Psychologische hulp en vergoeding Verzekering?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
D-Cheryl

Re: Psychologische hulp en vergoeding Verzekering?

Bericht door D-Cheryl »

Klink als een goede ingeving, ik ben benieuwd.
'Cuz they can // call me crazy if I fail // All the chance that I need // Is one-in-a-million // And they can call me brilliant // If I succeed
Qanuk00
Contacteer:

Bericht door Qanuk00 »

Ik ben ook verbonden aan de GGZ en ontvang daar psychologische hulp. Ik zit nog maar sinds kort in het MS traject, maar mijn psychologe heeft in elk geval kenbaar gemaakt dat het psychologische stuk bij MS (rouwverwerking, omgang met gedachtengangen, schematherapie etc) niet anders zal zijn qua behandeling.

Nu moet ik ook zeggen dat ik in een nieuw concept zit voor psychologische hulp, genaamd POD (Peer Open Dialogue). Het is een concept uit Finland wat hier in Nederland nog maar net geïntroduceerd is en nu in GGZ opgestart wordt. In Noord-Holland is al een POD team actief (het vergt wat herorganisatie), in Zuid-Nederland is het concept net van start gegaan.

https://www.herstelondersteuning.nl/ope ... -dialogue/

Het mooie van dit concept maakt dat alles om de cliënt draait, en niet om bijv. een zorgplan, MDO, doelen of iets. Ik bepaal wie er bij zit, en dat kan dus ook de MS vpke, de huisarts, fysiotherapeut, mijn familie zijn etc. Of ik in een kliniek zit, verhuis binnen mijn regio, zij zal mijn psychologe blijven tot ik uitbehandeld ben.

Dit geldt voor mijn GGZ casus, maar mijn psychologe heeft dus aangegeven het MS stuk ook mee te nemen, omdat dit ook onderdeel is geworden van mijn casus.

Voordeel van dit concept is dat er geen blik aan verschillende hulpverleners opgetrokken wordt, dus hulpverlening wordt zeer efficiënt ingezet.
Marina

Bericht door Marina »

Dat is een mooi concept, Qanuk00! Helaas hier nog niet ingevoerd. Erg prettig dat je niet steeds met verschillende hulpverleners te maken krijgt en door de efficientie blijft er ook nog eens meer tijd over voor de behandeling zelf!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp