Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoe 1.5 m regels en rolstoel/handicap

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
wilm

Hoe 1.5 m regels en rolstoel/handicap

Bericht door wilm »

Hallo

Ben benieuwd hoe jullie omgaan met nieuwe 1.5m maatregel

Moeten proberen aan te wennen, nieuwe normaal
Maar in mijn rolstoel afhankelijk van duwer (als ik niet elro ga)
Iets pakken in de winkel (nu nog niet winkel geweest)

Naar familie buiten stad toe, anders taxi of met iemand in auto
Maar wmo/valys rijden nog combi ritten. En rolstoel duwen of vastzetten
Heb ook geen gezinslid met auto, ben alleenstaand

Ben zeer benieuwd hoe jullie hier mee omgaan
Fratema

Re: Hoe 1.5 m regels en rolstoel/handicap

Bericht door Fratema »

Ik heb alleen een elektrische rolstoel, daarmee kan ik vaak veilige afstand houden. Het lijkt een beetje op autorijden, ver vooruit kijken, het weggedrag van anderen aanvoelen en daar je eigen rijgedrag op aanpassen. Als je ook een elektrische rolstoel hebt geeft dat echt meer vrijheid.

In de winkel is het wat krapper. Maar echt, iedereen zal je spullen willen aangeven waar je zelf niet bij kan. En de regiotaxi hier vraagt als je belt om de reden dat je een taxi nodig hebt. Ze noemen dat "noodzakelijke ritten." Ik denk zelf dan: als je belt voor een rolstoelbus is dat echt niet om een beetje van het uitzicht te genieten. Maar ja.
Marina

Re: Hoe 1.5 m regels en rolstoel/handicap

Bericht door Marina »

[mention]wilm[/mention] Ik heb zelf geen ervaring met een rolstoel dus heb helaas geen tips voor je, maar ik las wel dat er onlangs een meldpunt is opgericht voor mensen met een beperking die door de anderhalvemetersamenleving knelpunten ervaren.
(Gelezen op de NOS corona liveblog:)

"Meldpunt voor goede toegankelijkheid anderhalvemetersamenleving

Het College voor de Rechten van de Mens opent een meldpunt waar mensen met een beperking knelpunten kunnen melden die ze tegenkomen in de anderhalvemetersamenleving.

Het College, dat erop toeziet dat mensen met een handicap volwaardig kunnen meedoen in de samenleving, krijgt veel signalen dat winkels, restaurants en andere instanties door de coronamaatregelen niet voor iedereen goed toegankelijk zijn.

Op het platform Goed Toegankelijk (https://mensenrechten.nl/nl/nieuws/meld ... amenleving), kunnen mensen met een handicap en ondernemers zowel problemen als oplossingen delen en zo bijdragen aan "het verbeteren van fysieke en digitale toegankelijkheid".
shandy49

Re: Hoe 1.5 m regels en rolstoel/handicap

Bericht door shandy49 »

Zelf rijd ik met een Scootmobiel,ook de winkels in.
Daar kan me erg breed mee maken.
Wanneer ergens niet bij kan vraag ik of ze het lager willen zodat ik het zelf kan pakken.

Om me zelf zekerder te voelen heb ik handschoentjes aan, een mondkapje bij me en een busje spray om het pinapparaat en mijn pasjes schoon te maken.
Spray gebruik ik voor de liftknopjes waar iedereen aanzit te claenen.

Meestal ga ik smorgens om 7 uur of savonds ook om 7 uur naar de super, dan zie bijna geen klanten.
Het is even aanpassen maar het went wel.

Sterkte voor iedereen

Piet
wilm

Re: Hoe 1.5 m regels en rolstoel/handicap

Bericht door wilm »

Dank reacties

Helaas ouderen uurtje om 7u niet mogelijk voor me als ik thuiszorg heb

Pas wel tijdens persconferentie geweest, hoorde dan vaak rustig, maar nu net niet

Ga eens op meldpunt site kijken dank
Marina

Re: Hoe 1.5 m regels en rolstoel/handicap

Bericht door Marina »

[mention]wilm[/mention] Mocht je misschien nog hulp zoeken bij bijv. het duwen van je rolstoel of boodschappen doen, zou je eventueel nog gebruik kunnen maken van Hulp van het Rode Kruis https://www.rodekruis.nl/amsterdam-amst ... jn-corona/ of bijv. bij het Platform NLVoor Elkaar. Zie: https://www.nlvoorelkaar.nl/hulpvragen/plaatsen/mezelf en https://www.nlvoorelkaar.nl/how-it-works (onder het kopje "Hulp vragen").
Jrs77

Re: Hoe 1.5 m regels en rolstoel/handicap

Bericht door Jrs77 »

Bij veel supermarkten is het verplichte winkelwagentje een probleem; alle mandjes hebben ze weggehaald. Gelukkig hebben ze bij de AH waar ik naartoe kan rollen een mandje appart gezet; die kan ik ophalen om daar boodschappen mee te doen. Dat werkt prima.

Bij andere supermarkten krijg ik echt vreemde reacties. Of een kinderwinkelwagentje wel lukt? :) Maar mandjes hebben ze niet meer :( Met de auto boodschappen doen is daardoor niet meer mogelijk.
wilm

Re: Hoe 1.5 m regels en rolstoel/handicap

Bericht door wilm »

Mijd de supermarkt nog even omdat er zoveel drukte is en mensen toch door elkaar lopen

Probeer nu kleine winkel wel eens, zeeman en hema beide geprobeerd en daar ik ook bekend bij medewerkers
Pakte mandje maar viel al 2x en gaven aan, jij hoeft geen mandje, maar zeg het even bij kassa dan zetten wij er 1 achter kassa (ivm aantal mandjes is aantal klanten)


Goede tip rode kruis
wilm

Re: Hoe 1.5 m regels en rolstoel/handicap

Bericht door wilm »

Hebben jullie nog tips rond taxi
En of dat te doen is of nog niet zo
Marina

Re: Hoe 1.5 m regels en rolstoel/handicap

Bericht door Marina »

Ja Jrs77 en wilm, lastig inderdaad dat die mandjes allemaal zijn vervangen door winkelwagentjes. Door mijn slechte evenwicht rijd ik bij wijze van spreken alle kanten op met zo'n winkelwagentje, behalve rechtdoor :huh:, terwijl het lopen met een kruk aan de ene kant en een mandje (vooral die met wieltjes en een lang handvat) aan de ander nog wel te doen is voor mij. Wel weer goed om te weten dat ze bij sommige supermarkten/winkels ook wel bereid zijn om een mandje apart te houden! Had ik nog niet aan gedacht :thumbup: .

Wat betreft taxi's wilm zou ik het helaas niet weten. Ik weet alleen dat ze in ieder geval tot 1 juni niet meer rijden (Valys) :hmmm: en las dat er vooral met busjes wordt gereden nu.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp