Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Werkzaamheid 1e lijns medicatie

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Linda vm

Werkzaamheid 1e lijns medicatie

Bericht door Linda vm »

Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar de onderzoeken van de werkzaamheid van de 1e lijns medicatie. Niet de patientenfolder. Maar moeilijk te begrijpen, lastig engels, artikelen :ja:

Wat ik helder wil hebben is bv 30% minder schubs...is dat bij iedereen? Of gemiddeld? (Sommige meer-sommige minder).

Is er al een verband aangetoond tussen de leasies en de schubs?

In 2008 ben ben ik met het Swank dieet begonnen ( gepubliceerd in The Lancet, niets alternatiefs) . En weer gestopt omdat ik na jaren niks meer van mijn MS merkte. Daar heb ik spijt van.

Na de stress v echtscheiding heb ik een schubje gehad. Bij de MRI bleek ik van 10 naar 40 leasies te zijn gegaan in ruim 10 jaar.

Ik durf te zeggen dat het Swank dieet mijn MS mild houd en ik zie erg op tegen de bijwerkingen van medicatie.

De neuroloog pusht op medicatie en gelooft niet in dieten.

Graag wil ik de discussie uit ' welles-nietes' halen en het wetenschappelijk onderbouwen.
Jrs77

Re: Werkzaamheid 1e lijns medicatie

Bericht door Jrs77 »

Wetenschappelijke artikelen over medicatie en behandelingen kan je vinden op PubMed (ook over Swank trouwens):
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp