege ons laminaat heb ik er wel speciale wieltjes onder laten zetten. Die zijn anders als die voor bijv. tapijt.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=mischa;1057781]
Je hebt ook de trippelstoel, die is wat meer medisch, maar heeft wel een rugleuning en is waarschijnlijk een heel stuk duurder.[/QUOTE]

Een trippelstoel krijg je - als je er een indicatie voor krijgt/hebt - van de zorgverzekeraar.

Nadeel zal zijn dan hij groter is dan zo'n zadelkruk. Maar voordeel is dat je gesteund in de rug wordt en ook armleuningen hebt. Je kunt hem op de rem zetten als je op wilt staan, zodat hij niet onder je weg rolt.

Ik weet niet wanneer je er recht op hebt maar ik heb inmiddels mijn 2e al met electrische hoog/laag verstelling. Dus terwijl ik er op zit kan hij omhoog of omlaag. Makkelijk aan het aanrecht, even wat omhoog. Weer naar beneden om weer naar de kamer te trippelen.

Super oplossing voor mij.

Vraag anders eens advies aan een ergotherapeut. Het is soms lastig zelf in te schatten wat voor jou de beste oplossing is.
Succes.
Hamartia

Bericht door Hamartia »

Hoi Klick,
ik heb een zo'n zadelkruk voor bij het aanrecht. Ik vind 'm handig, neemt weinig ruimte in beslag en zit lekker, al heb ik geen rugsteun erop.
Nu ik bezig ben met het aanpassen van mijn keuken (op rolstoelhoogte aanpassen) zal hij overbodig worden. Het is een witte.
Wat mij betreft kom je 'm ophalen. Het is leuk om er iemand een plezier mee te doen. Stuur me maar een berichtje dan kunnen we wat regelen.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Wij hebben deze zadelkrukken al jaren op het werk. Niet vanwege mijn MS, hoor. Gewoon voor algemeen gebruik. Daar zit dan wel een rugleuning aan. Die zou ik er op zeker bij nemen!

De zadelkruk zorgt voor een "actieve zit". Je gaat er niet even relaxed opzitten, zeg maar. Ik kan er wel eventjes op zitten, maar merk dat ik al gauw last krijg van mijn rug. Ik ben meer gebaat bij een wat onderuit gezakte houding, hoewel mijn fysio daar anders over denkt.

Hij is heel wendbaar (maar dan moet je dus wel genoeg kracht in je benen hebben) en neemt niet te veel ruimte in. Als je moeite hebt met het gaan zitten en weer overeind komen, dan is hij misschien minder geschikt. Want hij kan inderdaad niet op de rem gezet worden.

Wij hebben er overigens eentje met een rugleuning die je kan verstellen en op de flexibele stand kunt zetten (zoals Anna1975). Dus naar eigen keuze in te stellen. Hij is in hoogte verstelbaar, zoals een gewone bureaustoel dat ook is.

Succes ermee!
sietje

Bericht door sietje »

Ik heb ook een zadelkruk voor in de keuken. Ik vind hem heel makkelijk omdat je als hij hoog staat, je benen niet in de weg zitten.

Je staat dan bijna, maar zit toch lekker dicht bij het aanrecht.
Ik heb wel een lange pin zodat hij heel hoog kan.
Klick

Bericht door Klick »

[QUOTE=ducaatje;1057796]Zo'n zadelkruk als het bovenste plaatje gebruik ik regelmatig.
In de keuken als er dingen moeten gebeuren die veel tijd kosten en mijn benen niet mee willen werken.

Werkt prima, een goedkope oplossing. Waar je wel op moet letten is dat jezelf wel kunt 'verankeren' . De kruk is nl. niet op een plek vast te zetten of zo. Dus hij kan onder je vandaan schieten, als je niet voeten er goed bij neer kan zetten.

Voordeel is wel dat je alle kanten ermee op kunt bewegen. Vanwege ons laminaat heb ik er wel speciale wieltjes onder laten zetten. Die zijn anders als die voor bijv. tapijt.[/QUOTE]

Goed om te lezen. Ook de tip mbt de wieltjes. Waar heb je dat laten aanpassen als ik vragen mag?
Klick

Bericht door Klick »

[QUOTE=Hamartia;1057825]Hoi Klick,
ik heb een zo'n zadelkruk voor bij het aanrecht. Ik vind 'm handig, neemt weinig ruimte in beslag en zit lekker, al heb ik geen rugsteun erop.
Nu ik bezig ben met het aanpassen van mijn keuken (op rolstoelhoogte aanpassen) zal hij overbodig worden. Het is een witte.
Wat mij betreft kom je 'm ophalen. Het is leuk om er iemand een plezier mee te doen. Stuur me maar een berichtje dan kunnen we wat regelen.[/QUOTE]

Super lief aangeboden :D
Maar ik woon niet echt in de buurt.. Even overleggen met mn chauffeur ;) Ben bang dat het te ver is.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp