Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Klachten na 3 daagse prednisolon kuur

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Joyce68

Klachten na 3 daagse prednisolon kuur

Bericht door Joyce68 »


Hi all, ik ben nieuw hier. Fijn dat dit forum er is! Ik heb nog geen def diagnose, maar er is sprake van MS. Er zit een fikse ontsteking in mijn ruggenmerg, eerder is ook al een witte vlek ontdekt t.h.v. mijn nek, 6 jr. geleden. Ik heb een week geleden een 3 daagse prednisolon stootkuur gehad ivm de aanhoudende klachten. Een week verder en het gaat niet beter, voel me alleen maar slechter.. Los van tintelingen heb ik een vreselijk vermoeid gevoel in mijn spieren, maar ook veel pijnscheuten, eigenlijk over mijn hele lijf, momenteel vooral in mijn armen. Is dit herkenbaar voor iemand..?
Helly

Bericht door Helly »

Hoi Joyce68,

Welkom op het forum. Ik heb sinds mijn diagnose 9 jaar geleden, inmiddels 11 MP (prednisolon) kuren gehad, waarvan de laatste twee in november 2019 en januari 2020.

Je krijgt enorm veel prednison je lijf ingepompt. Het is niet gek dat je je nu niet best voelt. Je lijf moet echt even herstellen, ook van de kuur. Het voelt soms door de MP kuur alsof je de hele wereld aankunt, maar dat is de pred die praat . Dus ja, de vermoeidheid en pijnscheuten zijn bekend. De ene kuur heb je er wel last van de andere niet. Zo ben ik de ene keer hyper en de andere keer down.

De prednisolon werkt nog zes weken door, dus verwacht niet direct dat er iets veranderd. Sterker soms heeft een MP kuur bij mij weinig verschil gemaakt. In november zelfs niets dus daarom kreeg ik in januari nog een keer 3x1000.

Moraal van het verhaal, pak je rust, eet gezond en heb geduld!
Joyce68

Bericht door Joyce68 »

Dank voor je reactie Helly.
Dus begrijp ik goed dat na zo'n kuur de klachten die je al hebt, ook nog kunnen toenemen..?
Af en toe wel erg moeilijk allemaal, de pijn, maar ook die onzekerheid..
Maar goed, ik hoor je, geduld en rust is het motto nu en hopen op beterschap!
Helly

Bericht door Helly »

Kan inderdaad, had dit zelfs in november ook. Een MP kuur is altijd een lastige overweging, het remt de ontsteking, maar dat wil niet zeggen dat de klachten ook snel weg zijn.

Vergeet ook niet dat een MP kuur echt een heftig middel is met veel bijwerkingen. Ook hier kun je zeker een week last van hebben.

Probeer je niet te druk te maken, sowieso werkt het middel nog 6 weken door, het moet echt even zijn werk doen. Je kunt natuurlijk altijd met een MS pleeg overleggen als je het fijn vindt.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=Joyce68;n474957]
Dus begrijp ik goed dat na zo'n kuur de klachten die je al hebt, ook nog kunnen toenemen..?
[/QUOTE]

Ik zou wel je neuroloog inlichten hoor! Niet dat hij/zij veel kan doen, het spul zit er nu al in, maar is belangrijk dat ze weten dat het niet goed met je gaat.
Joyce68

Bericht door Joyce68 »

Hallo Toeter,
Heb ik gedaan en ik heb morgen weer een afspraak met de neuroloog.
Grtz. Joyce
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp